Бізнес-школи стверджують, що не все робиться заради прибутку
Журналіст Філіп Делвз Броутон (Philip Delves Broughton), автор книги "На випередження: два роки у Harvard Business School" (Ahead of the Curve: Two Years at Harvard Business School), описує MBA як "групу фінансистів та консультантів, які розмовляють на жаргоні, знищують цінність, і доклали найбільших зусиль для розвитку економічної кризи, свідками якої довелося стати всьому світові".
Саму бізнес-освіту МВА він розшифровує, як Master of the Business Apocalypse (Магістри світового апокаліпсису), називаючи її випускників людьми, які не здатні глянути на загальну картину суспільства, в якому вони існують, і можуть давати оцінки лише керуючись своїм обмеженим світоглядом.
Делвз Броутон, безперечно, не єдиний критик сучасної бізнес-освіти та її намагання возвеличити орієнтацію компаній виключно на збільшення вартості акцій. Найіронічніше те, що його підтримують навіть професори самих бізнес-шкіл, як, наприклад, Ракеш Курана (Rakesh Khurana), професор із лідерства у Гарварді. "Розгнузданість" ринку як відповідь на будь-які економічні проблеми стала основою бізнес-освіти", — говорить він.
І хоча більшість бізнес-шкіл, цілком логічно, відхрещувалися від своєї причетності до світової кризи, це не означає, що вони не почали звертати увагу на те, чому ж насправді вони навчають.
Дослідження, проведене Research & Consultancy Centre у Association of MBAs в партнерстві Durham Business School, робить висновок, що часи, коли компанії фокусувалися на збільшення акційного капіталу при цьому ігноруючи будь-які інші пріоритети, можуть скоро закінчитися.
У цьому дослідженні взяли участь 100 бізнес-шкіл та 544 випускників із 57-ти країн, які підтвердили, що майже вісім із 10-ти (79%) бізнес-шкіл погоджуються, що їм варто звертати більшу увагу на цінність, яка створюється для учасників бізнесу (в тому числі й для клієнтів), а не лише намагатися задовольнити акціонерів. Із цим же твердженням погоджується 60% колишніх випускників MBA.
Також починають з'являтися ознаки того, що стабільність та етичність відіграють велику роль для MBA, а школи називають етику найважливішою дисципліною, яка повинна викладатися в сучасних економічних умовах. Також на передній план виходять питання корпоративної соціальної відповідальності.
Вісім із 10-ти випускників також погоджуються, що етика стає важливим або дуже важливим аспектом діяльності бізнес-шкіл, а три чверті опитаних говорять те саме про корпоративну соціальну відповідальність.
Що ж стосується іншої сфери — управління ризиками — то тут дослідження показує, що школам доведеться подолати ще чималий шлях, перш ніж вони визнають управління ризиками та стратегічні ризики двома з трьох основних аспектів, на які варто звернути увагу бізнес-школам. Саме у цій сфері спостерігається найбільший розрив між тим, що бізнес-школи пропонують у своїй навчальній програмі та тим, що вони повинні були б пропонувати.
За матеріалами "Business schools say it's not all about profit", management-issues.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|