Головною проблемою, з якою зіштовхуються сьогодні лідери підприємництва, є створення стійких бізнес-концепцій і стратегій, що не піддаються копіюванню, з урахуванням необхідності проявляти реактивність, – стверджують автори книги “Сценарне планування” Матс Ліндгрен і Ханс Бандхольд. Спільна джазова імпровізація («джем») є чудовою метафорою, щоб показати, яка поведінка необхідна організації для досягнення цієї мети.
«Джем» заснований на декількох головних принципах: рівномірному ритмі, імпровізації й прагматизмі. Нестандартне мислення означає вміння відокремлювати те, що можна контролювати, від того, що не піддається контролю, – тобто робити акцент на гнучкість, необхідну для майбутнього успіху, і стабільність, яка забезпечує надійність основи організації. Наприклад, зазвичай набагато важливіше контролювати мову, цінності й способи комунікації, тобто культуру, ніж регулювати дії окремих співробітників.
Стосовно до організацій «джем» означає «розрізування на шматки», тобто поділ організації на логічно внутрішньо несуперечливі частини, контроль мови та правил спілкування між ними й у результаті – можливість (здатність) організації діяти (грати).
Що стосується стратегічних дій, «спільна джазова імпровізація» – це правильне розуміння загальної ситуації, психологічна готовність до дій і сама діяльність у стилі імпровізації з урахуванням складних обставин.
«Джем» також може служити керівним принципом для робочих і проектних груп. Під час подібних процесів необхідно визначити правила, вибрати мелодію, вирішити, хто задає ритм (виконує роль басиста) і т.д.