У компанії, де колись працював один мій товариш (міжнародна IT-компанія з філіалом в Україні), було встановлене спеціальне програмне забезпечення, яке “фотографувало” робочий стіл комп’ютера працівника у випадковий момент часу, але не менше 5 разів на день. Призначення такого софту – очевидне! Таким чином керівництво компанії намагається відучити підлеглих займатися чимось іншим, окрім своїх безпосередніх посадових обов’язків. Втім, навіть якщо забути про банальну етику, давайте спробуємо відповісти на запитання, наскільки подібний підхід справді здатен підвищити ефективність роботи персоналу (і компанії в цілому)?
Доктор Брент Кокер (Brent Coker), представник департаменту управління та маркетингу University of Melbourne, у статті “Свобода серфінгу” (Freedom to surf) стверджує, що працівники, які зрідка використовують робочий Інтернет для своїх особистих цілей, в загальному виявляються більш продуктивними, ніж їхні колеги, які цього не роблять. “Люди, які займаються не пов’язаним із роботою інтернет-серфінгом і при цьому витрачають на дану активність не більше 20% робочого часу в середньому показують на 9% вищий рівень продуктивності, ніж ті, хто цього не робить”, – пояснює він.
Вся іронія полягає в тому, що компанії витрачають мільйони доларів на програмне забезпечення, яке блокує працівникам доступ до сайтів на зразок YouTube, соціальних мереж, тощо; найрізноманітнішими (не менш дорогими з точки зору інвестицій) методами намагаються контролювати дії підлеглих – а як результат, отримують загальне падіння ефективності, не кажучи вже про зниження мотивації серед персоналу, який знає, що за їхньою спиною стоїть “менеджер з нагайкою”.
Пояснення феномену, чому ж використання Інтернету у власних цілях сприяє підвищенню результативності праці – доволі просте. Жодна людина не здатна працювати на грані своїх можливостей протягом всього робочого дня. Кожні 45 хвилин роботи повинні супроводжуватися 15 хвилинами перерви (для відновлення). “Вільний” інтернет-серфінг якраз і є таким “відновленням”, що дозволяє співробітнику взятися за виконання прямих обов’язків із новими силами.
За даними опитування понад 300 респондентів із різних компаній, 70% працівників, чиї обов’язки включають взаємодію з Інтернетом, використовують цей інструмент не лише в робочих цілях (а інші, мабуть, просто побоялися признатися про це під час опитування).
Звісно, ця коротка замітка не може бути прямою вказівкою до дій для менеджерів та власників. Зрештою, вони самі у праві вирішувати, як шкодити результативності та корпоративному клімату власної компанії. Але, принаймні, їм варто хоча б на хвильку замислитися про банальну повагу та довіру до персоналу, з яким вони працюють. Адже, якщо ви не можете довіряти людям у питаннях контролю та ефективного планування власного робочого часу, то як можете ви довіряти їм у створенні серцевих імплантатів чи інсталяції турбін на літаки?