Зебри, на перший погляд, здаються дещо химерними. Це травоїдні зграйні тварини, і їхнє природне середовище існування — це, як правило, безлісі луки або савани — зелені, жовті та бурі. Здавалося б, враховуючи хижацьку привабливість їхнього нежирного м’яса, зебри повинні намагатися більше зливатися з навколишнім середовищем за допомогою камуфляжу, щоб бути непомітними. Але ні. Зебра хизується своїми чорно-білими смугами. Вона виставляє напоказ і своє забарвлення, і свій образ так, ніби каже: «Привіт, саванна! Ось вона я: смачний, гарцюючий пішохідний перехід до бенкету».
Однак, якщо ми копнемо трохи глибше, то побачимо геніальність у грі зебри. Так, поодинці зебра здається безглуздою, але в зграї, рухаючись на швидкості, вона стає надзвичайною. Тому що, коли у вас є багато чорно-білих смужок, які стрибають вгору-вниз, кидаються туди-сюди і здіймають пил, дуже важко зрозуміти, що відбувається. В очах починає розпливатися. Голова починає паморочитися. Уявіть собі, що ви лев, який кинувся в погоню. Однієї миті ви пускаєте слину, передчуваючи вечерю під звуки клавіш піаніно. Наступної — женетеся за оптичною ілюзією.
Смугастість зебри працює, тому що вона живе у зграї. Її сила полягає в спільній роботі. Цей факт, відомий як «ефект зебри», має безліч практичних застосувань у нашому житті.
Єдинороги та зебри
Колись у корпоративному світі символом успіху був єдиноріг — рідкісна, майже міфічна істота, яка уособлювала компанії з вибуховим зростанням і мільярдними оцінками. Це було пов’язано з підривом, інноваціями та моделями, орієнтованими на прибуток.
Ефект зебри (іноді його називають рухом зебри) — це інша мудрість. У певному сенсі, це навіть протидія домінуючій моделі єдинорога. Компанії-зебри — це повільний і сталий прогрес. Вони, як правило, часто і на ранніх етапах співпрацюють з іншими компаніями типу «зебра» і прагнуть збалансувати прибуток з етичними цілями, які ставлять на перше місце демократичність і спільне використання ресурсів. Ефект зебри — це бізнес-модель, яка є менш хижацькою та безжальною, але спрямована на взаємовигідні колаборації, які, в свою чергу, створюють більш інклюзивну та стійку бізнес-екосистему.
Ефект зебри сьогодні найочевидніше проявляється в культурі стартапів. Усім стартапам потрібні енергія, інновації та ідея. В ідеалі, їм потрібна якась унікальна пропозиція, яка виділить їх серед інших. Але є також багато переваг, які можна отримати від співпраці зі стартапами-однодумцями.
Zebras Unite — це очолюваний засновниками кооперативний рух, який фокусується на цій ідеї і вважає, що спільні бізнес-проєкти є не лише прибутковими, але й стійкими та «кращими для світу». Стартап-культура зациклена на підриві Стівена Джобса або на нав’язливій культурі отримання прибутку, яка домінує в Кремнієвій долині. Але Zebras Unite служить «переважній більшості підприємців, які не вписуються в ці рамки». Не існує жодного закону природи, який би диктував, що успіх і підприємництво мусять бути єдинорогами.
Виставляйте напоказ свої смужки
Звичайно, як і в житті, відповідь на питання успіху, ймовірно, лежить десь між єдинорогом і зеброю (гібрид, за який я б заплатив, щоб побачити). Прибуток і зростання залежать від балансу між тим, щоб вирізнятися і пристосовуватися. Але для тих, хто хоче застосувати трохи більше мудрості зебри до своєї компанії, які існують практичні приклади? Розглянемо три з них, які не стосуються світу стартапів.
Сила консорціуму. Те, що інша компанія (або навіть людина) конкурує з вами в одній ключовій сфері, не означає, що вам потрібно конкурувати у всіх сферах. Наприклад, у 1980-х роках у США були десятки виробників напівпровідників. Всі вони були в глобальній конкуренції, і всі вони мали одну і ту ж проблему: Японія. Японське «ощадливе виробництво» дозволило їм розробити кращі та досконаліші напівпровідники, що, зрештою, стало каталізатором розвитку автомобільного та електронного секторів. Американські компанії не встигали за ними, і так виник «іржавий пояс». Це призвело до тактики «зебри». Роберт Нойс (Robert Noyce) з Intel керував створенням SEMATECH, консорціуму з 14 напівпровідникових компаній, які разом відновили лідерство США у сфері напівпровідникових інновацій. У цьому кейсі був «ворог мого ворога — мій друг», і напівпровідникові компанії-зебри вирішили триматися разом.
Правильна сторона історії. Іноді виділятися — це погана ідея. Стартапи можуть досягти успіху завдяки тому, що вони відрізняються від інших, а бізнес зростає завдяки інноваціям, але в деяких питаннях потрібно слідувати за юрбою. Хорошим прикладом цього є дохід від реклами або довіра інвесторів. Наприклад, у 2017-2018 роках проблема мови ворожнечі та дезінформації в соціальних мережах стала настільки кричущою, що її неможливо було ігнорувати. Тому такі компанії, як GoDaddy, Google, Spotify, Reddit, Facebook, Apple Pay, YouTube і PayPal, вжили заходів для обмеження поширення мови ворожнечі та дезінформації. Вони бігли разом. Бути єдинорогом — це нормально, але не слід бути єдинорогом на боці зловмисної пропаганди.
Взаємовигідні відносини. Ніхто не може прожити життя наодинці. Нам потрібна мережа друзів і сім’ї, які допомагають нам, і мережа громадянського суспільства, яка дозволяє нам жити так, як ми хочемо. Ми народжуємося в залежності від інших, і життя включає в себе вміння покладатися на інших. Так само і в бізнесі. Це мудрість, якою ділиться Гектор Руїс (Hector Ruiz), засновник і директор ANSI Capital LLC: «Зебра не може обігнати або перемогти лева. Їм потрібні колаборативні стратегії. Так само і з багатьма меншими компаніями».
Руїс пояснює це так:
«Коли ви маленька компанія, яка намагається конкурувати з бегемотом, дуже важливо спробувати з’ясувати, чи можете ви співпрацювати з іншими, щоб мати змогу перевершити свою вагу. Тому для мене стало дуже важливо озирнутися навколо, щоб побачити, на кого я можу розраховувати. Кого я можу попросити про допомогу? До кого я можу піти?»
Хитрість полягає в тому, щоб знайти симбіотичне, взаємовигідне партнерство з іншою компанією.
За матеріалами BIG THINK
Ілюстрація: sciencefocus.com