Маркетинг працює.
За умови витрат часу і грошей (професійно), можна розповісти історію, яка розповсюджується, впливає на людей і змінює їхню поведінку. Маркетинг може змусити людей купувати щось таке, чого вони б не купили за інших умов, голосувати за людей, яких без маркетингу ніхто б не знав, і підтримувати організації, які були б зовсім невідомими самі по собі.
Якщо маркетинг не працює, то багато хто з нас просто втрачає купу зусиль (і грошей). Але він працює.
Але чи робить це маркетинг злом? Розповідаючи про мій блог, журнал “Time“, напів-гумористично натякаючи, написав: «Допис, який Ви ніколи не побачите [на цьому блозі]: «Чи є маркетинг злом? Як людина з довгою кар’єрою в бізнесі, я мушу відповісти: Так»
Власне, я хотів би дещо змінити цю фразу. Я додав би такий допис: «Чи маркетологи погані? Як людина з довгою кар’єрою в бізнесі, я мушу відповісти: Дехто з них»
Я вважаю злом переконувати дітей до куріння, цинічно маніпулювати виборчими чи політичними процесами, брехати людям у спосіб, який призводить до руйнівних побічних наслідків. Я вважаю злом продавати запатентовані ліки, коли в наявності є незапатентовані, які мають той самий ефект. Я вважаю злом створювати нові способи поширення ожиріння з метою заробити ще пару баксів.
Маркетинг прекрасний, коли він переконує людей купувати вакцини від поліомієліту чи лікарів – мити руки перед проведенням операції. Маркетинг потужний, коли він призводить до продажу продукту людині, яка отримає шалену радість чи зростання продуктивності внаслідок своєї покупки. Маркетинг чудовий, коли він призводить до вибору тієї людини, яка насправді змінює суспільство на краще. З часу, коли маркетинг було винайдено кілька століть тому Джозаєю Веджвудом, він спричиняв зростання продуктивності і багатства.
Я маю багато нервів, щоб казати Вам про те, що ваші дії можуть бути аморальними. Аморально грабувати чийсь дім і спалювати його дотла. Але чи не аморально, коли маркетинг призводить до того, що люди втрачають домівки внаслідок вилучення їх банками як застави? Якщо маркетинг працює, і якщо він вартий витраченого часу і грошей, то, я вважаю, це зовсім не має значення, якщо ви виконуєте свою роботу. Це все одно неправильно.
Як у випадку з будь-яким потужним інструментом, вплив походить від того, хто ним користується, а не від самого інструменту. Маркетинг має набагато більше охоплення і швидкість, ніж будь-коли до того. Витрачаючи менші суми, зараз можна мати набагато більший вплив, ніж будь-хто міг собі уявити навіть 10 років тому. Але постає питання, яке, я сподіваюся, ви задасте собі: «Що я буду робити з цим впливом»?
Як на мене, маркетинг працює на благо суспільства лише в тому випадку, якщо маркетолог і споживач свідомі того, що саме відбувається, і обидва задоволені кінцевим результатом. Я не вважаю, що робити когось щасливим шляхом продажу косметики є поганим через те, що краса не є самоціллю, а лише засобом, який збільшує радість. Але, з іншого боку, виселяти когось із його дому, по-суті, шахрайським способом тільки для того, щоб забезпечити собі комісію за виконання плану з продажів…
Просто мати можливість займатися активною маркетинговою діяльністю не означає, що ви повинні це робити. Ви маєте спроможність, а отже і відповідальність, незалежно від того, що ваш керівник каже вам зробити.
Хорошою новиною є те, що я не відповідаю за те, що є добрим, а що – поганим. За це відповідаєте Ви, ваші клієнти і їхні сусіди. А ще кращою новиною є те, що етичний, публічний маркетинг поступово переможе той тип маркетингу, який залежить від тіньових схем. Спитайте Берні Медоффа.
Автор: Сет Годін