«Ефект Матвія» або Як речі стають вірусними

«Ефект Матвія» або Як речі стають віруснимиМетт Роудс (Matt Rhodes), директор по роботі з клієнтами компанії Freshnetworks (Великобританія), розмірковує про так званий «Ефект Матвія», теорії, що ті, хто мають владу або економічний і соціальний капітал, можуть легко примножити ці ресурси.

Простіше кажучі: багаті багатіють, а бідні бідніють. Або, як сказано в Євангелії від Матвія, що і дало назву цьому феномену: «Хто має, тому дано буде і примножиться, а хто не має, у того відніметься і те, що має».

«Ефект Матвія» датується 1960-ми роками. Ця теорія вперше висунута соціологом Робертом К. Мертоном (Robert K. Merton). Найбільш глибоко прогресуюча нерівність у професійній сфері розглянута Мертоном у його статті “Ефект Матвія в науці” (The Matthew Effect in Science, 1968), присвяченої феномену одержання нерівної винагороди іменитими вченими та їхніми маловідомими колегами за однаковий внесок у наукове дослідження. Мертон пояснює це схильністю наукового світу винагороджувати вже відомих людей; психологічною особливістю читачів відносити першість у публікації добре відомому авторові. Престиж відомих учених притягає матеріальні й людські ресурси в очолювані ними наукові школи, що підсилює концентрацію ресурсів і талантів в одних наукових центрах і перешкоджає іншим досягти такого ж рівня.

Як це можна застосувати до соціальних медіа? Як пояснює німецький консультант Торстен Хенсел (Torsten Henning Hensel) (див. презентацію): «Завдяки Ефекту Матвія вже відомі стають ще відоміше, а цитовані стають ще більш цитованими».

MUST READ:  Соціальне навчання і бізнес-культура

Можна легко побачити прояви цього: що більше щось розійшлося по Мережі, то більше воно буде далі поширюватися за рахунок посилань і передруків. Уявіть собі два елементи контента однакової якості, цікавості або важливості. У того з них, на який будуть посилатися, більше шансів стати вірусним.

Згідно Хенселу, соціальні медиа – це лінкувальна машина (що створює посилання), і що більше посилань на контент ви одержите, то більш імовірно, що він сам по собі розійдеться по Мережі.

Це цікава теорія і хороша спроба деконструкції й розуміння, що перетворює контент у вірус.

За матеріалами Freshnetworks Blog, “Компаньон”.