|
У 1913 році на північній окраїні Мюнхена Карл Рапп і Густав Отто створюють дві маленькі авіамоторні фірми. Перша світова війна відразу принесла численні замовлення на двигуни для літаків. Рапп і Отто вирішують об'єднатися в один авіамоторний завод. Так у Мюнхені виникає завод авіаційних двигунів, який у липні 1917 року реєструють під назвою «Bayerische Motoren Werke» («Баварські моторні заводи») — «BMW». Цю дату і прийнято вважати роком заснування «BMW», а Карла Раппа і Густава Отто — його творцями. Після закінчення Першої світової війни фірма виявилася на межі краху, тому що за Версальським договором німцям заборонили виготовляти двигуни для літаків, а на той час саме вони були єдиною продукцією «BMW». Однак заповзятливі Карл Рапп і Густав Отто знаходять вихід із ситуації — завод перепрофільовують на випуск спершу мотоциклетних двигунів, а потім — і самих мотоциклів. У 1923 році з конвеєра заводу «BMW» виходить перший мотоцикл «R32». На мотосалоні 1923 року в Парижі цей мотоцикл «BMW» одразу ж здобув репутацію швидкісної і надійної машини, що підтверджено абсолютними рекордами швидкості на міжнародних мотоперегонах 1920-1930-х років.
Виробництво одержує додатковий імпульс після укладання секретної угоди з Радянською Росією про поставку їй новітніх авіадвигунів. Більшість радянських рекордних перельотів 1930-х років було здійснено на літаках, обладнаних двигунами «BMW». У 1928 році фірма купує автозаводи в Айзенасі (Тюрінгія), а разом із ними — ліцензію на виробництво малолітражного автомобіля «Dixi».
Його виробництво починають 1929 року. «Dixi» — перший автомобіль «BMW». У період економічних труднощів малолітражки стають найпопулярнішими автомобілями в Європі.
До початку Другої світової війни «BMW» — одна із найдинамічніших фірм світу, яка випускає техніку зі спортивною орієнтацією. У її активі кілька світових рекордів: Вольфгaнг фон Гронау на відкритому гідролітаку «Dornier Wal», оснащеному двигуном «BMW», перетинає Північну Америку зі сходу на захід, Ернст Хенне на мотоциклі «R12», обладнаному карданним приводом, гідравлічними амортизаторами і телескопічною вилкою (винахід «BMW»), встановлює світовий рекорд швидкості для мотоциклів — 279,5 км/год, не перевищений упродовж наступних 14 років.
У 1933 році розпочато випуск моделі «303» — першого автомобіля «BMW» з 6-циліндровим двигуном. У 1936 році на «BMW» випускають знамениту «328» — один із найуспішніших спортивних автомобілів. З її появою остаточно сформувалася ідеологія «BMW», яка донині визначає концепцію нових моделей: «Автомобіль — для водія». Основний конкурент, «Мерседес-Бенц», керується принципом: «Автомобіль — для пасажирів». Відтоді кожна фірма йде своїм шляхом, доводячи, що саме її вибір є правильним. Переможець великої кількості змагань — кільцевих перегонів, ралі тощо — «BMW 328» була призначена для знавців спортивного автомобіля і залишила далеко позаду всі серійні спортивні машини.
|
Друга світова війна призводить до зупинення випуску автомобілів. Пріоритет знову віддають авіадвигунам. У 1944 році «BMW» першою в світі розпочинає випуск реактивного двигуна «BMW 109-003». Проводять також випробування ракетних двигунів. Закінчення Другої світової війни стало катастрофою для концерну. Чотири заводи, які опинилися у Східній зоні окупації, були зруйновані і демонтовані. Основний завод у Мюнхені демонтували англійці. У зв'язку з виробництвом під час війни авіадвигунів і ракет переможці видають наказ про заборону виробництва на три роки. Карл Рапп і Густав Отто, які не зрадили своїй пристрасті до моторів, вирішують знову розпочати все з нуля. Розробляють 1-циліндровий мотоцикл «R24», який складали в майстернях практично кустарними методами. Він став першим післявоєнним виробом «BMW».
У 1951 році з'являється і перший післявоєнний легковий автомобіль моделі «501». Однак фінансового успіху він не приносить. У 1955 році розпочато випуск моделей «R50» і «R51», які відкривають нове покоління мотоциклів із повністю підресореною ходовою частиною, з'являється малолітражка «Ісетта», дивний симбіоз мотоцикла з машиною. Триколісна машина з дверима, які відчиняють вперед за рухом, мала величезний успіх у бідній післявоєнній Німеччині.
|
Але внаслідок захоплення великими лімузинами і пов'язаними з цим збитками фірма опиняється на порозі краху. Це єдиний випадок за всю історію «BMW», коли неправильно було прораховано економічну ситуацію і запропоновані на ринок машини не мали попиту. Постало питання про продаж фірми. Компанія «Мерседес-Бенц» поспішила оголосити про її купівлю, але цьому перешкодили дрібні акціонери, працівники фірми, її торговельні агенти. Перебудувавши структуру капіталу, «BMW» вдається продовжити свою діяльність. Утретє фірма розпочинає все спочатку. З заводу виходить «BMW-1500», яка відкрила новий клас спортивно-компактних автомобілів. Це було початком сходження на верхівку автомобілебудування.
Надалі бренд «BMW» здобував лише перемоги. Відкрито нові заводи, випущено першу в світі серійну турбомодель «2002-турбо», розроблено перше електронне керування двигуном. У 1983 році Нельсон Піке на автомобілі «Brabham BMW» стає чемпіоном світу в перегонах «Формула-1».
У Мюнхені споруджують штаб-квартиру концерну, а в Ашхаймі відкривають перший контрольно-випробувальний полігон. Для проектування нових моделей побудовано Науково-дослідницький центр. У 1970-ті роки з'являються перші автомобілі знаменитих серій «BMW» — моделі 3-ї; 5-ї; 6-ї; 7-ї серії.
У 1969 році «BMW» переносить виробництво мотоциклів до Берліна. Розпочато випуск нової серії мотоциклів-«опозитів». У 1976 році на мотоциклі «R100 RS» уперше встановлено повнорозмірний обтікач. У 1983 році випускають одну із найпопулярніших моделей мотоциклів — «К100» з 4-циліндровим рядним двигуном з рідинним охолодженням і вприскуванням палива.
|
У 1985 році, році сторіччя мотоцикла, завод у Берліні випускає понад 37 тис. мотоциклів. У 1989 році презентовано мотоцикл «K1». У рік воз'єднання Німеччини концерн, заснувавши фірму «BMW Rolls-Royce GmbH», повертається до свого коріння, започаткованого на ниві авіамоторобудування, і в 1991 році представляє новий авіадвигун «BR-700». На початку 1990-х років на ринку з'являються спортивні компактні автомобілі третього покоління 3-ї серії і купе 8-ї серії. Непоганим кроком для фірми стало придбання у 1994 році за 2,3 млрд німецьких марок промислової групи «Rover Group», а разом із нею — найбільшого у Великобританії комплексу з випуску автомобілів марок «Rover», «Land Rover» і «MG». Із придбанням цієї фірми перелік автомобілів «BMW» заповнив прогалини асортименту автомобілями надмалого класу і позашляховиками. Проте британська компанія виявилася збитковою, врешті-решт її поділили і продали. Зокрема, права на «Land Rover» було продано компанії «Ford». «BMW» усе ж зберегла права на новий «Mini», який з'являється у продажу на початку 2002 року.
З 1995 року в серійну комплектацію всіх автомобілів «BMW» додано надувну подушку безпеки для переднього пасажира і систему блокування двигуна. У березні цього ж року розпочато виробництво універсала 3-ї серії. Серед останніх моделей мотоциклів 1990-х років слід виокремити туристичний мотоцикл «R100RT Classic», обладнаний багажними кофрами і підігрівом ручок керма. Інша модель з цієї серії «R100GS PD» також призначена для туристів. Ці мотоцикли одержали чотири перемоги в міжнародних ралі Париж-Дакар.
Нині «BMW» — це велика автомобільна компанія, представлена заводами в 23 країнах світу. Цікаво, що компанія дотепер не використовує на своїх заводах роботизацію, тобто складання тут здійснюють винятково вручну, що дає змогу забезпечити найвищу якість готової продукції.
|
|