Успіх компанії: орел або решка

Успіх компанії: орел або решкаУ багатьох “суперуспішних” компаніях по суті немає нічого особливого, стверджує професор MIT’s Sloan School Ребекка Хендерсон (Rebecca Henderson). Дослідники шукають закономірності там, де їх немає. Вони переважно займаються не наукою, а астрологією.

Експеримент Ребекки Хендерсон наочно показує, як легко піддатися спокусі “усе пояснити”, коли мова йде про зовсім випадкові події. «На початку курсу зі стратегічного управління я прошу всіх студентів встати і підкинути монетку, – розповідає вона. – Тим, у кого випала решка, треба сісти, інші продовжують стояти. В аудиторії близько сімдесяти студентів, тому не дивно, що після шести-семи підкидань залишаються стояти лише один чи двоє. Зображуючи величезний подив, я підходжу до них і запитую: “Як вам це вдалося? Сім разів поспіль – орел! Чи можна взяти у вас інтерв’ю? Може ви народилися в сорочці? Або: ви якось по-особливому підкидаєте монетку? Ви не заперечуєте, якщо я вивчу вашу техніку?”»

MUST READ:  Хоторнський ефект

Ця ситуація чудово ілюструє, наскільки нерозумно пов’язувати результати випадкових подій (по суті – ті ж самі випадіння орла або решки) з унікальними властивостями учасників: просто їм повезло більше інших. Із упевненістю говорити про особливі властивості компаній можна лише в тих випадках, коли їхні успіхи не можна пояснити, виходячи з теорії ймовірностей. Більшість же дослідників упускають це з виду, стверджуючи, що відмінні результати “говорять самі за себе”.

За матеріалами статті Are “Great” Companies Just Lucky?, Harvard Business Review