Лідерство: що означає «вести за собою»?

На сайті Amazon.com продається близько 14 тисяч книжок про лідерство. Чому ж, незважаючи на такий інформаційний достаток, люди рідко стають ефективними лідерами? Цим питанням задається Кріс Макгофф (Chris McGoff) у своїй книзі «The Primes: How Any Group Can Solve Any Problem» («Першооснови: як будь-яка група може вирішити будь-яку проблему»).

Можливо, ми все занадто ускладнюємо? Першооснова «Лідерство» включає:

  • визначення напрямку руху;
  • розподіл ресурсів;
  • спонукання до дії.

Якщо у ваших діях відсутня хоч одна з трьох перерахованих вище складових — ви не лідер. Щоб краще зрозуміти різницю, давайте поглянемо на шість слів — три у значенні іменника і три дієслова.

Спочатку іменники:

  • Лідер: статус.
  • Менеджер: статус.
  • Власник (який здійснює бізнес-процеси): статус.

Ці слова говорять про те, ким люди є, але не вказують на те, що робить володар кожного з цих статусів.

Тепер давайте поглянемо на дієслова:

  • Вести: визначати курс, розподіляти ресурси, спонукати до дії та бути відповідальним за результат.
  • Керувати: підтримувати баланс між можливостями і потребами системи, а також забезпечувати прогнозовані результати її роботи.
  • Володіти (здійснюючи бізнес-процеси): використовувати розроблену систему для створення цінності.
MUST READ:  Самый мощный фундамент для возникновения доверия

Ці дієслова вказують на те, що люди роблять; вони характеризують дію. Але дії в межах цих трьох сфер не визначаються вашим статусом. Багато з тих, кого називають лідерами, більшу частину часу керують і здійснюють бізнес-процеси. І навпаки, іноді менеджери й ті, хто здійснює бізнес-процеси, по суті, є лідерами.

Спробуйте пригадати, як часто за минулі п’ять днів ви визначали напрямок руху, розподіляли ресурси та надихали інших. Згадайте, скільки разів те саме робив ваш керівник (якщо такий є). Ось кілька підказок, які допоможуть вам провести об’єктивну оцінку.

Якщо ви володієте юридичною фірмою, то, надаючи юридичні послуги, ви здійснюєте бізнес-процеси. Якщо ви робите стрижку у власному салоні — ви здійснюєте бізнес-процеси. Якщо, будучи власником консалтингової фірми, ви консультуєте, то знову здійснюєте бізнес-процеси. Приділяючи час добре налагодженим процесам, ви не є лідером. Навіть коли ви підвищуєте ефективність вашого бізнесу — ви менеджер, а не лідер.

MUST READ:  6 компетенцій лідера

Більшість із нас, озирнувшись на минулий тиждень, помітить, що були зайняті здебільшого управлінням і здійсненням бізнес-процесів. Ці види діяльності більш передбачувані і менш ризиковані. Лідерство ж передбачає безліч неясностей і надає чудову можливість «сісти в калошу» на очах в оточуючих.

На жаль, не існує чіткої схеми, яка б допомагала оптимально розподілити в часі три дії — вести, управляти та здійснювати діяльність. Але я переконаний, що, якщо компанія, частиною якої ви є, не сфокусована на своєму майбутньому, необхідно замислитися над проблемою лідерства. Запитання: «Чи приділяють уповноважені на це люди (включно з вами) достатній час питанням лідерства у співвідношенні з управлінням і здійсненням бізнес-процесів?»

Ілюстрація: shutterstock.com