Метафори і нестандартне мислення

Метафоричне мислення є неймовірно важливою навичкою, якою б сферою ви не опікувалися. І бізнес, звичайно ж, не є винятком. Багато хто використовують метафори у своїй роботі з причини їх потужного впливу на уяву і мозок людини. Як і будь-який навик, метафоричне мислення можна розвинути і з успіхом застосовувати.

Пряме порівняння між двома непов’язаними речами називається метафорою.

Наприклад, вираз «Час — гроші» є метафорою і викликає в голові дуже потужний образ. Як часто ми чуємо цей вислів? Ймовірно, дуже часто, і кожного разу в різному контексті. Добре подумавши, можна скласти свої метафори.

Менеджер, який стоїть перед своїми співробітниками і вимовляє «Нам потрібно зробити цю роботу швидко» не справить такого ж ефекту, як менеджер, котрий використовує метафору «Як всі ми знаємо, час — гроші».

Метафори здатні поліпшити комунікацію будь-якого типу. Вони можуть надати імпульс будь-якій вашій фразі або допомогти пояснити складні поняття простими і зрозумілими асоціаціями. До речі, цей прийом часто використовував герой Х’ю Лорі в серіалі «Доктор Хаус». Це було зроблено, звичайно, тільки для глядачів, заради яких знімається будь-яке творіння.

Метафоричне мислення також можна використовувати для вирішення проблем. Сам процес створення метафор запускає в мозку великий ланцюг асоціацій і не дозволяє прив’язуватися до одного слова або словосполучення.

Звичайний формат метафори — «А — це Б» («час — гроші»). Також вони можуть бути непрямими і такими, які маються на увазі: «Це напівсира ідея». Часто, до речі, їх плутають із порівняннями. Порівняння використовують слово «як»: «час — це як гроші», «ідея — це як напівсира їжа». Іноді порівняння звучать сильніше, ніж метафори, хоча суть вираження залишається такою самою.

MUST READ:  Успішний бізнес ґрунтується на вирішенні проблем!

Коли ви використовуєте метафору, щоб зв’язати дві ідеї разом, ви поєднуєте елементи, які мають вкрай мало або взагалі не мають логічного зв’язку. Таким чином, ламаючи закони логіки, метафори здатні розвивати креативні сторони вашого мозку — ті його частини, які стимулюються образами, ідеями та концепціями.

Наприклад, ви хочете скоротити виробничі витрати. Ви можете атакувати проблему чисто логічно шляхом досліджень, введення технологій та аналізу виробничого процесу. Це може допомогти зберегти деякі гроші, однак як щодо джек-поту?

Вирішення проблем у наймогутніших компаніях світу часто починаються з мозкового штурму, а потім йде ретельний аналіз найцікавіших ідей. Мозковий штурм є чудовим засобом для вичавлювання креативних соків, він здатний відкрити шлюзові ворота ідей (більше метафор!). Однак люди можуть бути обмежені образом конкретної проблеми і не вийти за рамки очевидного.

Коли ж ви використовуєте метафори, то пов’язуєте проблему з чимось не настільки очевидним. У цьому випадку проблема відкривається вам з абсолютно іншої перспективи — такої, яку ви навіть не подумали б розглядати. Ви можете пов’язати скорочення витрат, наприклад, із втратою ваги. Тепер ви можете зосередитися саме на способах зниження ваги, а не прив’язуватися до витрат. Якщо подібних метафор на вашу проблему буде десяток, ви вийдете за рамки традиційного мислення і станете здатними мислити так, як ніколи до цього. Саме такі ідеї і називаються креативними.

Отже, як працювати з метафорами?

1. Визначте метафору для вашої проблеми

Немає поняття правильної метафори, вибирайте будь-який аспект життя і придумайте що-небудь. Що більш віддалені між собою ваша проблема і область метафори, то краще. Якщо проблема включає в себе підвищення чогось, то і метафора повинна мати зв’язок із підвищенням, інакше вам буде складно візуалізувати.

  • Підвищити продажі = Наростити м’язи
  • Зменшити витрати по найму персоналу = Знизити ціни на хліб
  • Залучити більше інвесторів = Зібрати більше кукурудзи
MUST READ:  Когнітивні ефекти, які впливають на наше життя і роботу

Оскільки ми вибрали скидання ваги як метафору на зниження виробничих витрат, тому зосередимося надалі на цьому.

2. Генеруйте рішення для метафоричної проблеми

Тут нам допоможе мозковий штурм:

  • Підрахунок калорій
  • Вправи
  • Контроль споживання їжі
  • Обмежити споживання певної групи товарів
  • Зосередитися на низькокалорійній їжі
  • Пити багато води
  • Приєднатися до клубу для схуднення

3. Зв’яжіть рішення вашої проблеми з рішеннями метафоричної проблеми

  • Підрахунок калорій = Контролюйте витрати
  • Вправи на спалювання калорій = Обміркуйте всі витрати (переробляйте, змінюйте)
  • Контроль споживання їжі = Контролюйте витрати та інші витрати
  • Обмежити споживання певної групи товарів = Скоротіть витрати, ретельно підбираючи постачальників
  • Зосередитися на низькокалорійній їжі = Знайдіть дешевші замінники витрат
  • Пити багато води = Змийте повторювані процеси
  • Приєднатися до клубу для схуднення = Обмінюйтеся ідеями з іншими аналогічними відомствами

4. Виберіть найкращі рішення

Ви не зобов’язані брати будь-який аналог вашої проблеми і її метафори. Деякі працюють краще, ніж інші, а є такі, що не працюють взагалі. Ось тут вам стане в нагоді аналіз і логіка.

Практикуйтеся в створенні метафор. Це не так складно, як здається. Спочатку можете придумувати їх на аркуші паперу, а через деякий час вони будуть приходити до вас автоматично.

За матеріалами 4brain

Ілюстрація: Depositphotos.com