«Всі брешуть!» – Сказано доктором Хаусом, доведено Деном Аріелі

«Всі брешуть!» - Сказано доктором Хаусом, доведено Деном Аріелі“Всі брешуть”, – стверджував Грегорі Хаус зі знаменитого серіалу. Дійсно, якщо створити відповідні умови, то практично всі люди обманюють. Ден Аріелі (Dan Ariely) провів кілька доволі цікавих експериментів, перевіряючи здатність людини обманювати, і виклав їх у своїй книзі “Передбачувана ірраціональність” (Predictably Irrational: The Hidden Forces that Shape Our Decisions).

Почав він з дуже оригінального завдання: надав двом групам студентів пройти тест, створивши всі умови для списування. Одну групу перед виконанням тесту він попросив написати список з 10-ти книг, які вони прочитали в минулому семестрі. Другу – написати 10 християнських заповідей з Біблії. Результат був дуже цікавим: перша група списувала частіше, ніж друга. Аріелі проводить психологічну паралель із компаніями, де перед початком робочого дня працівники виконують корпоративний гімн.

Кумедний тест він провів в американському студентському гуртожитку: поклав у холодильник кілька банок Coca-Cola і кілька доларових банкнот. Експеримент тривав 72 години. ВСІ банки Coca-Cola зникли, а банкноти залишилися на місці.

MUST READ:  Можливо, ваш керівник справді вас ненавидить

Аріелі закономірно задався питанням: чи змінюється поведінка людини, коли мова йде про те, щоб взяти гроші?

Для доказу чи спростування цього Аріелі і його вчені колеги провели ще один експеримент: трьом групам студентів було запропоновано пройти тест. За кожну правильну відповідь студент одержував 50 центів. Різниця була в тім, що перша група повинна була здати результати тесту модератору й одержати гроші після перевірки. Друга група студентів могла розірвати результати тесту й покласти в кишеню, усно повідомити модератору про те, скільки відповідей були правильними й одержати свої гроші. Третя група могла зробити те ж, що й друга, але вона одержувала за результат пластмасові жетони, які потім могла обміняти на гроші.

Результати були наступними: перша група в середньому відповіла правильно на 3,5 питання правильно (це було перевірено модератором і це була точка відліку). Друга група, що одержувала гроші за НАЗВАНУ кількість правильних відповідей, у середньому “відповіла” правильно на 6,2 питання, тобто на 2,7 питання більше попередньої. А третя група у середньому “відповіла” правильно на 9,4 питання, або на 5,9 питання більше, ніж контрольна група!

MUST READ:  Зручна компанія або Організація роботи в Accenture

У результаті крадіжок та обману робітники компаній завдають шкоди компаніям на сотні мільярдів доларів на рік. Ці суми як мінімум на порядок більше, ніж грабежі, зломи, квартирні й автомобільні крадіжки разом узяті! Отже, компаніям варто замислитися не тільки про різні маркетингові ініціативи, фінансові інструменти тощо, але й про те, як не створювати такі умови для людей, де крадіжка та обман є основними стимулюючими факторами і вважаються за норму.

А як часто обманюєте свого роботодавця Ви?