Про сутність стратегічного мислення дуже влучно висловився у 1963-му році французький генерал і письменник Андре Бофре (André Beaufre). Він писав, що стратегічне мислення — це “розумовий процес, одночасно абстрактний і раціональний, який використовує як психологічні, так і матеріальні дані. Стратег повинен мати великий потенціал як для аналізу, так і синтезу; аналіз необхідний для того, щоб зібрати дані, на основі яких він робить свої висновки, а синтез — щоб вивести з цих даних готове рішення, а рішення по суті зводиться до вибору між варіантами дій”.
Дійсно, стратегічне мислення — це важливе вміння, без якого не обійтися керівнику компанії. Це здатність системно мислити, знаходити з усіх варіантів розвитку найкращий і втілювати його в життя. Відсутність такого мислення в управлінців призводить до втрачених можливостей, незапланованих витрат, марнування ресурсів та втрати конкурентоспроможності.
Стратегічне мислення можна (і потрібно) розвивати, і тільки тоді воно розкриється на повну силу. Вашій увазі пропонуються поради, як, власне, розвинути у собі мислення стратега.
1. Міркуйте
Стратеги створюють зв’язки між ідеями, планами і людьми, котрі інші не бачать. Але як ви можете створити ці зв’язки, якщо ви ніколи не даєте своєму розуму можливість побачити їх?
Іншими словами, підказка про те, як мислити стратегічно, є першим словом у самій фразі: «мислити». І це означає взяти на себе зобов’язання уповільнити роботу і дозволити вашому розуму розвернутися в інший бік.
Простий спосіб зробити це: запланувати час на роздуми. Найкращий інструмент: папір і ручка. Час доби: ранок або вечір.
2. Розширюйте свій кругозір
Неможливо стати стратегом, якщо ви не будете цікавитися світом і подіями, що відбуваються в ньому. Але і цього замало: треба розуміти людську психологію, вивчати роботу мозку, читати наукові книги і багато іншого.
Стратегічне мислення і цікавість йдуть рука об руку. Зрештою, що більше ідей і досвіду у нас є, то більше матеріалу є для встановлення зв’язків.
Набувати досвід можна не лише з книг: рушайте в невелику подорож, знайомтеся з новими людьми, вивчайте природу. Також відвідуйте семінари та конференції на найрізноманітніші теми. Оновлюйтеся постійно.
3. Приймайте рішення
Стратегія — це не тільки думка; це також виконання завдання. Тому, як тільки-но ви почнете створювати ідеї і встановлювати зв’язки між ними, вам доведеться приступити до прийняття рішень про те, що робити далі. А оскільки завжди існує обмеження в часі, грошах і ресурсах, потрібно навчитися розставляти пріоритети.
Коли ми мислимо стратегічно, то приймаємо непопулярні, важкі рішення. Щоб оптимізувати прибуток доведеться когось звільнити, закрити якусь продуктову лінійку. Чи що ще складніше: витрачати менше часу на сім’ю, щоб досягти успіху в бізнесі. Або ж навпаки.
Найгірше, що може бути в цій ситуації — не зуміти прийняти чітке рішення і вибрати не той шлях.
4. Віддаляйтесь і наближайтесь
Ми часто не бачимо лісу за парою дерев. Тому необхідний баланс: потрібно зміщувати фокус уваги то на деталі, то на загальну картину.
Свої переваги і недоліки є у обох підходів. Коли ми дивимося на ситуацію в загальному, то можемо втратити найважливіші деталі, не помітити нюанси. Якщо ж надмірно вдаємося в деталі, можемо піти не в ту сторону, займатися зовсім не тим, чим планували спочатку.
Знати, коли наближатися, а коли віддалятися — це тонка майстерність, яку можна виховати лише з досвідом. Зараз же важливо знати, що є два рівня масштабу в будь-якій ситуації.
5. Задавайте питання
Питання допомагають навести різкість, з’ясувати причини, помітити слідства, зосередитися на важливому.
Ставте собі такі питання:
- Що в моїй стратегії працює, а що — ні?
- Що змінюється в світі? У яких сферах?
- Що потрібно людям?
- Що потрібно мені?
- Звідки я знаю, що не помиляюся?
- У яких областях мені потрібно покращуватися?
- Які книги варто прочитати?
- Які слабкі сторони моєї стратегії?
- Як їх можна перетворити в переваги?
- Що може піти не так?
- Чи раціональна ця ідея?
- Чи можу я довіряти цьому джерелу?
Пошук відповідей має значення. Він включає мозок на повну потужність і змушує його шукати відповіді. Важливо не зупинятися і підкидати своєму розуму все нові й нові питання.
6. Поставте себе на місце іншої людини
Стратегія, яку ви створили, безумовно спирається і на інших людей. А значить, якщо ви неправильно розумієте особливості людської натури, то можете наробити масу помилок.
Ви можете думати, що створили згуртовану команду професіоналів, яка створить новий продукт протягом наступних шість місяців. Але цього мало, важливо ще щодня вміти викликати у них інтерес і мотивацію, шукати правильні стимули, мудро спрямовувати роботу.
Навчіться вирішувати конфлікти, тому що без цієї навички вся ваша стратегія може коштувати не більше, ніж папір, на якому вона надрукована. Це неймовірно важливо саме в бізнесі.
7. Усвідомте свої власні упередження
Щоб стати стратегом, потрібно постійно ставити під сумнів свої думки. Визнання того, що ідеї можуть бути помилковими, не впливає на ваш власний авторитет, а, швидше, навпаки. Ви відкриті для перевірки фактів і свого мислення, що лише дозволяє розуму розвиватися.
Задайте собі наступні питання:
- Які нинішні обставини?
- Чи є моя точка зору вірною? У чому її вади?
- Що впливає на моє мислення?
- Який минулий досвід привів мене до цієї точки зору?
8. Навчіться розуміти наслідки
Кожен вибір має наслідки. Після того, як створите кілька версій реалізації своєї стратегії, подумайте про наслідки кожного варіанту. Цей крок важливий для прийняття остаточного рішення; з практикою стане легше.
Чітке визначення ефектів різних сценаріїв важливе для прийняття остаточного рішення. Задайте ці питання, щоб оцінити, який результат буде найкраще відповідати вашому баченню:
- Які «за і проти» кожного варіанту?
- Що кожен із них має на увазі?
- Яка стратегія допоможе реалізувати цілі найкраще?
- Чи є в цьому варіанті шанс реалізувати довгострокові можливості?
За матеріалами 4brain
Ілюстрація: Radachynskyi Serhii / Shutterstock.com