Закон Мерфі в бізнесі

Закон Мерфі має подвійний ефект: з одного боку, дозволяє підготуватися до гіршого, з іншого — може виховати параноїдальне ставлення до світу. Щоб не сталося другого, потрібно, перш за все, ставитися до цього принципу з гумором. Але і не забувати, що раціональне зерно в ньому теж присутнє.

Згідно Вікіпедії, закон Мерфі — це жартівливий філософський принцип, який можна сформулювати так:

«Якщо яка-небудь неприємність може трапитись, — вона таки трапиться». Або: «Якщо що-небудь може піти не так, саме так і станеться».

Походженням закон зобов’язаний майору Едварду Мерфі (Edward A. Murphy, Jr.), який у 1949-му році служив інженером на базі ВПС США «Едвардс» у Каліфорнії. Він стверджував:

«Якщо існує два способи зробити що-небудь, причому один із них веде до катастрофи, то хтось неодмінно винайде цей спосіб».

Сам цей закон, зрозуміло, не був винайдений Едвардом Мерфі. Людство давно помітило його і виражало цей принцип у найрізноманітніших формах.

Коли закон Мерфі проявляється у вашому повсякденному житті, це не так страшно і викликає, швидше за все, лише роздратування. У бізнесі ж на кону можуть стояти великі гроші, тому захиститися від цього закону хоче кожен бізнесмен.

Звичайно ж, всьому запобігти не вийде, проте істотної кількості потенційних проблем уникнути можна. Вся справа в гармонійному поєднанні підготовки і передбачення. Простіше кажучи, ви не можете точно передбачити, що виллєте каву на свою сорочку, проте можете заздалегідь купити запасну.

У бізнесі масштаби набагато більше. Якщо є потенційна загроза мережевої безпеки компанії, ви повинні заздалегідь підготувати план Б, в якому чітко пропишеться план дій на цей випадок. Або, наприклад, ви зобов’язані з’ясувати, як будете себе вести, якщо на місто налетить ураган і відключить всю електроенергію. До нашестя зомбі, втім, готуватися не потрібно.

MUST READ:  Перш, ніж продати послугу у сфері бізнес-консалтингу...

Наявність плану резервного копіювання даних і аварійного відновлення енергії надзвичайно важливі. Це те, що відрізняє легке роздратування від потенційно руйнівного удару.

Зрозуміло, деякі обставини просто неможливо передбачити. Але інші лежать на поверхні і тільки лінь може стати причиною непідготовленості. Ось приклади так званих передбачуваних результатів (Foreseeable Outcomes):

  • Продавець повинен передбачати втрату свого найбільшого клієнта через економічний спад.
  • Маркетолог повинен передбачити, що стратегія випуску продукту може бути підірвана при виявленні недоліків.
  • Менеджер повинен передбачити, що найкращий співробітник компанії може піти до конкурента через те, що той запропонує велику зарплату.
  • Розробник програмного забезпечення повинен передбачити, що репутація його продукту може постраждати через несправності в роботі сервера.

У цих випадках ви повинні припустити, що станеться найгірше і прийняти розумні запобіжні заходи.

Пітер Друкер (Peter Drucker), гуру менеджменту, якось сформулював свій жартівливий “Закон Друкера” про вирішення складності управління: “Якщо щось одне йде не так, все інше також одночасно піде шкереберть”.

З яких причин потрібно готуватися до гіршого?

Людська помилка

Ви ніколи не зможете повністю контролювати те, що роблять інші люди. В людських діях є багато факторів, таких як рівень навчання, емоційний стан, стрес і навіть фізична втома.

Іншими словами, ви не можете покладатися на людей, навіть тих, хто робить одне і те ж кожен день. Uptime Institute, наприклад, з’ясував, що людська помилка стає причиною 70% всіх інцидентів на робочих місцях і виробництві.

MUST READ:  Що спільного між особистим та корпоративним брендами?

Зрештою, всі ми люди. Тому ви повинні бути готові до того, що ваш співробітник неправильно підключить який-небудь провід, відправить лист не туди або не встигне на нараду.

Задоволення споживачів

Не секрет, що сучасні споживачі вимагають безвідмовної роботи і доступності сайту, послуг із доставки та багато чого іншого, що потрібно вашій компанії.

Подумайте про це таким чином: коли ви хочете поїсти, то навряд чи станете чекати, поки закритий ресторан відкриється. Замість цього ви виберете той, який прямо зараз задовольнить вашу потребу.

Закон Мерфі тут говорить, що навіть незначний простій в якомусь аспекті може зашкодити бізнесу. Будь це неможливість додзвонитися або затримка доставки з вини пошти. Це злить клієнтів.

Простій

Тут мова йде не лише про репутаційний удар. Невеликі компанії втрачають величезні гроші через простої.

Вартість простою може вразити. Щоб розрахувати збиток, потрібно додати наступне:

  • втрачені клієнти;
  • втрачені гроші через те, що деяких співробітників не було на місці;
  • втрачений потенціал ROI від дій співробітників;
  • репутаційний збиток.

У всіх цих випадках є шанс скоротити втрати до мінімуму. Йдеться про створення плану на випадок непередбачених обставин. Це горезвісний план Б.

Перший крок полягає в тому, щоб перерахувати всі потенційні ризики, що можуть виникнути. Другий крок: вибудувати їх у порядку величини можливого збитку. Третій крок: підготуватися до найбільш серйозних із них. Четвертий крок: створити план Б, в якому слід вказати, хто і що буде робити в разі виникнення форс-мажору.

За матеріалами 4brain

Ілюстрація: Brian A Jackson / Shutterstock.com