10 найпопулярніших методик для генерування ідей

Як відомо, основним способом вирішення творчих питань є пошук нових ідей. На це деколи витрачається неймовірна кількість ресурсів, однак знайти вірне рішення вдається далеко не завжди. Журнал “Секрет фірми” зробив дуже корисну добірку технік від відомих авторів, які можуть допомогти вам краще орієнтуватися в потоці думок і доводити до логічного пояснення заповітну ідею.

1. Брейнштормінг
Автор — Алекс Осборн (Alex Osborn)
Основний принцип полягає в тому, щоб розвести в часі генерування ідеї та її критику. Кожен учасник висуває ідеї, інші намагаються їх розвивати, а аналіз отриманих рішень проводиться пізніше. Іноді використовують «німий» варіант мозкового штурму — брейнрайтінг (brainwriting), коли ідеї записуються на паперці, який учасники передають одне одному, вносячи нові міркування, що виникли. Ще одна модифікація брейнштормінгу — метод номінальних груп, суть якого полягає у розділенні висунутих ідей від їх авторів, що створює сприятливі умови для висунення будь-яких ідей будь-яким учасником наради.

2. Шість капелюхів
Автор — Едвард де Боно (Edward de Bono)
Методика дозволяє впорядкувати творчий процес за допомогою уявного надягання однієї з шести кольорових капелюхів. Так, у білому людина неупереджено аналізує цифри і факти, потім надягає чорний і у всьому шукає негатив. Після цього настає черга жовтого капелюха — пошуку позитивних сторін проблеми. Надівши зеленого капелюха, людина генерує нові ідеї, а в червоному може дозволити собі емоційні реакції. Нарешті, у синьому підводяться підсумки.
Едвард де Боно також автор концепції латерального мислення, «моделі віяла» та методу провокацій.

MUST READ:  4 речі, які перед нами відкриває наше «незнання»

3. Ментальні карти
Автор — Тоні Б’юзен (Tony Buzan)
На його думку, креативність пов’язана з пам’яттю, а значить, зміцнення пам’яті покращить і якість креативних процесів. Однак традиційна система запису із заголовками та абзацами перешкоджає запам’ятовуванню. Бьюзен запропонував помістити в центр листа ключове поняття, а всі асоціації, гідні запам’ятовування, записувати на гілках, що йдуть від центру. Не забороняється підкріплювати думки графічно. Процес малювання карти сприяє появі нових асоціацій, а образ отриманого «дерева» надовго залишиться в пам’яті.

4. Синектика
Автор — Вільям Гордон (Wiliam Gordon)
Гордон вважає, що основне джерело креативності полягає у пошуку аналогій. Спочатку потрібно вибрати об’єкт і намалювати таблицю для його аналогій. У першому стовпчику записують всі прямі аналогії, у другому — непрямі (наприклад, заперечення ознак першого стовпчика). Потім потрібно співставити ціль, об’єкт і непрямі аналогії. Скажімо, об’єкт — олівець, завдання — розширення асортименту. Пряма аналогія — об’ємний олівець, її заперечення — плоский олівець. Результатом буде олівець-закладка.

5. Метод фокальних об’єктів
Автор — Чарльз Вайтінг (Charles Whiting)
Ідея полягає в тому, щоб об’єднати ознаки різних об’єктів в одному предметі. Наприклад, взяли звичайну свічку і поняття «Новий рік». Новий рік асоціюється з іскристим бенгальським вогнем; цю ознаку можна перенести на свічку. Якщо бенгальську свічку стерти в порошок і додати його в віск, вийде «новорічна» свічка з іскристою крихтою всередині.

6. Морфологічний аналіз
Автор — Фріц Цвіккі (Fritz Zwicky)
Об’єкт потрібно розкласти на компоненти, вибрати з них кілька істотних характеристик, змінити їх і спробувати з’єднати знову. На виході вийде новий об’єкт. Наприклад, потрібно придумати візитівку для парфумерної компанії. Якщо змінити класичну прямокутну форму і вплив на органи чуття, може вийти трикутна візитка з запахом парфумів.

MUST READ:  Тест Starbucks: чашка кави як найшвидший шлях до ідеального пітчу

7. Непрямі стратегії
Автори — Брайан Ено (Brian Eno) і Пітер Шмідт (Peter Schmidt)
Береться колода карт, на яких записаний набір команд (наприклад, «дай волю злості», «вкради рішення» тощо). Під час створення нової ідеї потрібно витягувати карту і намагатися слідувати її вказівкам.

8. Автобус, ліжко, ванна
Метод заснований на переконанні, що нова ідея не лише зріє в глибинах підсвідомості, але й активно рветься назовні. І щоб вона проявилася, потрібно лише не заважати їй. Нова ідея може прийти в голову де завгодно, навіть у малопридатних для цього місцях. Класичний приклад — Архімед з його ванною.

9. Розшифровка
Береться незрозумілий напис чужою мовою — скажімо, ієрогліфи. У голові людини, яка її розглядає, будуть народжуватися різні асоціації. Один викладач, наприклад, «побачивши» воду і три кола, вирішив відкрити свою справу і зайнявся доставкою устриць.

10. Пастка для ідей
Цей прийом полягає в інвентаризації всіх виникаючих ідей: їх можна наговорювати на диктофон, фіксувати в зошити тощо. А потім, коли виникне необхідність, звертатися до своїх записів.

Насправді методів генерування та оцінювання творчих ідей дуже багато. Варто згадати ще метод 3-х стільців Уолта Діснея та метод «Work-Out» від General Electric, про які ми писали у блозі.