Як використовувати науку про особистість, щоб приймати кращі рішення

Деякі з найважливіших рішень, які ми приймаємо, пов’язані з судженнями про людей — кого найняти на роботу, з ким одружитися, яких друзів мати, на яку роботу влаштуватися або якого ділового партнера обрати. Правильне судження про людей стає критично важливою навичкою в усіх аспектах життя.

Існують сотні способів описати чиюсь поведінку, яку можна спостерігати. В цілому, вони можуть бути досить громіздкими і заплутаними. Натомість, як пише організаційний психолог Річард Девіс (Richard Davis) у своїй книзі «Good Judgment: Making Better Business Decisions with the Science of Human Personality» («Здоровий глузд: прийняття кращих бізнес-рішень за допомогою науки про людську особистість»), ми можемо використовувати керовану особистісну структуру, яка дозволяє нам визначити моделі поведінки та кількісні характеристики відповідно до особистісних рис людини.

Дослідження людської поведінки визначили, що ми можемо звести особистість до «великої п’ятірки» рис: відкритість, сумлінність, екстраверсія, зговірливість і невротизм. Як показує наука, ми можемо описати нашу особистість як функцію всіх п’яти вимірів. Ми схильні бути вищими або нижчими в одних вимірах, ніж в інших, і ми також по-різному проявляємо певні риси в нашій поведінці.

Тим не менш, «великої п’ятірки» недостатньо, і жоден особистісний тест не може охопити всю складність людської поведінки. Як стверджує Девіс: «Одна справа — зрозуміти, чи є у людини певна риса, і зовсім інша — знати, як ця людина буде проявляти цю рису у реальному житті, що, зрештою, нас і цікавить».

Використовуючи «велику п’ятірку» як орієнтир, Девіс розробив модель особистості для оцінювання характеру, що складається з п’яти категорій.

1. Інтелект — те, як люди мислять

Ця категорія описує спосіб, у який люди обробляють інформацію, приймають рішення і вирішують проблеми. Йдеться не лише про те, наскільки ми розумні, а й про те, наскільки ми імпульсивні чи стримані, наскільки практичне наше мислення і наскільки організовані наші ідеї. Чи можемо ми впоратися з неоднозначністю?

MUST READ:  4 урока из истории краха пузыря доткомов

2. Емоційність — як люди виражають емоції

Йдеться про те, як люди емоційно проживають життя, враховуючи їхній загальний настрій, чутливість і стійкість. Емоційність описує ступінь, до якого емоції-риси впливають на поведінку. Зауважте, що тут говориться не про те, наскільки емоційними можуть бути люди, коли ви їх зустрічаєте, а радше — як вони зазвичай переживають або виражають свої емоції.

3. Соціабельність — як люди взаємодіють з іншими

Соціабельність (товариськість) — це те, як люди взаємодіють з іншими. Ця категорія стосується комунікації, міжособистісних здібностей і того, як людина уживається в соціумі. Щоб зрозуміти людину, важливо, щоб ми зафіксували, як вона справляє враження на інших — які слова вживає, який міжособистісний вплив має, наскільки вона комунікабельна і товариська, наскільки ефективно висловлює свої думки.

4. Драйв — чому люди роблять те, що роблять

Щоб по-справжньому зрозуміти когось, ми повинні розуміти, що мотивує його поведінку. Що більше ви розумієте, що спонукає людину, то краще ви можете скоригувати свій підхід у спілкуванні з нею. Тут враховується ваше ставлення до грошей; те, наскільки ви проявляєте ініціативу; чи легко здаєтеся; чи є ви консервативним або прогресивним.

5. Старанність — як люди досягають мети

Як ви виконуєте те, що вам потрібно зробити? Деякі з нас мають дуже структурований, дисциплінований підхід до життя, в той час як інші є набагато більш розкутими і спонтанними. Розуміння диспозиційних схильностей людини допоможе вам зрозуміти, чого від неї очікувати.

MUST READ:  Синдром японской секретарши

* * *

Ці п’ять категорій не є незалежними, але разом складають те, ким є людина. Має значення контекст. Конкретні способи, якими люди виражають свої особистісні риси, також допомагають визначити, чи є ці риси корисними або руйнівними. Дуже багато залежить не лише від конкретних рис, які люди демонструють, але й від їхньої здатності контролювати, чи проявляють вони їх у повсякденних ситуаціях — і якщо так, то яким чином.

Особистість не є перманентною, як тут описано. Ми маємо приймати себе такими, якими ми є, але також намагатися бути кращими, поступово змінюючи свою поведінку з урахуванням наших обмежень. Найкращі виконавці в будь-якій сфері роблять саме так — беручи на себе відповідальність за не дуже привабливі частини себе і прагнучи їх покращити.

Як же нам використовувати цю інформацію? Повсякденні розмови добре допомагають зрозуміти особистість інших людей, якщо ви знаєте, як їх вести. Подібно до журналіста, який бере інтерв’ю, ми можемо використовувати п’ять стратегій для покращення нашого сприйняття: встановити контакт; змусити людей говорити про їхнє минуле; ставити питання про владу; інтерпретувати те, що ви дізнаєтесь, і як це вписується в одну з п’яти категорій; а також відкалібрувати інтерпретацію відповідно до контексту і способу, в який вони себе презентують. Враховуйте також власні упередження, коли оцінюєте інших. І, перш за все, будьте допитливими.

Ілюстрація: community.thriveglobal.com