«Знаки уваги підлеглим іноді значать для людей і для справи більше, ніж премія», – стверджує Боб Нельсон (Bob Nelson), власник консалтингової компанії в Сан-Дієго й автор бестселера «1001 спосіб заохотити працівника» (1001 Ways to Reward Employees), тираж якого додруковується вже в 51-й раз.
Видання Forbes пропонує 10 ефективних способів мотивації, які не потребують від керівника великих витрат.
Дякуйте
Почніть із найпростішого – зі слів. «У деяких невеликих компаніях керівники просто губляться при думці про те, як би їм віддячити співробітникові, і в результаті нічого не роблять», – говорить Девид Кейн, директор із маркетингу компанії Success Factors (комп’ютерні системи управління персоналом). Не біда, якщо ви не можете дозволити собі грошове заохочення, звичайна подяка теж дорогого коштує.
Виявляйте увагу
Подяка приємна, а увага начальства й відчуття причетності до успіхів компанії приємні подвійно. Знайдіть час зібратися із ключовими співробітниками, особливо з тими, котрих готуєте до підвищення. Обговоріть загалом, що відбувається в компанії – від нових клієнтів до довгострокових цілей. Постарайтеся відчути, як кожний може посприяти у здійсненні планів розвитку.
Думайте про сімейне життя співробітників
Корпоративні заходи ніколи не дають розслабитися так, як час, проведений із родиною. На думку експертів по управлінню кадрами, корпоративи за розкладом взагалі багатьом здаються тягарем, а не нагородою. Про що дійсно мріють ваші співробітники, так це про гнучкий розклад, що дозволяє взяти відгул для сімейних справ. Чотириденні робочі тижні стають усе популярніше. Дозвольте співробітникам працювати вдома один день у тиждень: при нинішніх цінах на бензин економія на поїздках буде додатковим бонусом.
Інвестуйте в майбутнє
Можливість навчання й професійного росту дуже тонізує. Вивчіть програми тренінгів і курсів підвищення кваліфікації, які можуть бути цікавим вашим співробітникам, і оплатіть бажаючим навчання – повністю або частково.
Дивуйте!
У маленькій компанії заохочення одного співробітника може мати величезний ефект. Можна взяти як приклад Сарі Габай-Рафій і Анну Марію Баулер, двох юристів, які покинули два роки тому велику компанію, щоб відкрити власну практику на Манхеттені. Помітивши, що їхня асистентка стала зовсім сумною, партнери вирішили, що прийшов час змін, і замовили їй сеанс в модному салоні краси. Асистентка повернулася на роботу із шикарною зачіскою й посмішкою на обличчі. Дівичник продовжили коктейлями й вечерею, настрій покращилося не тільки в героїні вечора. «Ми не можемо платити своїм співробітникам тисячодоларові бонуси, але завжди можна зробити що-небудь маленьке», – говорить Сарі.
Дайте можливість проявляти ініціативу
Філадельфійська консалтингова компанія із питань техніки безпеки Arbill намагається додержуватися цієї поради. Щоб підняти бойовий дух співробітників, їм делегують більше відповідальності. «Ми створили комітети працівників, які самостійно відповідають за невеликі замовлення на зразок ярмарок, продуктових крамниць і т.п.», – говорить виконавчий директор компанії Джулі Коупленд. Додаткова відповідальність – це не тільки спосіб заохочення. «Спостерігаючи, як вони управляються в комітетах, ми формуємо «лавку запасних» менеджменту компанії», – пояснює Коупленд.
Заохочуйте індивідуальні досягнення негайно
На думку Боба Нельсона, матеріальне заохочення за трудові успіхи ефективніше всього тоді, коли видається відразу. «Виділіть один або два відсотки фонду заробітної плати на премії кращим співробітникам, – радить він. – Такі бонуси чудово мотивують, якщо виплачувати їх якнайшвидше». Якщо із грішми туго, у виді заохочення можна видавати картки на бензин, подарункові купони в магазини.
Залучайте співробітників у процес прийняття рішень
Старий добрий ящик для пропозицій відмінно працює; упевніться тільки, що ви подякували кожному ентузіасту за рацпропозицію, навіть якщо його ідея вас і не надихнула.
Використовуйте при заохоченні командний підхід
Похвала приємна не тільки від начальства. Таліа Машиах, директор чиказької компанії Eved, яка організує свята, надала своїм 27 співробітникам можливість відзначати досягнення колег зірочкою в корпоративній мережі. «Кожен квартал працівник, який здобув найбільше зірочок, запрошується на обід із керівництвом», – говорить вона.
Робіть весело, а не дорого
Кейті Таггарес, директор харчової компанії K.T.’s Kitchens, хотіла віддячити своїм співробітникам, яким довелося часто залишатися після закінчення робочого дня – компанія одержала новий багатомільйонний контракт. На повторення торішнього круїзу з безкоштовним баром, який обійшовся в п’ятизначну суму, не було грошей, і Кейті орендувала на вечір картинг. «Ми зібрали разом хлопців із технічного відділу, відділів виробництва й контролю якості, – розповідає вона. – Вийшов відмінний тімбілдінг, адже зазвичай вони не спілкуються між собою». Після гонок вона вручила 10-доларові призи. «Зі сторони могло здатися, що я роздавала «Оскари» – всі були просто в захваті».