Ви розмірковуєте про те, щоб створити або розширити спільноту ваших клієнтів або членів, тому що вона відіграє ключову роль у посиленні сарафанного радіо та євангелізації? Але спільнота – це широке поняття. Спільноту якого саме типу ви хочете створити? Бен Макконнелл (Ben McConnell) у блозі Church of the Customer пропонує різні точки зору на це питання.
Кліка
Ваша спільнота може бути маленькою, на зразок кліки. Ії цінність у тім, що члени кліки знають один одного, схожі один на одного, одягаються однаково (для декого у цьому й може полягати весь жах). Але кліка може бути законодавцем мод й утерти ніс умовностям, як і мода. Втішатися можна від величезної диференціації в океані дружніх відносин. Цінність кліки залежить від її ексклюзивності, але відданість у її рядах може стати мінливою, як у середній школі. Приклад: співтовариство A Small World.
Мережа
Ваша спільнота може бути більшою і походити на систему дистрибуції, на зразок мережі. Ії члени передають один одному дані або зв’язки зі швидкістю пожежної команди. Ваша мета – піймати попутний вітер мережевого ефекту, завдяки якому цінність спільноти прямо пропорційна зростаючої кількості її членів. Мережа може бути великою, але емоційний тягар при розриві зв’язків дуже невеликим або зовсім відсутнім. Приклад: LinkedIn.
Культ
Ваша спільнота може бути середніх розмірів і походити на культ. Його цінність – сильна система переконань, які не можуть бути реалізовані за допомогою основних каналів. Харизматичний лідер кодифікував систему переконань за допомогою ритуалів, які люди люблять й у які вірять. Вона може не бути великою, але лічильник відданості в ній зашкалює. Приклад: Maker’s Mark Ambassadors.
Нація
Ваша спільнота може походити на націю. Спільнота сама розпоряджається своєю долею. Їхня доля – у ваших руках. Рушійна сила – егалітаризм; усі знаходяться у рівному становищі, а кілька представників стежать за напрямком розвитку. Відчуваються почуття гордості й навіть верховної влади, а також відданості, яку багато хто розглядають як міфологічну боротьбу життя й смерті. Приклад: Netroots Nation.
Важко виміряти невидимий цемент відданості. Але, як показала програма Facebook Beacon, таку відданість легко підірвати.