Якщо вам коли-небудь доводилося стикатися з поганим начальником, у надрах вашої пам’яті, ймовірно, збереглися висловлювання, які служать свого роду “червоними флажками” – попереджувальними знаками, що з цим босом каші не звариш, а працювати з ним – справжній жах. Бернард Марр (Bernard Marr), засновник і СЕО Advanced Performance Institute, автор кількох бестселерів про підвищення ефективності бізнесу, вибрав десять фраз, які будь-який керівник повинен припинити використовувати. Якщо ви, будучи управлінцем, зловили себе на тому, що ці пропозиції є частиною вашого лексикону, можливо, настав час поглянути на себе з боку і розглянути причини, які спонукають вас до цього.
1. «Вам ще пощастило, що ви взагалі тут працюєте»
Звичайно ж, залежно від економічного становища в країні і ситуації в галузі в цих словах може бути частка правди, але по суті це пуста погроза. Співробітникові пощастило мати роботу рівно настільки, наскільки вам як менеджеру пощастило мати компетентного кандидата на займаній ним посаді. Зробіть догану або звільніть співробітника, якщо ви не задоволені його роботою, але дрібні загрози, подібні до цієї, не сприяють вирішенню проблеми.
2. «Це робота, а не місце для веселощів»
Ця фраза зіпсує настрій будь-кому. Уявлення про те, що будь-яка наполеглива робота повинна бути каторгою, помилкове. Люди можуть отримувати задоволення від роботи, бути пристрасно захоплені нею, незалежно від того, чим вони займаються. Замість того, щоб повністю відмовитися від цієї претензії, постарайтеся розібратися, що ж є причиною вашого невдоволення. Ви вважаєте, що співробітники не мотивовані? Хіба вони не відчувають себе причетними до спільної справи? Яким чином ви зможете заохочувати бажання, прагнення, ентузіазм до роботи? Як ви можете зробити так, щоб люди відчували гордість за те, чим вони займаються?
3. «Я плачу вам не за те, щоб ви думали»
Ви не повинні заважати людям думати, міркувати, здійснювати нововведення. Навіть чорнороб може запропонувати гідні ідеї щодо покращення робочого процесу. Дуже важливо вміти слухати і проявляти повагу до всіх у компанії – від генерального директора до звичайного прибиральника.
4. «Не я придумую правила»
Знову ж таки, в той час як це може бути абсолютною правдою, подібні висловлювання повністю підривають ваш авторитет і змушують вас бути лише маріонетками вищого керівництва. Існує безліч інших способів відповісти на невдоволення політикою компанії. Ви б могли підказати працівникові, як направити його скаргу відповідній особі, здатному вплинути на ситуацію і внести зміни, або ж самому зайнятися цим.
5. «Ви будете робити те, що я вам скажу»
Подібна фраза: «Тепер це ваш новий пріоритет». Ігнорувати пріоритетні завдання працівника, приносячи їх у жертву рішенню раптової проблеми, що виникла у вас, – значить проявляти неповагу до співробітника. Створюється враження, що ви не повинні діяти спільно, в інтересах усіх людей, коли справа доходить до управління проектами і розстановки пріоритетів. Замість того, щоб просто перерозподілити їх завдання, поясніть, чому ви хочете, щоб вони направили свої зусилля трохи в інше русло, і як це торкнеться їх поточних проектів, можливо ними на деякий час займуться інші співробітники.
6. «У нас завжди так було прийнято»
У ці слова менеджер зазвичай вкладає таку думку: «Я не люблю зміни». Так, зміни лякають. Але те, що ви працювали за однією і тією ж схемою протягом багатьох років, зовсім не означає, що це найкращий спосіб. Розберіться в тому, що змушує вас коливатися, і перевірте обгрунтованість та спроможність пропозицій про внесення нововведень у виробничий процес.
7. «Я прийму це до відома»
Перекладається як «мене абсолютно не хвилює, що ви там думаєте, і я буду продовжувати робити те, що я роблю, як вважаю за потрібне, ніби ви мені нічого і не говорили». Замість того, щоб підтримувати когось на словах або давати помилкову надію на те, що вони донесли до вас свою точку зору, чому б не спробувати дійсно до них дослухатися. Ви також можете сказати щось на кшталт «дякую, ви дали мені поживу для роздумів».
8. «Я тут отримав анонімну скаргу…»
Анонімні скарги – це іскри, які можуть запалити пожежу війни в колективі, стати причиною внутрішньоофісних інтриг. Роблячи таку заяву, ви тим самим даєте зрозуміти своїм співробітникам, що або ви самі хочете з’ясувати, хто подав скаргу, або ви хочете, щоб до цього докопалися вони, – і якщо це було зроблено анонімно, можливо, на те є свої причини. Не варто взагалі згадувати людину, яка поскаржилася на колектив, якщо є така можливість, краще взяти цей тягар на себе, сказавши щось на кшталт «я помітив, що…” або “я звернув увагу…», щоб не робити когось цапом-відбувайлом.
9. «Розберіться з цим самі»
Даний вид керівництва характеризує менеджера як недоброго і ледачого одночасно. Якщо цю проблему працівник повинен вирішити самостійно, ви могли б вказати на ресурси, які співробітник має в своєму розпорядженні, або запропонувати відповідну професійну підготовку, на яку він може розраховувати.
10. «Здається, це ваші особисті проблеми»
Особисті проблеми переходять у професійні, коли вони починають відбиватися на продуктивності працівника. Якщо хтось регулярно спізнюється або не виходить на роботу через проблеми в сім’ї, ці труднощі стають і вашим головним болем. Грамотний керівник влаштує мозковий штурм і допоможе співробітнику знайти оптимальне вирішення проблеми, замість того щоб ігнорувати її та чекати, поки працівник впорається власними силами.
Слова мають велику силу, і те, що ми говоримо, дуже важливе. Хтось може вважати себе хорошим керівником, судячи по своїм діям і досягненням, але якщо вони використовують фрази на зразок тих, які перераховані тут, це означає, що вони помиляються.
Ілюстрація: Shutterstock