Сем Уолтон і його корпоративна релігія

Сем Уолтон і його корпоративна релігіяНайбагатша людина у світі, мультимільярдер Сем Уолтон (Sam Walton) до самої смерті (у 1992-му році) працював в офісі розміром 18 квадратних метрів, обставленому, за словами співробітників, як «автобусна зупинка раннім ранком». Їздив на старенькому пікапі – такому зачуханому, що ті ж жалісливі співробітники одного разу не витримали й купили йому в складчину новий автомобіль.

Так, Сем Уолтон був дуже дивною особистістю і при цьому геніальним торговцем, завдяки якому найбільша у світі роздрібна торговельна компанія Wal-Mart досягла просто феноменальних успіхів.

Сем Уолтон створив Wal-Mart по своїй подобі, вдихнувши в неживе тіло супермаркету неповторне з’єднання протестантської ділової етики і патерналізму. У результаті на світ з’явилася ледве не перша в історії одухотворена комерційна структура. Унікальність такої структури – у наявності власної внутрішньокорпоративної релігії з усіма обов’язковими атрибутами.

Культ засновника. У кожному з п’яти тисяч супермаркетів Wal-Mart вивішений портрет Сема, співробітники носять значки з його усміхненим і простим як кукурудзяні поля Арканзасу ликом (сам Уолтон теж носив такий значок).

MUST READ:  Експериментальний магазин: Продукти безкоштовно!?

Морально-етичний кодекс. У Wal-Mart розроблена своя корпоративна культура (Wal-Mart Culture), що містить у собі строгі заповіді: Три основних принципи віри (Three Basic Beliefs), Правила Сема про побудову бізнесу (Sam’s Rules For Building A Business), Правило заходу сонця (Sundown Rule), Правило десяти футів (Ten Foot Rule) і Філософія ціноутворення (Pricing Philosophy).

Компенсаторна міфологія. З вуст у вуста передаються корпоративні легенди про незліченних прибиральників, вантажників і касирів, які пропрацювали в Wal-Mart за найнижчими ставками і вийшли на пенсію з міліонними заощадженнями на рахунках. Так зароджується міфологія росту.

Ритуали. Із різних приводів і без приводу службовці стають у кільце, найчастіше в центрі торговельного залу в годину пік, і з виразом невимовного ентузіазму й екстазу на обличчях скандують корпоративний бойовий клич (The Wal-Mart Cheer):

Give me a W! Give me an A! Give me an L!
Give me a Squiggly! Give me an M!
Give me an A! Give me an R! Give me a T!
What’s that spell? Wal-Mart!
Who’s Wal-Mart is it? My Wal-Mart!
Who’s number one? The Customer! Always!

MUST READ:  Керівники використовують технології Web 2.0

Саме ця корпоративна релігія визначає унікальність Wal-Mart. Не банальні принципи, покладені в основу Wal-Mart Culture, а сама корпоративна культура як така – з атрибутами шанування, побожного поклоніння й благочестивого ентузіазму. Тому для повторення успіху компанії Сема Уолтона недостатньо скопіювати принципи її діловодства, потрібно ще відтворити сам культ. Що ж, не дивно, що дотепер це нікому не вдається.

За матеріалами книги “Сделано в Америке. Как я создал Wal-Mart” (рос.)