Ви щойно купили новий телевізор. Хвилювання від покупки вже минуло, і він стоїть на підлозі у вашій вітальні, коли починаються сумніви. «Чи варто було брати 44-дюймовий замість 42-дюймового?» — запитуєте ви себе. «Чи може варто було зачекати на 5D наступного року?» А потім найгірше питання з усіх: «Чи не витратив я свої гроші даремно?»
Купуючи телевізор, будинок чи океанський круїз, витрачання великих грошей викликає цілу низку емоцій. Контроль над цими емоціями, які часто називають «розкаянням покупця», може означати різницю між вдалою інвестицією і такою, про яку ви будете шкодувати, втративши гроші.
Те ж саме відбувається і з купівлею акцій. «Чи правильно я вибрав час?» «Чи не забагато я купив акцій?» «Чи не обвалиться ринок?» І основне питання: «Що, якщо я втрачу гроші?»
Інша проблема полягає в тому, щоб одразу ж виправдати покупку. Це називається «раціоналізація після покупки». Ми зосереджуємося на сильних сторонах товару, який обрали, і не помічаємо його недоліків. Ми також можемо зациклюватися на слабких сторонах альтернатив.
Це також трапляється, коли ви купуєте товар, а через кілька тижнів бачите, що його вже немає в продажу. Якби ви почекали кілька тижнів, то могли б купити той самий телевізор або акції за меншу ціну. Тоді ваш мозок намагатиметься переконати вас, що вам потрібно було зробити покупку за вищою ціною. (Зрештою, вам потрібен був новий телевізор для великого матчу).
Із набуттям практики ми можемо переконати себе в тому, що будь-яка покупка була «правильною» — незалежно від того, наскільки помилковою вона була насправді. Раціоналізація після покупки — також відома як «стокгольмський синдром покупця» — може призвести до поганих купівельних рішень у майбутньому.
Стокгольмський синдром — це психологічний стан, коли заручники відчувають симпатію та прив’язаність до своїх викрадачів. У цьому випадку покупець («заручник») перебуває в полоні товару, який він купує («викрадач»). І покупець із часом переконує себе, що товар йому подобається.
Докори сумління покупця і раціоналізація після покупки є небезпечними для інвесторів. Якщо ви картатимете себе після покупки, це не змінить того факту, що ви її здійснили. І це може призвести до імпульсивного рішення повернути (або продати) товар (або акції), який насправді був добре обгрунтованою і розумною ідеєю в першу чергу.
Не менш шкідливим може бути самокопання, щоб виправдати невдалу угоду. Це може призвести до відмови визнати, що ви припустилися помилки, і завадити вам винести цінний урок зі своєї покупки.
Насправді, володіння призводить до емоційної прив’язаності. Ми схильні надавати більшу цінність речам, які нам належать — чи то будинок, машина, собака, чи акції. Це також робить втрату інвестицій емоційним викликом. Ось чому психологія беземоційності психопата ідеально підходить для інвесторів.
Існують способи запобігти впливу докорів сумління покупця та раціоналізації після покупки на ваші інвестиційні рішення:
- Визнайте свої помилки. Іншими словами, знайте, як прийняти втрати і переконайтеся, що ви винесли з них уроки. Вивчіть, чому саме певна позиція принесла вам збитки, а не намагайтеся переконати себе, що ви мали рацію з самого початку, а «ринок» помилявся. (Ринок ніколи не помиляється: інвестор, який втрачає гроші, ґрунтуючись на думці, що він знає більше, ніж ринок, помиляється).
- Уникайте імпульсивних покупок і продажу. Вивчення акцій перед інвестуванням допоможе зменшити докори сумління покупця, оскільки згодом ви зможете краще пояснити собі, чому ви прийняли таке рішення. Ви також відчуєте меншу потребу в раціональному обґрунтуванні покупки. Продавати, спираючись на інтуїтивне відчуття, що ви з самого початку були неправі, так само погано.
- Дотримуйтесь власної дисципліни. Вчасне розпізнавання невдалої угоди може запобігти перетворенню злегка негативної позиції на колосальні збитки. Якщо ви досягли свого стоп-лосса, продавайте.
Як і у випадку з будь-якою іншою інвестиційною пасткою, виключення емоцій з інвестиційного процесу є критично важливим компонентом для заробітку. Будьте об’єктивними і не дозволяйте своїм почуттям затьмарювати ваші судження.
За матеріалами “How to avoid “Stockholm Syndrome” when you buy”
Ілюстрація: progarchives.com