Чи доводилося вам мати справу із шахраями? Риторичне питання… Певнен, що кожний із нас (і не одноразово) зустрічався з різного роду обманом, при якому частина (сподіваюся – не найбільша) ваших чесно зароблених грошей містичним чином перекочовувала в кишені новоявлених Остапів Бендерів. Зараз, напевно, один із найбільш сприятливих моментів для створення шахрайських бізнес-структур. Всі вони, як правило, мають явні ознаки фінансових пірамід.
Отже, що ж це за ознаки? Вони, думаю, відомі більшості наших уважних читачів, але нагадати – самий час.
1. Відсутність продукту.
Якщо в організації, у яку вас запрошують, просто немає ніякого продукту, то це фінансова піраміда. Або ж як продукт можуть виступати предмети, що не мають ніякої матеріальної цінності, як то наприклад ваучери.
2. Прибуток за рахунок залучення інших людей.
Якщо основним завданням є залучення інших людей і ваш доход складається з тих грошей, які приносять ці люди (яких ви покликали за собою), то для такої компанії дуже чітко підходить визначення “фінансова піраміда”.
3. Продукт є, але їм практично ніхто не користується.
Із цього пункту починається найцікавіше. Продукт у них начебто є, але чомусь ним користуються від сили 1-2 від всіх дистриб’юторів. Найчастіше це можуть бути знижки на якісь послуги по “клубній системі” (елітний відпочинок – дуже хороший цьому приклад), навчальні програми: комп’ютерна грамотність, іноземна мова, йога, відбивання чечітки на паркеті з японського дуба тощо. У самих цих продуктах немає нічого поганого, але те, що компанія насправді одержує доход тільки із грошей знову прибулих людей – це вже недобре. Це так званий “замаскований” варіант фінансової піраміди,
4. Завищена ціна на “чудо-продукт”.
Вам можуть запропонувати купити (і продавати іншим) доларів за 500 яку-небудь чудодійну рослину, що збирають на плантаціях у Зімбабве, від якої у вас пройдуть всі недуги і т.д. Насправді в ролі чудо-рослини може виявитися сушений подорожник, який коштує пару гривень за кг. Це всього лише перебільшений приклад, але він дуже чітко відбиває суть.
5. Підпишися раніше – отримай більше! Навіть нічого не роблячи!
Це дуже розповсюджені гасла власників пірамід. Вони самі ніби говорять вам: “швидше підписуйся, бо все дуже скоро зникне”.
6. Незрозумілий маркетинг-план виплат.
У системі, за якою ви повинні одержувати гроші, нічого незрозуміло й дуже все заплутано. Найчастіше фігурують “матриці”.
7. Покупка частини від чогось.
Пропонують купити квадратний метр від квартири, а через рік одержати всю квартиру. Але щоб її нарешті одержати ви повинні залучити безліч народу. Хоча із грошей обманутого народу, ви, можливо, і одержите квартиру… якщо будете на верхньому рівні піраміди.
8. Ані слова про топ-менеджмент.
Вам не називають імена тих людей, які стоять у джерел компанії. Або ж фігурують іноземні абсолютно невідомі вам (часто просто вигадані) прізвища. Як правило, у нормальних компаніях все прозоро.
9. Офшорна реєстрація.
Має на увазі під собою безліч юридичних нюансів, які дозволяють фінансовим пірамідам все-таки одержати реєстрацію. Порядні мережеві компанії як правило не реєструються в офшорній зоні.
10. Нескінченна мотивація.
Постійні порожні розмови про фінансову незалежність, свободу і т.д. Ухиляння від конкретних питань, дуже голосні обіцянки, які не мають під собою ніякої основи. Але саме завдяки емоціям люди й ведуться на обман. У якості мотиваторів зазвичай виступають дуже хороші оратори, які дійсно вміють приспати пильність.
За матеріалами сайту www.aferizm.ru