Десять корисних порад із книги «Доставка щастя»
Источник: Blog Imena.UA
Книга Тоні Шея (Tony Hsieh) про найбільший у світі взуттєвий інтернет-бізнес вийшла ще 2010 року — але досі продовжує цікавити підприємців-початківців та тих, хто опинився на роздоріжжі і не знає, чим займатися у житті, коли набридло поточне місце роботи. До Форуму Видавців 2016 «Видавництво Старого Лева» випустило український переклад книги «Доставка щастя» (Delivering Happiness). Чого ж може ця книга навчити кожного, хто працює над власним стартапом?
Кидайте ідеї у стіну
Тоні Шей, співзасновник Link Exchange та Zappos, із підліткового віку не боявся експериментів із різними ідеями: від власного бізнесу із значками-«перебивачками» і до спроб продавати листівки чи виростити ферму хробаків. Так, деякі його ідеї були кумедними, безглуздими чи взагалі приреченими на провал у довгостроковій перспективі — але засвоєна з дитинства звичка проводити експерименти із низкою ідей та припущень у пошуках того, що нарешті «спрацює» (і «прилипне», подібно до ідеальної піци чи спагеті) стала корисним надбанням уже в дорослому віці. Перебравши низку ідей для нового стартапу після того, як попередній (біржу із обміну рекламними посиланнями) Шей із другом продав корпорації Microsoft, він знайшов нішу, яка повністю його влаштовувала і з ідейної, і з комерційної точки зору — і з цієї ідеї зробив не просто прибутковий, а свого роду легендарний бізнес.
Не женіться за грошима
Угода із Microsoft зробила Шея одночасно найщасливішою (ще б пак, така купа грошей, десятки мільйонів доларів у віці до 30 років — для США це майже унікальний випадок, надто як на 90-і роки минулого століття) і найнещаснішою людиною. Усвідомлення того, що для збереження повного пакету із $40 млн. треба ще рік ходити в офіс, робота у якому абсолютно перестала цікавити молодого підприємця, просто руйнувало настрій, мотивацію та будь-які подальші плани. Сам Шей визнає, що рішення відмовитися від частки грошей за можливість вийти з офісу і ніколи туди не повертатися було найправильнішим у його житті.
Ніколи не пізно вчитися
Взуттєвий бізнес — те, в чому ні Тоні Шей, ні його компаньйони не петрали анічогісінького. Але цікавість до нових сфер діяльності, здатність до навчання та легке божевілля і заповзятливість дали змогу їм увійти в нішу, яку вони ніколи раніше не вивчали, де не мали знайомств, експертизи чи хоча би мінімального портфоліо реалізованих проектів. В подальшому Шей розповідає, що навчання співробітників та партнерів стало обов’язковою складовою корпоративної культури Zappos.
Будьте скромні
Шей зізнається, що його мрії навіть після перших здобутих мільйонів були досить скромні і обмежувалися досить приземленими речами: квартирою, машиною, мінімальними видами гаджетів, потрібних для розваг та відпочинку. Він ніколи не ставив за мету заробити всі гроші світу, довести іншим, що він найкрутіший, найуспішніший чи найрозумніший. Більше того, у книзі він неодноразово іронізує над власним бажанням робити поменше, витрачати мінімум часу на бюрократію чи виконання рутинної роботи, яка не подобалася йому ні на першому місці роботи в Oracle, ні в інших напрямках, де йому доводилося працювати самому чи із друзями.
Грайте — але не намагайтеся змахлювати
Життя як гра — зручний і захоплюючий формат сприйняття реальності, котрий часто полюбляють молоді стартапери. Втім, дуже важливо пам’ятати, що завжди є ризик почати грати роль того, ким ти не є насправді. Шей застерігає підприємців, керівників компаній та інвесторів від подібного кроку: вдавати, що ти означаєш щось більше і змістовніше, ніж є насправді. Шахраїв рано чи пізно вирахують; а от відновити репутацію для подальшої роботи буде непросто.
Використовуйте правила покеру для ведення бізнесу
Невдовзі після продажу попередньої компанії та на стадії запуску Zappos Тоні Шей всерйоз захопився грою в покер. У книзі ви знайдете цілий довгий перелік того, чому його навчили ночі, проведені за покерними столами. Деякі із цих правил він зробив своїми кредо на усе життя. Майже всі вони стосуються конкуренції, етики, системи та характеру прийняття рішень та управління ситуацією із бюджетом та власним життям. Необов’язково бути віртуозом у казино, аби використовувати технічні прийоми, математичні прорахунки та принципи, які діють у техаському голдемі. Обов’зково почитайте це у розділі «Урізноманітнюємося».
Головне — вчасно «змінити стіл»
Шей говорить, що досить часто підприємці «застрягають за обраним столом», як гравці-новачки у покері: гадають, що ситуація от-от зміниться на краще, що потрібні просто більше уважності та зміна тактики чи поведінки — і із програшу все перейде у виграш. Досвічений гравець знає, що завжди можна перейти до іншого стола. Життя, звісно, складніше за покер; але принцип змін тут діє точнісінько так само. Побачивши, що ваша кар’єра чи бізнес почали «застрягати», змінюйте або сферу, або роботодавця, або суть менеджменту та корпоративної культури — не засиджуйтесь в очікуванні «а раптом щось зміниться».
Ринки із найвищою та найменшою конкуренцією однаково шкідливі
На різних прикладах Шей доводить, що не можна виграти, ані продаючи семипалі рукавички зі шкіри найвищої якості, ані сніг взимку — обидва товари з різних причин виявляться однаково непотрібними переважній більшості людей, які і є одночасно найактивнішими покупцями на ринку. Тому уникайте і «червоних», і «блакитних» океанів (тобто ніш із найагресивнішою та із нульовою конкуренцією), якщо хочете мати стабільні прибутки, а не залежати від зовнішніх обставин.
Формування базових цінностей починається у вас у голові
У «Доставці щастя» є окремий розділ про корпоративну культуру — і сам Шей часто в різних аспектах згадує про корпоративні цінності та спільні орієнтири для усього колективу компанії. Втім, він визнає: формування таких цінностей починається у свідомості керівництва компанії — те, що ви визначите в якості життєвої філософії, доктрини чи орієнтирів і робочої етики, стане потім тим, що триматиме вашу команду разом у складні часи або ж розвалить її за найменших фінансових чи організаційних випробувань.
Мистецтво звільняти і казати «ні»
Шей окремо торкається і звільнень та відомв у процесі переговорів із власними співробітниками, партнерами чи інвесторами. Погоджувати на все, що вам пропонують — не найкращий варіант з позицій довгострокового планування та оцінки альтернативних можливостей. Точно так само не варто чекати, що ті, хто погано чи неефективно працюють, раптово зміняться на краще. Виваженість рішень та готовність приймати неприємну, але необхідну правду і діяти відповідним чином — обов’язкова риса характеру успішного підприємця.
|