Причиною невдачі інтернет-проекту майже завжди стає або відсутність чіткої стратегії розвитку в керівників проекту, або ж завищені очікування інвесторів, які потім змінюються розчаруваннями й, відповідно, відмовою від фінансування. Щоправда, у нас ніякого краху не було: українські домени закривалися тихо, тому витрачені на них кошти можна оцінити тільки побічно, пише газета “Діло”.
Чеські інвестиції
Чеські інвестори з Atlas.cz провели серйозну підготовчу роботу. Відкриття порталу Atlas-ua.net супроводжувалося широкою рекламною кампанією. За заявою засновників, у проект було вкладено близько мільйона доларів. При цьому планувалося, що через рік Atlas-ua.net вийде на самоокупність. Очевидно, цього не відбулося, тому що рівно через рік робота порталу була заморожена, а незабаром українське представництво Atlas і зовсім закрилося.
“Atlas споконвічно мав на увазі створення багато чого з того, що сьогодні називають веб 2.0-середовищем, у тому числі й соціальних сервісів, – коментує Олександр Ольшанський, член правління Інтернет-асоціації України. – Фактично даний проект випередив свій час на 5-7 років. Що, як не дивно, і виявилося причиною його загибелі. Тобто, з одного боку, для реалізації такого проекту в ті роки потрібні були екстраординарні технічні засоби, з іншого боку – готовність інвесторів чекати сім років”.
Інший сайт, що став примарою, – In-net.com. Це був один із багатообіцяючих проектів компанії UIC (Ukrainian Investment Communications), створеної, за інформацією AIN, на індонезійські гроші. In-net пропонував стандартний набір інтернет-сервісів: безкоштовну пошту, чат, інформаційні ресурси. Одного чудового дня всі вони закрилися. Проект просто перестав існувати, залишивши здивованих користувачів ні з чим.
Ще один зниклий проект – Нувсе.com. До складу порталу, запущеного компанією P5 Communications, входив навіть інтернет-магазин, у якому можна було купити продукти харчування й побутові товари. Сьогодні від онлайн-сервісів P5 Communications залишився тільки сайт “Динамо-Київ від Шурика”, а сама компанія зосередилася на послугах інтернет-доступу.
Перспективним у свій час уважався проект Avanport.com, що містив у собі десяток інформаційних і розважальних сайтів та послуг. Однак протягом 2001-го року інвестори поступово припинили фінансування проекту. Залишки “Аванпорту” дотепер можна знайти в Інтернеті, а найуспішніший його сервіс – сайт пошуку роботи Ajob.com.ua – зараз функціонує в складі порталу Ukr.net.
Невдалий аукціон
У 1999-му році інтернет-холдинг netBridge, що пізніше влився в Port.ru, відкрив інтернет-аукціон molotok.ru, що досить швидко завоював популярність у Росії. Розвиваючи успіх, компанія запустила клони “Молотка” в Україні – Molotok.com.ua, – Румунії, Болгарії й Угорщині. Не набравши достатньої аудиторії, українські й угорський проекти незабаром закрилися. Зараз за адресою molotok.com.ua сьогодні розташований сайт із продажу доменів.
А ось інформаційний ресурс про електронну комерцію Ipromo прославився як “рупор нової економіки” і швидко став популярний у вузьких колах. Навіть одержав декілька інтернет-премій. Через три місяці після відкриття iPromo.com.ua оголосив про підписання інвестиційної угоди із британською компанією Allied Standard Financial Services і закрився на реконструкцію, після якої так і не відкрився.
“Гугл”, що не відбувся
360.com.ua, заснований компанією R&R Advertising CIS пошуковик, за планами творців, повинен був стати “номером 1” у СНД. У створення проекту на першому етапі було вкладено близько 100 тисяч доларів. Але поступово його розвиток зупинився, один за іншим сервіси закрилися. Сьогодні від сайту залишилася тільки перша сторінка. Рекламне агентство R&R Advertising CIS зараз розташовується в Москві, а власними веб-проектами не займається.
Серед українських інтернет-невдах є й електронна торговельна площадка, що називалася AgriUkraine.com. Вона повинна була стати місцем, де безпосередньо через Інтернет укладалися б угоди між продавцями й покупцями сільськогосподарської продукції. До кінця 2000-го року, через 4 місяці після відкриття, засновники AgriUkraine планували залучити на свою площадку 5-10% товарного обороту агроринку України. Точна дата закриття проекту невідома, але до 2002-го року він уже не працював.
Невдача спіткала й інтернет-магазин AzBooka.com, який у свій час був найбільшим в українському інтернет-просторі. За словами Олександра Ольшанського, спробам побудувати серйозний інтернет-магазин перешкоджали невелика кількість користувачів Інтернету й нешвидкий доступ через модем як основний на той час вид підключення до Інтернету.
“Причина смерті www.azbooka.com – завищені очікування інвесторів. На відміну від таких сайтів, як Atlas, даний проект не вимагав астрономічних капіталовкладень, – говорить Ольшанський. – Просто потрібно було зрозуміти, що на цьому етапі розвитку Мережі прибутковим він бути не може, і спокійно “тягти лямку” до 2006-2007 років”.
У провальних українських інтернет-проектах брали участь й австрійці. Так, австрійська венчурна компанія Red-Stars.com Data AG інвестувала в інтернет-проекти Східної Європи. У 2000-2001-х роках австрійському холдингу належали російські, польські та чеські інтернет-компанії. В Україні Red-Stars.com встигла профінансувати лише кілька зустрічей інтернет-співтовариства, але до цього моменту 13 мільйонів доларів, отримані Red-Stars.com у вигляді капіталів, закінчилися, а прибутку від інвестпроектів очікувати не доводилося. У 2001-му році Red-Stars.com оголосила про своє закриття, потім зненацька “воскресла” і купила російське рекламне інтернет-агентство. З 2003-го року про Red-Stars.com не було звісток, але сьогодні сайт www.red-stars.com “перебуває на реконструкції”, так що надія залишається.