Модель TDODAR: прийняття рішень під тиском

Якщо ви коли-небудь приймали рішення під тиском, то напевно знаєте, наскільки складно мислити раціонально у цій ситуації. Ми швидше думаємо про те, як позбутися напруги та незручних відчуттів, ніж про вирішення проблеми. Є люди, які залишаються спокійними в таких ситуаціях і здатні критично та логічно мислити, але все ж таки більшість людей ніби паралізує, коли потрібно терміново прийняти ідеальне рішення. Тому корисно було б мати інструмент, до якого можна звернутися за допомогою.

І такий інструмент є — модель прийняття рішень TDODAR, що використовується в авіації. Модель допомагає пілотам приймати рішення в загрозливих ситуаціях. Це робиться завдяки тому, що пілот дотримується покрокового плану. Ці шість кроків складаються з: часу (Time), діагнозу (Diagnosis), варіантів (Options), рішення (Decide), дії (Assign) та огляду (Review).

TDODAR чудово підходить для прийняття виважених рішень у ситуаціях, коли неясно, що саме має статися. На прийняття рішень може вплинути велика кількість факторів. Наприклад, пілоти відчувають такі фактори, як стрес, брак часу, сприйняття, досвід і знання в різних ситуаціях. Оскільки в авіації ставки дуже високі, перед прийняттям рішення необхідно розглянути всі варіанти.

Перед тим, як почати користуватися TDODAR, вам не завадить ознайомитися з деякими основними правилами. Авіаційний інструктор Девід Моріарті (David Moriarty) визначив такі характерні риси успішного використання цієї техніки:

  • Виконуйте кожен крок незалежно один від одного.
  • Формулюйте свої думки та факти коротко. Це допоможе вам залишатися більш сфокусованим.
  • Бажана спільна робота. Однак можете користуватися технікою та наодинці із собою.
  • Якщо ви все ж таки вирішили працювати разом, переконайтеся, що переходите до наступного кроку після того, як досягли згоди щодо попереднього.

1. Час

Надзвичайно важливо знати, скільки саме часу у вас є на пошук рішення. Погодьтеся, можна виробити безліч стратегій, якщо у вас є тиждень або місяць і зовсім інша справа, якщо у вас є 10 хвилин.

MUST READ:  Оцініть, наскільки ви відповідаєте культурі своєї компанії

Тому, якщо часу у вас обмаль, вирішіть скільки хвилин зможете приділити кожному кроку. Ви перестанете панікувати, якщо чітко визначите: «На кожен крок у мене є 5 хвилин». Якщо на якийсь крок ви витратили більше часу, усвідомте, що вкрали час для наступного.

2. Діагноз

На цьому етапі вам потрібно подумати про те, які ресурси вам потрібні для того, аби визначити, у чому полягає проблема. Якщо причин багато, складіть список найбільш і найменш ймовірних. Зберіть людей, які зможуть допомогти у пошуку інформації та призначте кожному свою роль.

У тому випадку, коли вам потрібно самому визначити коріння проблеми, складіть список ресурсів, які можуть допомогти. Наприклад:

  • Книжка з цієї теми.
  • Форум, у якому розглядаються схожі питання.
  • Знайомий, який стикався зі схожою проблемою.
  • Необхідна кількість фінансових ресурсів.
  • Знайти в інтернеті список технік, спрямованих саме на пошук кореня проблеми.

Копайте настільки глибоко, як тільки можливо. Скористайтеся технікою «5 чому» — запитайте, у чому проблема, дайте відповідь на запитання, а потім поставте кілька разів питання «Чому?» для того, щоб знайти нарешті джерело проблеми. Ця техніка допоможе вам уникнути пастки підтвердження, коли людина має припущення і використовує тільки ту інформацію, яка його підтверджує.

3. Варіанти

Одну проблему можна вирішити декількома способами. Виділіть собі достатньо часу, щоб проаналізувати, які у вас є варіанти. Деякі проблеми можна вирішити за допомогою грошей, але якщо це велика сума, подумайте, як можна обійтися без витрат. Використовуйте техніку мозкового штурму для того, щоб накидати кілька десятків варіантів. Не гидуйте навіть абсурдними, тому що вони можуть наштовхнути вас на щось більш цінне.

MUST READ:  Чотири основні ролі хорошого менеджера

4. Рішення

Настав час прийняти рішення. Зважте всі «за» та «проти». Знайдіть найкращий варіант, що відповідає здоровому глузду. Може статися, що два варіанти приблизно однакові — тоді сміливо кидайте монету. Прийнявши одне рішення замість другого, ви можете шкодувати про це, і навпаки. У цьому випадку вам важливо зрозуміти, що не обидва варіанти погані, а обидва хороші. Прийміть рішення, візьміть на себе відповідальність і не шкодуйте ні про що.

5. Дія

Тепер просто дійте. Створіть міні-план, де чітко розбийте свою дію на кілька кроків. Пам’ятайте, що навіть складне завдання складається з маленьких дій — вам лише потрібно розставити їх у правильному порядку.

Головне, дійте негайно. Ви все вже старанно продумали, тому зараз сумніватися не має сенсу.

6. Огляд

Коли ви почали втілювати свій план дій у життя, вам потрібно усвідомлено дивитися на те, що відбувається. Будьте гнучкими і якщо бачите, що якісь дії не мають сенсу, прибирайте їх та переглядайте свій план. Пам’ятайте, що вам потрібно вирішити проблему і виходити потрібно лише з цього. Нічого страшного, якщо перший варіант плану має вади, це нормально. Ненормально сліпо слідувати йому.

Якщо на етапі огляду ви розумієте, що проблема не вирішується, тоді поверніться на першу чи другу стадію та почніть все заново. Тепер у вас є зворотний зв’язок, і ви точно знаєте, які методи не працюють. Це хороший досвід і тепер ви врахуєте всі помилки та приймете більш досконале рішення.

За матеріалами 4brain