У контексті бізнесу поняття “команда” іноді розуміється невірно. Було б надто необачно називати командою звичайну групу співробітників і сподіватися на високу результативність їхньої діяльності. Коли в рамках організації діє справжня команда, ефективна і згуртована, цього не можна не помітити. А з іншого боку, відсутність такої без проблем розпізнає будь-який досвідчений лідер. Чому ж так важлива команда? Відповідь криється в синергії. Вашій увазі пропонується чітка схема, що використовують у Wal-Mart для досягнення так званого синергізму.
Перший крок (основа), без якого неможливе досягнення ефекту згуртованих зусиль, зводиться до поняття “лідер-слуга”. Лідер-слуга піклується про тих, хто йому підзвітний; роблячи так, він завойовує їхню повагу і довіру. Тільки після цього він набуває право вести за собою інших. На практиці керівник ніколи не повинен просити своїх підлеглих зробити що-небудь, якщо він сам не продемонстрував їм своєї готовності виконати поставлене завдання. Таким чином, ефект згуртованих зусиль “включається” – ініціюється і приводиться в дію – лідером групи, який виконує роль лідера-слуги.
На другому етапі менеджери компанії повинні продемонструвати один одному і своїм підлеглим доброзичливість, свідченням якої можуть служити: пропонування допомоги; політика “відкритих дверей”; звертання до підлеглих по імені; неформальне спілкування з колективом, спрямоване на те, щоб довідатися, як ідуть справи; прояв співчуття і турбота про своїх підлеглих. Досягнення окремих співробітників і команд не можна залишати непоміченими.
На третьому етапі за умови існування довіри між менеджером і підлеглими кожен учасник цих відносин відчує, що може розраховувати на інших. Співробітники цінують чесність. Якщо керівникові обіцяють, що завдання буде виконано в строк, то так воно і буде без необхідності постійних нагадувань. Якщо лідеру-слузі вдалося створити в колективі атмосферу, що характеризується турботою і довірою, на четвертому етапі в нього з’явиться можливість сформувати справжню команду зі співробітників із високим рівнем мотивації, готових працювати разом для досягнення цілей компанії.
Лідер-слуга – людина-ентузіаст, яка вірить в інших і готова допомогти, якщо буде потреба, – тільки він може забезпечити досягнення ефекту спільних зусиль. Саме такому лідеру-слузі Wal-Mart зобов’язана ефективністю роботи своїх команд і здатністю досягти синергії в організації.
Із книги “Чому я навчився у Сема Уолтона”