18 помилок, через які гинуть стартапи

У блозі „Internet, WWW, SEO” здійснено аналіз 18 помилок, через які гинуть інтернет-стартапи. Відомий програміст і підприємець Пол Грехем, який ще у 1995-му році створив першу в інтернеті інтерактивну веб-програму, дає поради щодо створення інтернет-стартапів. Точніше, це застереження про помилки, яких слід уникати.

1. Єдиний засновник. Існує дуже мало успішних стартапів, які були створені однією людино. Адже один засновник – це значить, що у нього не знайшлося однодумців навіть із числа друзів. Доволі тривожний дзвіночок.

2. Погане географічне положення. В кожній країні є місця, які найкраще підходять для ІТ-стартапів. В Америці – Кремнієва долина, Бостон, Сієтл, Остін, Денвер та Нью-Йорк. В Росії – Москва. В Україні – Київ.

3. Маргінальна ніша. Багато стартапів роблять схожу помилку, вони вибирають занадто вузьку тематичну нішу, сподіваючись уникнути конкуренції. Це не найкраща стратегія, яку можна пояснити хіба-що страхом.

4. Наслідування ідеї. Багато стартапів по-суті є лише імітацією компанії, яка вже існує. Якщо ж звернути увагу на успішні стартапи, стає зрозуміло, що вони нікого не копіювали, а просто намагалися вирішити певну проблему.

5. Впертість. Стартапи не терплять впертості. Вони більше скидаються на науковий експеримент, коли ви змінюєте свою поведінку в залежності від поточних результатів.

6. Погані програмісти. Ці друзяки загубили не один стартап. Тому в ідеалі засновник стартапу сам повинен бути програмістом. В такому випадкові він не дасть змоги іншим загубити своє дітище.

MUST READ:  Google придбав DoubleClick: особливості і прогнози

7. Неправильна платформа. В час першої „мильної бульбашки доткомів” багато стартапів „полетіли” оскільки базувалися на платформі Windows. Не краще було й із Java-аплетами.

8. Повільний старт. Програмісти знають, що останні 10-15% проекта завжди найскладніші. Через це не варто затягувати запуск.

9. Передчасний старт. Звісно, затягування процесу вбило у сотні разів більше стартапів, ніж поспіх, але й він може виявитися смертельним для вашого бізнесу. Тут проблема й у тому, що ви ризикуєте репутацією. Якщо першим користувачам система не сподобається, то наступні можуть і не прийти.

10. Відсутність конкретного користувача. Ви зможете створити сервіс, який сподобається користувачам тільки якщо ви знаєте свого користувача. Успішні стартапи зазвичай створюються насамперед для себе. Але якщо ви хочете працювати для інших, то слід дуже чітко усвідомлювати, для кого.

11. Занадто малі інвестиції. Кожен стартап на початку його існування не приносить жодного прибутку. Але якщо не вкласти у нього достатніх коштів, то він так ніколи цього прибутку й не принесе.

12. Занадто великі витрати. Класичний спосіб потратити гроші – найняти якомога більше народу. Тут можна порадити розраховуватися зі співробітниками не грошима, а часткою власності. Це уб’є двох зайців – зменшить витрати та підвищить лояльність персоналу.

13. Занадто великі інвестиції. Надлишок фінансів, як і їх нестача, також може спричинити негативний ефект. Інвестори втручаються в процес управління компанією і вимагають повернення інвестицій.

MUST READ:  Закон Мерфі в бізнесі

14. Неправильне спілкування з інвесторами. Їх можна просто ігнорувати, неначе „набридливих мух”, але якщо інвестори отримають „золоту акцію”, то вони де-факто опиняться біля руля компанії. Це також може призвести до „смерті” бізнесу.

15. Гроші натомість користувачів. Засновникам стартапів завжди доводиться шукати компромісу між бажаннями користувачів та потребами бізнес-моделі. Порада така: на першому етапі розвитку бізнесу взагалі не думайте про бізнес-модель. Думайте тільки про потреби користувачів.

16. Небажання бруднити руки. Майже кожен програміст з більшою радістю займатиметься улюбленою справою – програмувати з зарплату тільки б не лізти у брудний бізнес. Краще віддати бізнес у чиїсь інші руки. Навіть Ларі Пейдж і Сергій Брін, коли розробили чудовий пошуковий алгоритм, як справжні програмісти, спершу хотіли його комусь продати. Але потім вони зуміли переконати себе і заснували компанію Google.

17. Конфлікти між засновниками. Такі конфлікти відбуваються вкрай часто і в результаті один із засновників може навіть покинути компанію. Буває, що після цього подальший розвиток стартапа стає неможливим. Тому порада: не варто починати бізнес із людиною, яка вам неприємна.

18. Розвиток впівсили. Дуже складно досягнути максимального успіху, якщо засновники компанії не віддають своєму дітищу весь свій час. Якщо вони, наприклад, займаються цим проектом ввечері після роботи. Більшість засновників стартапів, які провалилися, не звільнялися зі своєї основної роботи. Причина в тому, що вони із самого початку не вірили в успіх своєї справи.