Інтуїція чи аналітика: чим керуватися при прийнятті бізнес-рішень

Зі зростанням популярності програм MBA в останні роки зросла і залежність від аналітики у прийнятті бізнес-рішень. Якщо у вас немає даних, які б підтверджували вашу позицію, ви виглядаєте непідготовленим і навіть непрофесійним, — пише Джим Шлексер (Jim Schleckser), засновник фірми CEO Project і автор книги «Great CEOs Are Lazy». Ви можете подякувати за це зростанню Moneyball-мислення («Moneyball» — оригінальна назва фільму «Людина, яка змінила все»)  і широкій доступності потужного аналітичного програмного забезпечення.

Але така залежність від аналітичного мислення суперечить тому, як мислять багато керівників, особливо підприємців. Багато хто з них скаже вам, як важливо для них покладатися на інтуїцію або відчуття «нутра» при прийнятті рішень. Як не дивно, інтуїтивний підхід є досить точним, якщо хтось має достатньо розуму чи досвіду, щоб ним послуговуватися.

Однак у більшості компаній відбувається те, що в міру їхнього зростання та масштабування встановлюється все більше і більше правил, що зазвичай змушує більше покладатися на аналітику і менше на інтуїцію при прийнятті рішень.

Але чи добре це?

Аналітика проти інтуїції

Багато класиків менеджменту вивчали питання, на чому повинні більше ґрунтуватися рішення — на аналітиці чи інтуїції. І вони виявили, що рішення, засновані на аналізі, здебільшого частіше виявляються правильними. Іншими словами, ви з більшою ймовірністю потрапите в «яблучко», використовуючи дані для прийняття рішення.

MUST READ:  Прокляття знання, або Порочне коло нерозуміння

Однак розкид або стандартне відхилення можливих результатів цих аналітичних рішень набагато ширше, ніж тих, що ґрунтуються на інтуїції.

Іншими словами, використання інтуїції може не дати вам ідеального пострілу в центр. Але в підсумку ви отримаєте групу пострілів, які будуть ближче до центру мішені, ніж ті, що базуються на аналізі.

Це тому, що інтуїція є результатом бачення багатьох ситуацій протягом тривалого часу. Вона формується завдяки спостереженням і досвіду, і це визначає вашу здатність оцінювати ситуації, в тому числі й ті, до яких дані можуть бути сліпими.

Виникає питання, чи хочете ви зробити більше пострілів ближче до цілі, використовуючи інтуїцію, або ж ризикнути, що лише один із ваших пострілів матиме найбільший вплив завдяки аналітиці?

Відповідь полягає в тому, що вам потрібно робити і те, і інше.

Мислити швидко й повільно

Проблема, з якою стикаються сучасні організації, особливо ті, що масштабуються або вже масштабувалися, полягає в тому, що аналітика витісняє інтуїцію як основну систему орієнтирів для прийняття рішень. Це тому, що тверде завжди витісняє м’яке.

Але щоб досягти успіху, більшості організацій потрібно повернути здатність використовувати інтуїцію як захист від чисто аналітичного прийняття рішень.

MUST READ:  Тунельне мислення

Як писав психолог Деніел Канеман (Daniel Kahneman) у своїй книзі «Thinking, Fast and Slow» («Мислення, швидке й повільне»), іноді буває дуже корисно прийняти швидке рішення, спираючись виключно на інтуїцію. Однак, повільний підхід до проблеми через аналіз також може бути надзвичайно ефективним.

Проблема лише в тому, що повільне мислення витісняє швидке, і це також може динамічно вести вашу організацію хибним шляхом. Як лідер, ви повинні змусити свою організацію використовувати інтуїцію в деяких ситуаціях.

Найкращий підхід

Я виявив, що найкращий спосіб розвивати збалансоване мислення у вашій організації — це спочатку атакувати проблему, запитуючи про реакцію «моргання» на неї. Іншими словами, маючи обмежену кількість даних, що має робити організація? Потім, якщо швидкий висновок не є правильним або здається дуже ризикованим, ви маєте провести глибший аналіз, щоб підвищити свої шанси уникнути катастрофічного промаху. Але будьте обережні. Я бачив, як багато керівників були введені в оману, коли аналіз переважав над їхньою інтуїцією.

Не дозволяйте цьому статися з вами. Коли ви застосовуєте збалансований підхід, який поєднує аналіз та інтуїцію, ви лише збільшуєте свої шанси на успіх.

Ілюстрація: searchenginejournal.com