Виявляється люди цілком готові приймати вказівки від роботів і виконувати їх. Принаймні це підтверджують нові дослідження, про які розповідається в статті Джеймса Янга (James Young) і Дерека Корміера (Derek Cormier) на HBR Blog Network. Що це означатиме для менеджменту? Чи можуть роботи замінити не лише робітників, але і їхніх начальників?
Люди, переконують автори, вже звикають ставитися до побутових роботів так, ніби це живі і навіть соціальні істоти, приписуючи їм емоції і наміри. Ці роботи стають частиною наших соціальних груп. І роботи в деяких відносинах набагато краще пристосовані до роботи, ніж люди: у них абсолютна пам’ять, вони безпосередньо підключені до мережі, вони легко можуть відстежувати хід будь-яких проектів, планувати графік роботи, збирати факти для прийняття рішень, точно слідувати прийнятим у компанії правилам. А в майбутньому вони навчаться і спілкуватися з людьми цілком природним чином.
Автори провели нескладний експеримент. Вони найняли людей для виконання дуже рутинного завдання (перейменовувати файли на комп’ютері), нібито для того, щоб зібрати побільше даних для системи машинного навчання. При цьому учасники експерименту могли в будь-який момент, коли вони вирішать, що вже надали достатньо інформації (або коли їм набридне), залишити приміщення. Але коли люди збиралися піти, їх намагалися утримати, спочатку шляхом прохань і умовлянь, потім шляхом вимоги («Для експерименту необхідно, щоб ви працювали далі»). Тільки в половині випадків ці слова вимовляла людина, а в іншій половині — робот, який виглядав ось так:
Звичайно ж, людину слухали частіше: 86% тих, кого просила залишитися людина, все ж затрималися до самого кінця експерименту. Робота послухалися 46% (що теж дуже немало). А головне, люди намагалися спілкуватися з роботом як з людиною — сперечалися з ним, пропонували компромісний варіант, намагалися довести, що вони мають право піти. Багатьох робот переконав залишитися. Потім деякі виправдовувалися, що робот зламався — але ж вони все-таки його послухали!
«Багато людей у простих повсякденних завданнях послідують вказівкам робота, якщо його наділити владою — навіть якщо вони вважають, що він неправий… Варто вивчити, як зовнішній вигляд, розміри, голос робота впливають на сприйняття його влади, а також як роботів можна використовувати в більш позитивних цілях — допомагати людям у реабілітації і в навчанні. Зрештою роботи можуть взяти на себе хоча б найпростіші завдання менеджерів. Коли хороший менеджер щось говорить, співробітники не просто слухають, а й діють відповідно до почутого. Як мінімум у деяких випадках роботи коли-небудь зможуть віддавати такі вказівки», — пишуть автори дослідження.
За матеріалами Ideanomics.ru.