Сенсорні сигнали та емоційні тригери вашого бренду

Розділ: Маркетинг та продаж
Автор(и): Полін Браун (Pauline Brown), фрагмент книги «Aesthetic Intelligence»
розміщено: 24.03.2023
звернень: 5727

Естетичний інтелект. Як його розвинути й використовувати в бізнесі й житті (Полін Браун)
ДЕТАЛЬНО ПРО КНИГУ
Знаменита мелодія Nokia, так званий «Великий вальс», — перший впізнаваний рингтон для мобільного телефону. Він з’явився в апаратах цієї фінської компанії на початку 1990-х, але запозичений із композиції, написаної ще 1902 року іспанцем Франциско Таррега для гітари. У свій час ця мелодія звучала по всьому світу (на мобільних телефонах) приблизно 20 000 разів на секунду. У 2014 році директор Nokia із саунд-дизайну Тапіо Хаканен (Tapio Hakanen) розповідав журналістам, що, хоча зараз такий рингтон не видається особливим, на початку 1990-х використовувати з цією метою акустичну гітару було сміливим рішенням: «Ми хотіли підкреслити гуманітарний аспект головного слогана компанії — Connecting people. Тоді це було незвично». У певному сенсі популярність цього рингтона передбачила, яку важливу роль зовсім скоро стануть відігравати мобільні телефони, що справді об’єднують людей, хоч би де вони перебували, і пропонують технології для руху людства вперед.

Великі бізнеси складаються з тисяч компонентів. Великі бренди створюються з кількох кодових елементів. «Великий вальс» став одним із найбільш важливих кодів Nokia — можливо, найважливішим. Що ж це за коди, з яких складаються бренди?

Коди — це ясні і впізнавані відмінні риси, або маркери, бренду, які містять у собі його філософію та естетичні принципи. Це не завжди те ж саме, що й символи, хоча одним із важливих кодів може виявитися вдалий логотип. Коди бренду — це і не те саме, що його ДНК, до якої зазвичай включаються елементи на кшталт історії, цінностей і соціальної ролі («місії»). ДНК радше концептуальна річ, ніж сенсорна. Коди бренду — це не те саме, що й товари чи послуги, що продаються під цією торговою маркою, однак у сприйнятті споживачів саме коди пов’язуються з ідеями, спогадами, емоціями, що викликаються цими товарами, а тому роблять продукцію дедалі привабливішою.

Коди бренду можна побачити, відчути, почути, навіть відчути в просторі. Вони можуть бути частиною продукту або тісно з ним асоціюватися. Яскраві слогани легко викликають емоційну реакцію, стимулюючи бажання придбати цей товар. Приміром, мелодії «The best part of waking up» у рекламі кави Folgers, «I’d like to teach the world to sing» у рекламі Coca-Cola чи «Meow, meow, meow» у рекламі Meow Mix збуджують приємні відчуття: у першому випадку це сонячний ранок, початок нового дня, у другому — єднання, у третьому — образи улюблених домашніх улюбленців. Кодами можуть бути найрізноманітніші звуки: це і знаменитий рингтон Nokia, і Ho-ho-ho бренду Green Giant, і гарчання лева із заставки фільмів студії MGM — усі вони здатні пробуджувати сильні асоціації.

Сильні візуальні коди з’являються, коли бренди використовують і «привласнюють» їм певні кольори — приміром, особливий відтінок темно-червоного, застосовуваний Гарвардським університетом; насичений фіолетовий колір упаковок Cadbury; яєчно-жовтий на етикетках пляшок Veuve Clicquot. Давним-давно Есте Лаудер стала використовувати для своїх кремів баночки блідого зеленувато-синього відтінку, вважаючи, що цей колір матиме виграшний вигляд у ванній, і клієнтки охочіше виставлять крем на загальний огляд. Впізнаваний фірмовий колір став символом елегантності і нагадував про колишню моду на китайські речі у європейської аристократії. У наші дні в пакуванні цієї торгової марки використовується більше розмаїття відтінків — від мідно-коричневого до сліпучо-білого; проте той колишній зеленувато-синій і понині в ходу — для найзнаменитіших кремів і лосьйонів.

Коди — це і символи: клоун Рональд Макдональд, зайчик із реклами бренду Energizer, хлопчик із тіста Pillsbury Doughboy, тунець Чарлі з реклами бренду Star Kist. Кодом може стати навіть текстура матеріалу: твід Chanel, «варена» джинсова тканина Levi’s, традиційно великі шматочки фруктів та інших добавок у морозиві Ben & Jerry’s. Сюди ж відноситься і впізнавана форма товарів — наприклад, округлі форми старої моделі Volkswagen Beetle, високі циліндричні контейнери з чіпсами Pringles, звивисте плетіння і малюнок тканин Issey Miyake, що створюють подобу архітектурних конструкцій навколо тіла жінки.

Коди можна розгледіти і в дизайні будівель, і в організації простору: сюди відносяться, скажімо, традиційні панелі з підсвіченим ззаду надкушеним яблуком, вбудовані в стіни фірмових салонів Apple. А ще магазини цього бренду легко впізнаються за відкритим простором, прозорим фасадом і колосального розміру вхідними дверима. Усе це не тільки виділяє торгові точки компанії серед інших, а й ніби заманює всередину: межа між зовнішнім світом і внутрішнім простором розмита завдяки склінню, і увага одразу приковується до викладених телефонів і планшетів, які так і хочеться потримати в руках. Цікаво, що коли інші роздрібні продавці намагаються повторювати підхід Apple до дизайну, у них, як правило, нічого не виходить, бо копії здаються надуманими і не вписуються у власну концепцію інших брендів.

Коди бренду — найцінніший актив, адже саме вони формують сильні та стійкі емоційні зв’язки між людьми та продуктами

У 1950-х Говард Джонсон почав використовувати в оформленні своєї мережі ресторанів швидкого харчування Howard Johnson’s — HoJo’s, як називали їхні лояльні клієнти, — новаторське рішення, яке стало одним із найбільш упізнаваних архітектурних кодів свого часу. Яскраво-помаранчеві трикутні дахи з блакитними загостреними шпилями були здалеку видні втомленим водіям вантажних фур, які точно знали, що в будь-якому з цих ресторанів їм запропонують гарячу сосиску на теплій булочці, смажені мідії, двадцять вісім сортів морозива та пекучу каву — достатньо калорій, щоб бадьоро проїхати наступну ділянку шляху.

Пізніше поруч із закладами громадського харчування стали з’являтися готелі, що обіцяли відпочинок і втомленим комівояжерам, і сім’ям, які вирушили в автомобілі-фургоні «показати дітям Америку», і пенсіонерам-мандрівникам, яким зовсім не посміхається перспектива ночувати в автобусі. Трикутні помаранчеві дахи стали символом стабільної якості, що оцінили і водії вантажівок, і вільні мандрівники.

Джонсон відкрив перший ресторан 1925 року. Він сам працював з архітекторами і будівельниками, щоб знайти оптимальне рішення: було важливо, щоб мережа закладів харчування зростала одночасно з прокладанням великих федеральних магістралей, скрізь могла запропонувати однакове меню і гарантувати впізнавану атмосферу в будь-якій зі своїх точок незалежно від місця розташування. Будь-який клієнт точно знав, що отримає в точках мережі — хоч в Айові, хоч у штаті Мен. Ресторан HoJo’s, у якому ви обідали сьогодні, мав мати такий самий вигляд, як і той, у якому ви зупинялися за 150 кілометрів до цього або зупинитеся, проїхавши ще 400 кілометрів.

«Дизайн мережі ресторанів виявився свого роду системою контролю якості», — писав Філіп Ленгдон (Philip Langdon) у книзі Orange Roofs, Golden Arches: The Architecture of American Chain Restaurants. — «Набір варіантів, як правило, був дуже обмеженим. Будь-яке порушення стандартів вважалося загрозою для репутації всієї мережі, але й надто помітні відмінності в кращий бік не допускалися, адже очікування відвідувачів щодо інших точок виявлялися завищеними. Стабільність якості була вкрай важливим чинником успіху».

Коди бренду допомагали компанії залишатися успішною — доки американські споживачі цінували стабільність і передбачуваність, вирушали «подивитися країну» і готові були проїжджати великі відстані. Джонсон розумів, що після довгого дня за кермом і відвідування нових місць будь-хто буде радий опинитися в ресторані чи готелі, де почуваєшся майже так само комфортно, як і вдома (тільки посуд мити не потрібно). Ось чому перші ресторани мережі проєктувалися за образом і подобою церков і будівель муніципалітетів Нової Англії, з такими ж загостреними або шатровими дахами.

«Муніципалітет Нової Англії» — це сам по собі сильний впізнаваний код, який слугував певною гарантією, що в цьому місці будь-кого зустрінуть привітно, зі старомодною гостинністю, до того ж тут безпечно. Ленґдон розповідав у книжці, що дахи ресторанів, вкриті керамічною або металевою черепицею, фарбувалися в помаранчевий колір, щоб водії бачили їх здалеку. Однак із часом смаки американців змінилися, а Джонсон цих змін не помітив, і компанія втратила лідируюче становище.

«Фундаментальні економічні процеси призвели до радикального переділу ринку», — пояснюють у своїй роботі Ендрю Кінг (Andrew A. King), професор бізнес-адміністрування Школи бізнесу імені Така при Дартмутському коледжі, і Балжир Баатартогток (Baljir Baatartogtokh), тодішній студент магістратури Університету Британської Колумбії у Ванкувері. — «Багато хто з колишніх ресторанних мереж (приміром, Howard Johnson’s або Dairy Queen) шукав способи вижити, проте деякі нові компанії (McDonald’s і Burger King) знайшли вдалішу франчайзингову модель і зрештою перемогли старих».

Споживачі обирають і купують продукти та послуги, виходячи переважно зі своїх відчуттів щодо цих товарів. Якщо пропозиція перестає відповідати зміненим очікуванням, бізнес руйнується. Саме це і сталося з HoJo’s. Взагалі, компаніям було б складно впливати на почуття й емоції споживача винятково через дизайн товару або послуги, а ось коди, що лежать в основі бренду, створюють сенс і емоційний відгук, не обмежений рамками окремого продукту. Коди бренду — найцінніший актив, адже саме вони формують сильні та стійкі емоційні зв’язки між людьми та продуктами. По суті, вони слугують основою привабливості продукту, тобто того, що економісти називають попитом.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ НА ТЕМУ:
Ідеальна машина продажів. 12 перевірених стратегій ефективності бізнесуІдеальна машина продажів. 12 перевірених стратегій ефективності бізнесу
Заразливий. Психологія вірусного маркетингуЗаразливий. Психологія вірусного маркетингу
Сторітелінг, який не залишає байдужимСторітелінг, який не залишає байдужим

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)