Кожен із нас хоч раз брав участь у мозковому штурмі, який із тріском провалився. Причини провалів можуть бути найрізноманітнішими. Наприклад, хтось із віцепрезидентів міг відкидати одну ідею за іншою — і врешті-решт усі замовкли. Або учасники команди могли приклеїти на стіну 250 листочків з ідеями і не знати, що робити далі. А може, наприкінці довгого робочого дня всі були здатні тільки на переробку старих ідей і нічого нового в голову не приходило. У будь-якому разі — не потрібно впадати у відчай.
Пам’ятайте, що ідеальний брейнштормінг існує так само, як і ідеальний шторм*. У який момент усі в один голос кричать: «Отакої!»? Питання здається простим, але відповісти на нього нелегко. Навряд чи існує якийсь один головний фактор успіху. Швидше, результат залежить від правильної взаємодії багатьох дрібних чинників. Найкраще цю думку проілюструє образ пазла: він складається з безлічі шматочків, і якщо ви втратите хоча б один із них, то картинка втратить сенс.
За час інноваційної практики Гійс ван Вульфен (Gijs van Wulfen), автор книги «The Innovation Expedition», знайшов двадцять п’ять таких шматочків, з яких і складається ідеальний брейнштормінг.
АКТУАЛЬНІСТЬ
1. Сформулюйте актуальну тему.
2. Разом зі спонсором сформулюйте конкретне і зрозуміле завдання для брейнштормінгу.
3. Дайте імпульс. Має статися щось важливе — просто зараз!
РІЗНОМАНІТНИЙ СКЛАД ГРУПИ
4. Запрошуйте людей, для яких завдання має особисту значущість.
5. Запрошуйте людей, здатних зробити свій внесок.
6. Включайте в процес людей зі сторони і тих, хто вміє мислити нешаблонно.
7. Включайте до складу команди рівну кількість чоловіків і жінок, літніх і молодих тощо.
8. Запросіть брати участь у засіданні когось із вищого керівництва компанії (СЕО або віцепрезидента).
ПРАВИЛЬНО СПЛАНОВАНИЙ ПРОЦЕС
10. Створіть атмосферу, в якій кожен учасник почуватиметься комфортно — як емоційно, так і фізично.
11. Не дозволяйте учасникам користуватися смартфонами.
12. У жодному разі не проводьте брейнштормінг у своєму офісі!
РІЗНОМАНІТНИЙ СКЛАД ГРУПИ
13. Виділіть щонайменше два дні на брейнштормінг, присвячений новим і вже відібраним концепціям.
14. На звуження кола ідей відведіть удвічі більше часу, ніж на їхній пошук.
15. Розплануйте і підготуйте ефективну комбінацію методів генерування ідей.
16. Вислуховуйте думки учасників команди про зміну процесу.
17. Процес має бути приємним. Гарний настрій дає хороші результати.
18. Накладіть обмеження за часом. Усі мають знати про часові рамки і дотримуватися їх.
19. Найміть ілюстратора-скрайбера, щоб він наочно представив результати.
20. Зберігайте темп, інакше засідання буде затягнутим і нудним.
ПРОФЕСІЙНИЙ ФАСИЛІТАТОР
21. Виберіть зі співробітників компанії експерта-фасилітатора, який ненав’язливо контролюватиме процес, залишаючись при цьому в тіні.
22. Фасилітатор має стежити за балансом настроїв у групі. Якщо група занадто активна, він має бути спокійним.
23. Фасилітатору не можна випускати з уваги учасників.
КОНКРЕТНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
24. Результат роботи має бути конкретним і зрозумілим кожному.
25. Створюючи концепції разом із колегами, ви сприяєте формуванню внутрішньої підтримки проєкту.
* Англійський вислів perfect storm означає рідкісний збіг обставин, який призводить до катастрофи.