Керівники завжди задавалися питанням, як створити ідеальне робоче середовище, яке надихатиме співробітників і мотивуватиме їх на досягнення високих результатів. Необхідність стимулювання стала ще актуальнішою в період рецесії, коли масові скорочення та “затягування поясів” знизили мотивацію персоналу до критичного рівня.
Ден МакКарті, експерт з питань лідерства, ділиться секретами створення “мотиваційного середовища” у своєму блозі Great Leadership.
“Мотиваційне середовище, – пояснює він, – це коли о шостій вечора, коли життя в більшості офісів починає “згасати”, ваші працівники все ще працюють, при цьому отримуючи справжнє задоволення. Мотиваційне середовище – це коли ваші співробітники викладаються на 110% і з радістю віддають роботі ресурси, які за інших умов не зміг би “витягнути” з них навіть найсуворіший менеджер. Це коли люди продовжують працювати над робочими завданнями навіть коли ніхто цього не бачить, просто тому, що їм подобається займатися улюбленою справою”.
Що ж може зробити лідер для створення подібного середовища у своїй компанії?
1. Переконатися, що кожна людина в компанії виконує важливу роботу. Найважливіший і обов’язковий етап створення “мотиваційного середовища” – організувати процес так, щоб кожен співробітник виконував по-справжньому важливу роботу і відчував свій внесок. Коли людина бачить, що його зусилля впливають на остаточний результат і за великим рахунком визначають ефективність компанії – мотивація з’являється сама по собі. І навпаки – якщо ваша робота ні на що не впливає, ви не зможете виконувати її з натхненням.
При цьому варто пам’ятати, що будь-яка робота може бути стратегічною. Згадайте притчу про двох будівників. Один із них вважав, що вся його робота зводиться до укладки цегли. Інший же знав, що його місія полягає у будівництві величної церкви. Однакова робота – різне сприйняття.
2. Наймайте найкращих людей і позбавляйтесь від найгірших. Найкращі люди (тобто найбільш ефективні) завжди мають набагато вищий рівень самомотивації. Коли ви створюєте команду з таких співробітників – вони можуть досягнути фантастичних результатів завдяки взаємодії і затності надихати один одного.
3. Відмовтесь від мікроменеджменту і не заважайте підлеглим працювати. Правильно побудована команда не потребує наглядача. Навпаки, його наявність може бути шкідливою. Демонструйте співробітникам, що ви зацікавлені їхньою роботою, але довіряєте їм достатньо, щоб постійно не стояти за спиною.
4. “Просувайте” досягнення своєї команди. Як лідер ви повинні бути PR-агентом своїх підлеглих. Хороша робота завжди повинна помічатися, визнаватися і винагороджуватися.
5. Не діставайте людей правилами та бюрократією. Якщо вам вдалося сфокусувати команду на тому, що по-справжньому важливо (правило №1 – стратегічна робота) та досягнути високої ефективності (правило №2 – найкращі люди), то позбавте підлеглих від зайвої бюрократії. Не діставайте їх щоденними “п’ятихвилинками”, дайте змогу самостійно формувати свій графік, обираючи, коли приходити і коли йти з роботи.
6. Не будьте зверхніми (та не перетворюйтесь на покидька). Ніхто не хоче бути покидьком, але всі ми люди і всі мають слабкість до влади. Основне, про що варто пам’ятати – потрібно бути завжди відкритим до зворотного зв’язку і вміти прислухатися до своїх підлеглих.
7. Діліться особистим. Хороший лідер знає про особисте життя своїх підлеглих, розуміє їхні кар’єрні цілі та по-справжньому турбується про них. Наприклад, хороший керівник ніколи не залишить співробітника на нічне чергування в день народження його дитини і не відправить у відрядження в річницю весілля.
8. Будьте хорошим прикладом. Поводьтесь так, як ви хотіли б, щоб поводилися ваші співробітники.
9. Підтримуйте товариський дух в колективі. Час від часу замовляйте в офіс піцу для всіх співробітників, ходіть разом на обіди і спільно святкуйте важливі робочі досягнення. Зверніть увагу, що все це повинно здійснюватися в робочий час! Пам’ятайте, що ви не маєте права втручатися в позаробочий час людини! Багато людей насправді ненавидять корпоративи саме за те, що через них доведеться потрати вечір п’ятниці.
10. Потурбуйтесь про справедливу зарплатню. Так, фінансова винагорода є важливою, але вона невипадково опинилася на останньому місці в цьому переліку. Сама по собі зарплата насправді не може бути мотиватором. Але вона цілком може стати демотивартором, якщо люди відчуватимуть, що вони отримують менше, ніж коштують.