Оскільки для продуктивності системи важлива присутність людей на робочих місцях, у компанії Toyota роблять все можливе, щоб скоротити кількість прогулів (в ідеалі їх не повинно бути зовсім). Наприклад, в Toyota Motor Manufacturing у Кентуккі щорічно проводиться церемонія нагородження всіх співробітників із бездоганними показниками відвідуваності за минулий рік.
Бездоганна відвідуваність припускає відсутність запізнень і прогулів, але корпоративні принципи дозволяють працівникові у випадку гострої потреби взяти відгул, що не псує показники відвідуваності.
Церемонія включає концерт за участю зірок шоу-бізнесу. Кожен, хто відзначився, одержує капелюх зі своїм ім’ям, після чого проводиться лотерея, яка визначає 14 переможців (ця цифра змінюється рік у рік, оскільки кількість співробітників компанії росте). Всі вони одержують у подарунок нову машину (Camry або Avalon). Тим, хто додержується трудової дисципліни рік у рік, вручають капелюх, на якому ім’я власника написане стільки разів, скільки років він відробив без прогулів і запізнень. У 2006-му році на підприємстві працювало більше 400 чоловік, які протягом всієї програми (протягом 15 років!) домагалися бездоганної відвідуваності.
Якщо співробітник постійно прогулює роботу без поважної причини, його звільняють. Корпоративні принципи, що стосуються прогулів і запізнень, досить суворі. Якщо співробітник не вийшов на роботу з поважної причини, йому йдуть назустріч, але того, хто прогуляв роботу без вагомих причин, чекає кара. Колесо, що спустило, приміром, не вважається поважною причиною, однак якщо працівник всіма силами намагався швидше потрапити на роботу й скоротити втрати часу, це говорить на його користь. Якщо через спущене колесо працівник прогуляв цілий день, це йому так не минеться. Втім, людьми рухає не тільки страх втратити роботу. Сидіти вдома, коли твої товариші по команді працюють, змагаючись за право виграти автомобіль, саме по собі є покаранням.
За матеріалами книги “Талантливые сотрудники. Воспитание и обучение людей в духе дао Toyota” (рос.)