7 саморуйнівних звичок хороших компаній

На шляху до успіху багато компаній набувають масу шкідливих звичок, тобто формують для себе певні стереотипи поведінки, які зрештою виявляються згубними для них, — стверджує професор Джагдіш Шет (Jagdish Sheth), визнаний авторитет у сфері глобальної конкуренції та стратегічного мислення. Джагдіш провів дослідження і написав книжку «The Self-Destructive Habits of Good Companies… And How to Break Them» («Саморуйнівні звички хороших компаній і як їх позбутися») про те, як успішній компанії завжди залишатися у грі.

Як же хорошим компаніям позбутися поганих звичок?

1. Заперечення

Технології розвиваються, а з ними й уподобання покупців. Деякі компанії забувають про це, не бажаючи вірити, що хтось виконує ту саму роботу краще. Гордість не дає змоги прийняти факт, що їхній успіх не вічний.

Як усе виправити. Щоб не потрапити в подібну ситуацію, активніше контактуйте зі своїми менеджерами. Прислухайтеся до їхньої думки, давайте можливість вносити свої пропозиції. Оцінюйте, наскільки ваша компанія виробила звичку заперечення, адже що більше вона вкоренилася, то складніше її позбутися.

2. Зарозумілість

Успіхи в минулому заважають деяким компаніям побачити реальну картину сьогодення. Зазвичай такі компанії є творцями інноваційних товарів і вважають, що їм немає рівних.

Як усе виправити. Якщо ваша компанія «захворіла» на зарозумілість, вам просто необхідний новий погляд на очевидні для вас речі. Правильним рішенням буде запросити фахівця ззовні, який зможе вказати на ваші помилки. Не бійтеся зробити ставку на молоде покоління, наприклад, розбавте вашу команду студентами старших курсів вишів із різних країн. Поставте перед менеджерами нові завдання — це увіллє нове життя у вашу компанію.

3. Самозаспокоєність

Перетворення компанії на монополіста або ж націоналізація сприяє її розслабленню. Самозаспокоєність виникає там, де співробітники бачать зарплату як щось само собою зрозуміле, що не залежить від загальних підсумків діяльності. Зазвичай в управлінні такою компанією бере участь велика кількість людей, розвиток відбувається повільно, а процеси діяльності надмірно бюрократизовані.

MUST READ:  Що таке «хороша бізнес-модель»?

Як усе виправити. Вам необхідно задуматися про проведення модернізації та реорганізації вашого бізнесу. Потрібно поліпшити продуктивність роботи співробітників. Виділіть частину винагороди, яка залежатиме від загальних підсумків компанії — це дасть стимул співробітникам рухатися вперед. Можна вдатися до аутсорсингу непрофільних функцій (якщо функція не ключова — передайте її партнерам). Це дасть змогу сконцентруватися на ключових завданнях вашого бізнесу. Суттєво допомогти може залучення нової енергії (нового лідера).

4. Залежність від компетенції

В організації правління такої компанії присутня непохитна віра в спеціалізацію. Але замкнувшись у вузьких рамках своєї спеціалізації, можна втратити широту поглядів на товари.

Як усе виправити. Щоб не піддавати себе подібній залежності, намагайтеся орієнтуватися не на сучасні технології, а на технології завтрашнього дня. Компанія Intel організувала свою роботу так, що процес від конструкторської розробки до появи в продажу продукту займає не більше двох років. Для конкурентів у цьому випадку існує тільки один шлях розвитку — хоча б не відставати.

Також допоможе диверсифікація своєї компетентності. Скажімо, якщо ви є експертом у нафтопереробній промисловості, не завадило б знати й хімічну. Цей досвід можна використовувати для розробки, наприклад, сільськогосподарських хімікатів. Можна диверсифікувати свою компетенцію на різні ринки та ринкові сегменти.

Компанія Cisco регулярно купує нові компанії для розширення своєї технологічної компетенції. Зростання через злиття і придбання також є способом профілактики залежності від компетенції.

5. Гігантоманія

Компанія прагне до збільшення обсягу продажу без жодної оглядки на маржу. Унаслідок цього її основною проблемою є падіння маржі або чистого прибутку.

Як усе виправити. У такому разі насамперед необхідно розробити таку систему винагород торгового персоналу, яка безпосередньо пов’язує винагороду з тим прибутком, який приносить компанії кожен конкретний клієнт.

MUST READ:  Я вас навчу! Або Поради колишнього гангстера законослухняним підприємцям

Дуже важливо перетворити постачання на стратегічну, а не на адміністративну функцію, — щоб не виходило так, що на вашому товарі майже всі гроші заробляє хтось інший. Ця проблема дуже актуальна для товарів із низькою маржею, наприклад, для персональних комп’ютерів. Lenovo і HP додають лише 11% вартості, а 89% припадають на постачальників Microsoft і Intel.

6. Територіальний імпульс

Компанія «хворіє» на культурні конфлікти та боротьбу за вплив. Немає прозорої системи кар’єрного зростання.

Як усе виправити. Зменшити ймовірність територіального імпульсу можна шляхом фокусування на зовнішніх драйверах таким чином, щоб працівники працювали пліч-о-пліч для досягнення спільної мети. Почніть розробляти прозору та зрозумілу систему кар’єрного зростання. Можливості службового просування не повинні бути пов’язані з належністю до певного функціонального підрозділу. Якщо всередині вашої компанії є домінуюча функціональна культура (наприклад, науковий відділ фармацевтичної компанії), ви можете організувати ротацію співробітників цього відділу по інших функціональних підрозділах.

7. Конкурентна міопія

Компанія не приділяє достатньо уваги відстеженню ринку та інноваціям конкурентів. Ніхто не каже, що потрібно орієнтуватися тільки на конкурентів, але спостерігати за їхньою діяльністю варто.

Як усе виправити. Орієнтуйтеся на ринки, що розвиваються, де можуть з’явитися конкуренти. Можна поглянути на нові технологічні розробки зсередини, якщо робити інвестиції в альтернативні конкурентні технології, які не залежать від вашого ключового бізнесу.

Компанія Kodak, коли її бізнес процвітав, виділяла частину прибутку від продажу плівок і плівкових фотокамер для інвестицій у цифрову фотографію. У Kodak вирішили «зіграти на випередження», щоб уникнути конкурентної міопії і, відповідно, загибелі. Необхідно створити команду, яка постійно відстежуватиме й аналізуватиме дії конкурентів, а також збиратиме та поширюватиме інформацію про їхні зміни.

Ілюстрація: shutterstock.com