Ми всі діємо, керуючись глибоко вкоріненими потребами. Більшість підприємців, наприклад, створюють свою справу керуючись потребами свободи і автономії. Більшість керівників опиняються на лідерських позиціях у силу своєї потреби щось змінити навколо себе. Однак деякі особисті потреби і прагнення віднімають у потенційно хороших лідерів частину їх сили і зводять їх до рівня посередності. Лес МакКеон (Les McKeown), глава консалтингової компанії Predictable Success, автор однойменної книги, серійний підприємець, пише про три найпоширеніших потреби, жертвами яких стають керівники.
1. Потреба подобатися всім
Немає абсолютно нічого поганого в тому, щоб вас любили люди, з якими ви працюєте. І на початкових стадіях, коли ви тільки починаєте керувати групою, — чи то окрема компанія, підрозділ, відділ, проект або робоча команда, — цілком обгрунтовано працювати саме з людьми, які подобаються вам, і яким подобаєтеся ви. Прихильність, увага, взаємна повага, навіть любов — вносять потужний внесок у здорову, живу культуру.
Але проблеми починаються, коли лідер стає залежним від прихильності або поваги інших. З цього моменту обробка інформації стає куди менш коректною, рішення стають упередженими, а спілкування з співробітниками втрачає ясність і точність.
Як зрозуміти, що ви перейшли межу між здоровим середовищем, де вас схвалюють і поважають, і болючою спрагою симпатії і прихильності?
Ви зрозумієте це по тому, як ви ставитеся до не найбільш чуйних і товариських членів команди. Якщо ви побачите, що виштовхуєте цих людей зі свого близького кола або, навпаки, піддаєтеся іншій крайності — крутитеся навколо них у надії завоювати їх увагу та прихильність, — значить, у вас проблема.
2. Потреба бути найрозумнішим
Лідери керують. Лідери частіше мають рацію, ніж помиляються. Лідери діляться з іншими, наставляючи і навчаючи їх. Лідери бачать те, чого не бачать інші. Лідери спонукають людей йти туди, куди б самі вони піти не наважилися.
Все це зазвичай вірно, але лише до певної межі. Все це не трапляється одночасно, і зовсім не обов’язково, щоб хороший лідер постійно демонстрував всі ці якості і здібності.
На жаль, деякі не найвидатніші лідери починають нескінченно базікати. І в тому числі говорять таким тоном, щоб всі інші зрозуміли, наскільки їх начальник розумний і який він прекрасний лідер. Їм потрібно бути найрозумнішою людиною у своїй компанії.
Таке зустрічається в бізнесі дуже часто. Кожен член команди висловився, ми готові прийняти рішення, але начальник відчуває себе зобов’язаним поговорити ще: навести глянцю, додати нюанси, висловити тонку думку, яка, він упевнений, нікому іншому не прийшла в голову. Він задає питання, а потім витрачає в п’ять разів більше часу на те, щоб розповісти, якою має бути відповідь, не даючи нікому вставити і слова.
Як зрозуміти, чи не схильні ви до цього гріха? Дуже просто. Якщо ви думаєте, що ви розумна людина в компанії, то майже напевно ви піддалися цій слабкості. І пам’ятайте, якщо ви найрозумніша людина в компанії — ви, напевно, потрапили не в ту компанію.
3. Потреба бути десь ще
Так, ви людина зайнята. Так, ви бос, і у вас є право йти з нарад, коли там стає нудно. Так, на вашому смартфоні нескінченно блимають нові повідомлення, щось нове з’являється кожні 45 секунд.
Але ви потрібні тут і зараз. І ви потрібні цілком: ваша повна увага, фізична присутність, емоційна та інтелектуальна залученість — а зовсім не жалюгідні клаптики вашої уваги, які ви приділяєте людям у залежності від свого інтересу в даний момент.
Якщо вас немає там, де ви потрібні — з’ясуйте, де це місце, і рухайтеся саме туди.
За матеріалами Inc.