Усім нам доводилося зіштовхуватися з таким явищем, як дежавю (déjà vu) – відчуттям, що ви вже були в подібній ситуації, хоча з вами це відбувається вперше. Вюжаде (vujà dé) – це дежавю навпаки, тобто сприйняття знайомої ситуації як абсолютно вам не відомої. Цей свіжий погляд дозволяє виробити іншу точку зору на майбутнє. Те, що ми бачимо, визначає те, як ми змінюємо, – пише Вільям Тейлор (William Taylor), співзасновник журналу Fast Company, у своїй книзі “Радикально краще” (Practically Radical).
Ви не досягнете величі, якщо станете робити трохи краще те, що роблять інші або що ви самі робили раніше. Найуспішніші топ-менеджери, яких Тейлору довелося знати, не просто орієнтували своїх колег на обгін конкурентів або покращення результатів. Вони прагнули переглянути умови конкуренції, взявши на озброєння унікальні ідеї у світі, де всі прагнуть “робити як всі”. Отже, визначальна задача в столітті руйнування: зрозуміти, чи бачите ви те, чого не бачать інші. Іншими словами, найкращі лідери проявляють здатність до вюжаде.
Поняття “вюжаде” може здатися дивним, але воно набуло популярності у деяких яскравих мислителів. Том Келлі (Tom Kelley), генеральний директор IDEO, вживає термін “вюжаде” для опису складу розуму своїх найкреативніших співробітників.
Келлі говорить, що вперше довідався про вюжаде від Боба Саттона (Bob Sutton) зі Стенфордського університету. Саттон же стверджує, що підчепив це висловлення у Джеффа Міллера (Jeff Miller), мореплавця і доктора біохімічних наук. Міллер заявив Саттону, що “старі штуковини, коли вони здаються зовсім новими”, допомагають “у кожному рейсі дізнаватися щось цікаве”.
У підсумку не настільки вже і важливо, хто придумав це висловлення. Але важливо те, як лідери використовують вюжаде в ході великих змін у важкі часи. Саме тоді вміння глянути на світ іншими очами відіграє вирішальну роль.
Цінність вюжаде проявляється в тім, що воно допомагає організаціям переосмислити існуючу ситуацію й закласти фундамент для майбутнього, не відрікаючись від минулого.