12 помилок стартапера

12 помилок стартапера Сергій Білоусов, старший партнер компанії Runa Capital, в рамках конференції IDCEE розповів, чому стартапи переживають провал. Поради Сергія, які були опубліковані на AIN.ua, можуть видатися загальними, але фонд Runa Capital проаналізував сотні і тисячі проектів, щоб отримати необхідний досвід та виділити найбільш типові помилки стартаперів.

1. Невдала команда. “Мене часто запитують, що важливіше – команда чи ідея? Справа в тім, що якщо у вас невдала команда і хороша ідея, то швидш за все у вас нічого не вийде. А якщо навпаки – то у вас є шанси”, – пояснює Сергій. Команда неможлива без яскраво вираженого лідера. А само по собі створення команди – це дуже непросте стресове завдання.

2. Занадто вузький фокус проекту. Фундаментальна проблема стартапів – відсутність бізнес-моделі, яку можна масштабувати. Стартапи не намагаються створити компанію, вони створюють певну функцію чи гаджет. Вони вирішують певну дрібну, незначну проблему.

3. Віра у виживання без інвестицій. Багато дрібних та середніх бізнесів переконані в тому, що зможуть вижити на ринку не залучаючи інвестицій. Але якщо ви подивитесь на успішні технологічні компанії, то виявите, що не існує практично жодної, в якій основна частина акцій належала б засновнику. Цукербергу належить всього 20% акцій Facebook, Біллу Гейтсу – приблизно стільки ж акцій Microsoft.

4. Проблеми презентації проекту. “Часто до нас приходять люди з хорошою ідеєю та командою, але вони просто не можуть пояснити її, розповісти про себе і як наслідок – не отримують гроші. Дуже важливо вміти справити враження”, – розповідає Сергій. Навіть якщо компанія не буде залучати інвестиції, їй все одно доведеться спілкуватися з партнерами чи, зрештою, наймати людей на роботу.

MUST READ:  Чого бояться керівники?

5. Відсутність довгострокового планування. Більшість стартапів не хочуть займатися розробкою середньострокових та довгострокових бізнес-планів, не хочуть планувати на 3-5-10 років вперед, говорить Білоусов. При цьому сам бізнес-план може бути настільки ж важливим, як процес планування, в якому ви будете брати участь з партнерами, інвесторами та командою.

6. Недооцінка конкуренції. Стартапи не думають про конкуренцію. Але якщо у вас немає конкурентів значить у вас немає і ринку. Недооцінка конкуренції – не лише причина провалу багатьох бізнесів, але й пояснення, чому більшість команд не можуть залучити інвестиції. Вони не можуть чітко пояснити, що особливого вони пропонують.

7. Занадто широкий фокус. Деякі проекти презентують себе, як панацею від усіх бід, розраховуючи захопити ринок, який буде обслуговувати всіх користувачів і співпрацювати зі всіма партнерами. Суть же полягає в тому, щоб знайти дуже специфічну вузьку нішу, яка дасть змогу масштабувати бізнес в майбутньому.

8. Невміння працювати з інвесторами. Більшість підприємців, особливо в Україні, не розуміють, як потрібно працювати з інвесторами. Тому потрібно навчатися цьому – уважно читати інвестиційні документи, щоб знати, що потрібно затверджувати у інвестора, а що – ні.

MUST READ:  10 брендів, які змінили світ

9. Внутрішній розбрат в команді. Коли проект уже залучив гроші і досягнув певного успіху, засновники часто починають сперечатися на тему, хто “найкрутіший”. Якщо ви витрачаєте час на внутрішні сварки – ви вже програєте.

10. Небажання звертатися по допомогу. Більшість компаній вірять у те, що вони абсолютно все знають про створення бізнесу і не потребують допомоги. Втім, насправді це майже завжди не так. У кожній технологічній компанії є ключові процеси: розробка продукту, продаж, маркетинг, бізнес-девелопмент, підтримка, сервіси, тощо. Якщо команда не знає, як якісно керувати хоча б одним із них – у неї почнуться проблеми.

11. Неготовність довго і наполегливо працювати. У багатьох стартапів, особливо, після отримання інвестицій, складається враження, що побудувати технологічний бізнес дуже просто. Але на практиці потрібно витратити дуже багато часу та зусиль, а також бути готовим до провалів.

12. Перевитрата грошей. Ще одна причина смерті стартапів – вони перестають звертати увагу на обіг готівки. Дуже великий відсоток засновників, які здаються розумними людьми, після отримання грошей витрачають витрати у 2-5 разів. І бізнес помирає як тільки у нього закінчуються гроші.