Протягом останніх місяців у бізнес-виданнях було опубліковано багато статей про Пітера Друкера (Peter Drucker), якому у листопаді цього року виповнилося б 100 років. Цей впливовий бізнес-мислитель був сучасником декількох економічних епох і є автором багатьох понять і принципів, які стали загальноприйнятими у світі бізнесу. Здебільшого спогади про Друкера стосуються його ключової ролі для менеджменту і маркетингу, але при цьому ніби на задньому плані лишаються його численні ідеї про управління собою, а в них також можна віднайти багато цінного і корисного.
Брюс Розенштейн (Bruce Rosenstein), автор багатьох книг про Пітера Друкера, нагадує про те, що сам Друкер втілював у собі той ідеал “тотального”, багатовимірного життя, про який він часто говорив. “Тотальне життя” (total life) – насичене різноманітними інтересами, відносинами і прагненнями. Таке життя проходить, за словами самого Друкера, “у більш ніж одному світі”. Це дозволяє, в разі, скажімо, якихось несприятливих обставин в одному вимірі, суттєво послабити удар для людини в цілому. Багатовимірність життя додає йому сенсу і може реально привнести у цей світ щось нове для інших людей.
Сам Друкер виділяє п’ять ключових моментів розвитку багатовимірного життя.
1. Особистісний розвиток. Це одна з найголовніших і наскрізних тем у творах Друкера. Свого часу він написав: “Важливо, щоб інтелектуальний працівник (knowledge worker), дійшовши середини свого життя, розвинувся і стався передовсім як людина, а не бухгалтер чи інженер”. Особистісний розвиток людини стосується не лише її професійної діяльності, але також і життя поза роботою – родини, друзів, зацікавлень і хоббі.
2. Ідентифікація і розвиток унікальних сильних сторін. Поняття “ключових компетенцій” було створено для застосування в контексті організацій, але воно цілком стосується і людської діяльності. Друкер писав про те, що, з його досвіду, мало хто відважується достатньою мірою артикулювати свої сильні сторони. З іншого боку, ніщо так певно не призводить до довготривалого успіху, як ідентифікація сильних сторін, виділення їх, і потім – послідовне зосередження на тому, щоб їх розвивати. Знову-таки, це стосується професійного і особистого життя.
3. “Паралельна кар’єра”. Однією з унікальних ідей, яку відстоював Друкер, була цінність ведення “кар’єри”, паралельної до основної – наприклад, у викладанні, письмі чи волонтерській роботі. Паралельна кар’єра суттєво збагачує життя і може привнести в нього іноді такий необхідний смисл. Має сенс також паралельна діяльність у дотичній галузі, як от коли юрист, працюючи на основній роботі в юридичній фірмі, присвячує частину свого часу на допомогу неприбутковій організації, яка реалізовує якийсь проект, що має значення для нього.
4. Щедрість. Це одна з найголовніших рис людини, яка живе “в більш ніж одному світі”. Вміння ділитися своїм часом і талантами з іншими суттєво збагачує людину завдяки додатковому досвіду та розширенню кола друзів і колег.
5. Викладання і навчання. У суспільній концепції Друкера освіта відіграє вирішальну роль. Інтелектуальні працівники, на його думку, повинні вчитися протягом цілого свого життя, щоправда зміст і “програма” такого навчання залежить від контексту, в якому вони перебувають. Останнім часом можливості для самоосвіти суттєво зросли, передовсім завдяки розвитку можливостей IT-технологій та мереж – багато книг, подкастів, навчальних відео-записів доступні в електронному вигляді, що дає змогу людині, яка визначилася стосовно власних пріоритетів у навчанні, серйозно і результативно зайнятися розвитком свої навичок та вмінь. З іншого боку, ніхто так глибоко не вивчає предмет, як той, кому треба його викладати – це теж суттєвий варіант персонального розвитку.