Якість рішень визначає якість життя. Якщо мова йде про бізнес, то будь-яке ваше рішення може або занапастити компанію, або направити її до успіху. Кожна інновація вимагає великих грошових ресурсів, тому будь-яка помилка в цій справі може коштувати вам дуже багато чого. І таких рішень бізнесмен приймає кожного дня кілька десятків. А оскільки часу завжди не вистачає, потрібні прості і зрозумілі інструменти, що дозволять прийняти хороше рішення за короткий термін.
Матриця Кепнера-Трего (Kepner-Tregoe Matrix) була створена для того, щоб із безлічі альтернатив вибрати одну або кілька найкращих. Звичайно, у світі бізнесу інтуїція відіграє велику роль, однак вона часто підводить, тому подібні інструменти можуть виручити в будь-який момент.
Матриця охоплює чотири основних стадії:
- Оцінка ситуації.
- Аналіз проблеми.
- Аналіз рішення.
- Аналіз потенційних проблем.
Як використовувати матрицю
1. Викладіть своє рішення
- Це такий собі огляд того, чого ви хочете домогтися своїм рішенням, його головна мета. Викладіть кілька пропозицій на папері.
- Цей огляд повинен також містити список дій, які знадобляться для втілення вашого рішення в життя.
2. Встановіть обов’язкові вимоги
- Для втілення рішення в життя ви напевно будете потребувати якихось ресурсів. Наприклад, це може бути мотузка довжиною 200 метрів або щомісячне відкладання 10% ваших доходів.
- Ці умови є абсолютними — ніяких компромісів.
3. Встановіть операційні цілі
- Що ви хочете отримати від впровадження свого рішення в життя?
- Якщо ви будете класифікувати свої бажання, то зможете знайти найкращу альтернативу.
4. Визначте кордони
- Що вам може перешкодити досягти ідеального результату?
- Це можуть бути вимірні поняття на кшталт грошей, ресурсів або часу.
5. Класифікуйте операційні цілі за їхньою цінністю
- Для кожної бажаної мети виставте свою оцінку в залежності від цінності. Шкала від 1 до 10.
6. Створіть список альтернатив
- Використовуйте метод мозкового штурму для того, аби відібрати стільки альтернатив, скільки можливо.
- На даному етапі важлива кількість, якість будете оцінювати на наступному.
7. Надайте бали кожній альтернативі
- Позбавтеся від альтернатив, які вимагають занадто багато ресурсів, а то і зовсім нездійсненні. Або переробіть їх.
- З’ясуйте цінність кожної альтернативи для кожної цілі за шкалою від 1 до 10.
- Підсумуйте ці числа й отримаєте рейтинг.
8. Оберіть дві-три найкращі альтернативи
- Тут все просто: що більше рейтинг, то краще альтернатива.
9. Створіть список проблем для кожної альтернативи
- Кожній проблемі надайте власну оцінку її важливості.
- Підсумуйте всі числа для кожної альтернативи.
10. Виберіть найкращу альтернативу
Тепер, коли у вас є шкала цінності і шкала проблем, ви можете вибрати єдину альтернативу. Втім, може так статися, що в процесі впровадження рішення ви зрозумієте, що як цінності, так і проблеми можуть бути переглянуті. Якщо так, пройдіться по етапах заново і виберіть найкращу альтернативу.
За матеріалами 4brain
Ілюстрація: The Leadership Network