Розпізнавши тип відповіді, той, хто впроваджуватиме нововведення, може зайняти відповідну позицію, щоб пристосувати відповідну стратегію, і вплинути на зміни. Спротив "знизу "Після публікації готорнських досліджень соціологи почали розуміти природу та джерело влади, якою володіють підлеглі.45 Зі своєї "нижчої" позиції, підлеглі в багатьох випадках можуть контролювати продуктивність організації — вони можуть її знижувати, підвищувати, або й взагалі почати страйк і припинити виробництво. Отже, вони можуть чинити сильний спротив. Як ми вже згадували у розділі 4, учителі можуть використовувати свою владу як для контролю, так і для спротиву щодо проведення змін. Вони можуть намагатись контролювати зміни через приховане використання права "кишенькового вето" (відмовляючи у своїй підтримці), або ж відкрито висловити свій протест на шкільній нараді. Використовуючи свою владу "знизу", викладачі можуть як підтримати, так і повністю відкинути ініціативу проводити зміни. Г'юз вважає, що поведінка підлеглих не завжди виявляє спротив до нововведень, хоча насправді усе чинитиметься для того, щоб підірвати ситуацію. "Люди не завжди прямо виказують своє ставлення через непослух, бубніння та злість. Замість того, можна зауважити інше, наприклад, "нервовість", звільнення з посади, збільшення помилок, збільшення потрібного часу для освоєння нової програми, прогули тощо".46 Якої б форми вона не набула, влада "знизу" в організації може створити значні сили спротиву до проведення змін. Відсутність етики проведення експериментуБріджес вважає, що однією з причин, чому вчителі та керівники не бажають проводити змін, є відсутність серед умов проведення експерименту можливосте навчальної невдачі. Думка, що у хороших учителів та керівників не може щось не вийти, стала причиною "вимог доказів того, що нововведення якнайліпше підходить до обставин цієї школи, а цю умову важко виконати".47 Одне слово, ризик у поведінці, який є обов'язковим елементом у проведенні змін, не схвалює колектив школи. Невдача для керівника може закінчитись невдоволенням з боку батьків, або ж закінченням його чудової кар'єри. Поряд з відсутністю етики проведення експерименту Бріджес звертає увагу, що самі вчителі не зацікавлені підтримувати ініціативи проведення змін, оскільки більшість шкільних систем несхвальне ставиться до цього.48 Спротив після започаткування змінҐросс, Джасінта та Бернштайн обґрунтували твердження, що сили, які чинять спротив нововведенням, існують ще до прийняття рішення щодо змін.49 Автори також вважають, що перед тим, як ініціювати якісь зміни, потрібно вивчити, чи у цьому довкіллі існує ентузіязм та підтримання. Про це також згадують у своєму огляді Сміт та Кейт.50 Однак Гросс, Джасінта та Бернштайн зауважили, що перешкоди та занепокоєння, які призводять до полишання спроб щось змінити, виникають після того, як учителі не справляються на практиці з тим, що так гарно виглядало на папері. Якщо учні не поводяться так, як очікувалось, події розвиваються не за планом, — небезпека у такій ситуації спонукає вчителів повернутись до старого типу поведінки. Тобто вчителі, які спочатку схвально ставились до нововведень, згодом стають на протилежну неґативну позицію. Крайнім наслідком такої зміни у ставленні буде повна відмова від проведення змін.51 Позитивний бік спротивуПрипустивши, що спротив до змін від самого початку є чимось негативним, означає, що будь-які спроби провести зміни — явище позитивне. Проте це не завжди правильно. На думку багатьох цитованих попередньо у цій книжці авторів, опір сприймається майже на рівні нераціональної реакції на ініціативу проведення змін, якщо брати до уваги такі характеристики, як звичка, страх перед невідомим чи небажання ризикувати.52 Однак, як пишуть Россман, Корбетт та Фаєрстовн, спротив часто є "раціональним захистом проти погано спланованих та примусових нововведень".53 Спротив здебільшого є раціональним повідомленням "нагору", що ця зміна заторкує помилково встановлену проблему, яку неадекватно розглянули чи, можливо, самі зміни надто перевантажують персонал додатковими обов'язками. Наприклад, до навчальної програми у старших класах ввели обов'язкові письмові завдання. Вимога до всіх учнів щодня писати невеличкий твір видалась досить раціональною, навіть потрібною. Проте Альберт Шанкер вважає таке рішення необдуманим.
Для шкільних керівників вивчення спротиву до змін повинно бути навчальним досвідом, який зосереджується на висвітленні неофіційних цілей, пріоритетів та мотивів багатьох осіб, які працюють з учнями. Плановані зміниПротягом усієї історії американської системи освіти школи завжди були привабливим громовідводом. Лорті пише:
Зважаючи на те, що така критика шкіл, як і будь-яких інших інституцій, частково доречна, багато науковців вирішило шукати можливості, щоб проводити заплановані зміни. Заплановані зміни часто вважають інструментом для прийняття нововведення, розв'язання конфліктів, пояснення каналів комунікації, підвищення якости викладання тощо. Це важливі цілі й водночас елементи для проведення змін, які втрачають свою силу, якщо їх не застосовувати окремо. Широкий підхід до запланованих змін не лише полегшує збір чи пристосування нововведень у довкіллі, а й сприяє внутрішньому розв'язанню проблем, що розвиватиме творче експериментування в освітніх організаціях. Високоякісний менеджмент в освітіГарним прикладом проводити заплановані зміни є недавня поява високоякісного менеджменту в освіті (ВЯМО). ВЯМО є адаптацією підходу високоякісного менеджменту (ВЯМ) для поліпшення промислових та виробничих процесів, які розробив Вальтер А. Шеварт у 1920-х роках, та спеціяльно застосував Едвард Демінґ на початку 1930-х.56 ВЯМО Грунтується на філософії менеджмент-працівник, яка постійно провокує організаційні структури, процеси та культури з позицією повної досконалости у всьому. ВЯМО є загальною, безжалісною, примусовою, зосередженою на клієнті позицією, яка спрямована на підвищення якости освіти. Наводячи приклад з промисловости, Шмокер та Вілсон пишуть, що 1983 року японська компанія купила фабрику з виробництва капелюшків у Теннессі. "До того на фабриці випускали три типи капелюшків: вищої, середньої та нижчої якости. За нового керування вона випускає капелюшки лише найвищої якости". Шмокер та Вілсон проводять аналогію капелюшків до американських шкіл, які випускають три види учнів: "Добре, не дуже добре та погано навчених".57 Програму ВЯМ, яку зробили Шеварт та Демінґ перед та під час Другої світової війни, повністю зігнорувала післявоєнна американська промисловість — якість замінили кількістю. Японці ж у післявоєнний період запросили Демінґа прочитати у них декілька лекцій. Красномовні результати, як видно, свідчать самі про себе. Як і експерти з наукового менеджменту раннього періоду, Демінґ учив менеджерів і працівників постійно вести статистику процесів та виробництва й шукати шляхів, щоб досягнути вищої ефективности. "Він казав, що вища якість знижує затрати. Тобто ви вбудовуєте якість усередину..."58 Проте, на відміну від експертів з наукового менеджменту, Демінґ вважав, що кожен в організації має трактувати організацію як систему, що складається із взаємодії та взаємозалежности між менеджерами і працівниками. Менеджери та працівники мають думати над поліпшенням продукту, і жоден з них не може трактувати іншого як просте продовження машини. Кожна організація удосконалить свою діяльність, наприклад, підвищивши її внутрішню культуру та можливості для внутрішньої і зовнішньої комунікації, створивши атмосферу довіри, можливості ризикувати, не боячись брати на себе ризик, та звертаючись за ідеями щодо розв'язання проблеми до тих, хто найтісніше з нею пов'язаний.59 Першим, останнім і постійним було твердження, що ВЯМ має бути зосередженим на клієнтові. Якість визначається споживачем, а не виробником. Якість ґрунтується на тому, що потребують, а не на тому, що постачають. У системі освіти якість можна оцінити лише за тим, що засвоєно, а не на тому, чого намагались навчити. Джозеф Філдз відомих 14 пунктів Демінґа пристосовує до сфери освіти:
На прохання Комітету з питань освіти та праці при Палаті представників у США було вивчено принципи ВЯМу в початкових та основних школах. Виявили, що 1994 року виникло приблизно 75 чинних програм з ВЯМу на шкільному рівні та на рівні округу. Проте багато освітніх систем використовували частини структури ВЯМ для поліпшення роботи у школах та реформування. Упровадження у школах ВЯМу часто відбувалось за сприяння великих корпорацій (наприклад,Xerox, Corning, Bellcore), які були спонсорами нових програм. У таких ситуаціях уряд країни майже нічим не допомагав, або й взагалі залишався осторонь. Було визначено декілька перешкод на шляху до успішного проведення ВЯМу. У час фінансового консерватизму було досить важко переконати "власників тугих гаманців" інвестувати хоча б невелику суму в підвищення кваліфікації працівників. До того ж
На мою думку, ВЯМО у найближчому майбутньому стане улюбленим словом у сфері освіти. Нам лише потрібно чекати, чи ВЯМО стане ще одним нововведенням, яке приходить і минає, чи стане зерном, яке вкорениться та проросте міцним пагоном. Категорії стратегій проведення змінЯк ми вже зазначали, процес запланованого проведення змін складається з трьох елементів: нововведення чи специфічної зміни з унікальними характеристиками та технологіями; організаційного довкілля із соціотехнічними характеристиками, перешкодами та сприянням для проведення змін; особливих стратегій для впровадження нововведень у внутрішньому та зовнішньому організаційному довкіллях. Стратегії проведення змін часто поділяють на категорії за спільними ознаками. Одну з найвідоміших схем розподілу на категорії запропонували Чин та Бенн. Це емпірично-раціональні стратегії, нормативно-перевиховні стратегії та владно-примусові стратегії.62 Емпірично-раціональні стратегії полягають у тому, що люди чи групи людей є раціональними, діють після того як отримають підтвердження даних про те, що зміна потрібна і принесе прибуток. Такі стратегії близько перетинаються з класичною моделлю діяльносте організації. Емпірично-раціональні стратегії нагадують підхід Джасінта "покажи-та-розкажи" у проведенні змін.63 Залучають такі методи роботи, як демонстрація проектів, внутрішні тренінги, програми, відвідування, аналізу даних, менеджмент на підставі цілей, "мозкова атака" та кільця якости. Слабке місце цієї стратегії — теза, що усі люди діють раціонально чи принаймні поділяють разом з провідником організації єдину раціональну позицію. Нормативно-перевиховні стратегії — разом із раціональністю та розумністю припускають, що мотивація та поведінка людей ґрунтується не лише на логіці. Зважаючи на те, що моделі поведінки мають підтримку соціокультурних норм, до процесу проведення змін додають зміни у ставленні, цінностях, міжособистісних стосунках, прихильності та навичках. Одне слово, нормативно-перевиховні стратегії мають справу не лише з об'єктивними елементами, а й з особистими відчуттями та цінностями кожного. Цю категорію стратегій Джасінта називає "стиснуті руки, йдемо разом",64 У школах такий підхід часто втілюється у формуванні стосунків єдиної команди, досягненні згоди у прийнятті рішень, процедури очікування зворотної реакції, налагодження відносин між людьми, програми менеджменту у стресових обставинах, консультації з приводу протікання процесу (вивчення динаміки групи) та просування якости умов на виробництві. Найслабше місце те, що у зміні емоційного стану, вподобань чи складу неформальних груп перестають діяти і самі стратегії. Владно-примусові стратегії — в основі змін лежать політичні чи економічні санкції (позитивні і негативні) та примус. Суть цього підходу вловив відомий соціолог і критик Джон Диллінґер, коли сказав, "що доброго слова часто не чують, а коли до нього додати рушницю — воно доходить майже миттєво". Такі стратегії можуть бути законними, наприклад, пропозиція підвищити на посаді завуча, оскільки він чи вона вміє давати раду з дисциплінарними питаннями, або погроза звільнити керівника через його безвідповідальне ставлення до роботи. Проте вони можуть мати і незаконний характер: наприклад, хтось може перебільшити кількість переваг від проведення змін, оскільки на них виділяють додаткові кошти, або неточно оцінити когось, щоб примусити людину змінити свою роботу. Вважаємо, що поряд із категоріями стратегій проведення змін, не потрібно забувати й про інший елемент процесу запланованого проведення змін — визначення часу. Визначення часуУ проведенні змін час — це гроші. Якщо керівник намагається отримати нове фінансування для своєї школи чи змінити навчальну програму, на це завжци відведено конкретний час. Наприклад, потрібно вміти вибирати час для звертання за допомогою, — цього не варто робити після раптового підвищення податків у державі, але можна скористатись виникненням якихось внутрідержавних конфліктів. Невдалим буде час для звернення за допомогою у зміні навчальної програми за місяць до приїзду акредитаційної комісії, особливо якщо кілька останніх років згаяно на розроблення попередньої програми. Однак є випадки, коли чітко визначено час для проведення певних подій — вони контролюються зовнішніми обставинами, законами чи правовими актами на рівні держави. Якось я запитав одного директора, відомого своїм надзвичайним вмінням все робити вчасно, щоб він вчинив, якби розклад та самі події заганяли його у глухий кут. Він відповів: "Гм, я думаю, що зробив би те, за що кожен директор отримує гроші — тобто взяв би все до рук і спробував би щось змінити". Одне слово, ліпше самому встановлювати реальний час, аніж знемагати під неможливими для виконання планами. Важливо пам'ятати і про крутійство у процесі запланованого проведення змін, яке часто плутають зі справжніми змінами. КрутійствоУ школах вони, здається, виникають як хвилі на морі. Зі страшенною потугою вони прибиваються до берега, а потім десь зникають і розмиваються на піску, повертаючись туди, звідки прийшли. З цим спокійно можна порівняти можливості та заборони для вільного складання графіку роботи, системи планування-програмування-складання бюджету, виконання умов контракту та вичитування за програмою. Багато науковців звернули увагу, що одночасно в організації можуть схвалювати проведення змін і дотримуватись традиційного методу праці.65 Чому ми хочемо йти одразу двома боками вулиці, однією ногою тут, а другою — там? Хоча не можемо дати однозначної відповіді, але вважаємо, що причини — у суперечливих характеристиках самої ролі шкільного керівника. Гейвлок пише, що "виконавче провідництво в організації має два обов'язки: підтримувати систему на цьому етапі та проводити зміни, тобто намагатись ефективніше виконувати завдання. Провідник є водночас тим, хто проводить зміни, і тим, хто чинить їм спротив.66 Внутрішня дилема цієї ролі може розв'язатись у викрутах — тобто створенні видимости того, що проводяться зміни, тоді як насправді ніщо не зазнає суттєвих змін. Чому викрути за короткий час стали настільки поширеною практикою? І знову ж не можна нічого стверджувати, але такому поширенню сприяли програми підвищення кваліфікації учителів, державні та місцеві конференції, журнали з питань освіти та саме міністерство освіти. Сміт і Кейт у бездоганно проведеному дослідженні роботи початкових шкіл пишуть про важливість "мандрівних продавців ідей", які займаються таким крутійством. Вони пишуть:
Нотатки "Поки я його слухав, мені здалось, що в освіті добре вкоренилась система викрутів. Такі люди мають говорити про щось інше під час зустрічей у школах. Вони мають справу зі стількома людьми, що "будь-яка нова ідея" може поширюватись надзвичайно швидко. Керівник шкільного округу просто шукає відомих людей, щоб привернути увагу до роботи у своєму окрузі".67 Незважаючи на поширеність викрутів, іноді все-таки можна натрапити і на справжнє проведення змін. Прийнятнішою стратегією у плануванні змін буде стратегія "землетрусу" або "збільшення варіятивности". Землетрус і поглиблення змінЯкщо йдеться про зміни, важливо визначити рівень, на якому вони відбуватимуться. Зміни від землетрусу — про що свідчить сама назва, проводяться, якщо потрібно повністю та швидко змінити структуру, робочий склад, програми та обладнання. Це досить ризикована стратегія, оскільки вона передбачає дві крайності — або тобі все вдається і ти рятуєшся, або тебе затягне у болото чи завалить камінням. Сміт і Кейт проаналізували випадок змін від землетрусу, який вони назвали "альтернативою до розкоші". Відповідно до наказу керівника шкільного округу "створити нову школу", щойно прийняті на роботу керівники та розумні, проте недосвідчені викладачі взялись за цю справу. Вони намагались спланувати постійну структуру, навчальну програму, до якої б входили такі нововведення, як групове викладання, невелика кількість учнів та індивідуальний спосіб викладання, повністю демократичний спосіб прийняття рішень на рівні вчитель-керівник, щоденне складання розкладу, відсутність загальної єдиної програми із встановленими термінами тощо. Сміт та Кейт пишуть, що "можна дуже вигідно використати ситуацію високої взаємозалежности системи. Якщо деталі добре відшліфовані й поєднані між собою, така замкнена система може дуже добре запрацювати, якщо ж ні — негайно виникають проблеми".68 І справді, у цій новій початковій школі одразу почали виникати проблеми. Через взаємозалежність різних частин школи помилки раптово оберталися тріщинами по всій системі, що призвело до звільнення великої кількості персоналу, та практично руйнування програми. У дослідженні Сміт і Кейт є багато цінного. Звернімо особливу увагу на непорозуміння в проведенні змін у системі освіти, які виникають через приховування справжнього стану, в якому перебуває організація, за умовним прикриттям. Вони вживають термін фасад — він стосується видимої дійсности (несправжньої), яка подається назовні зацікавленій громадськості (наприклад, пресі, батькам, платникам податків). Підвищуючи та просуваючи адміністративний апарат (медія та громада отримують інформацію про успішну діяльність структури школи та навчальної програми), обов'язково намагаються демонструвати успіхи серед учнів. Так виникає "нове обличчя для громадської думки", яке зосереджується радше на тому, що ми хочемо робити", а не на тому "що ми реально робимо". Маскування реальної ситуації відбувається, якщо шкільний персонал марно намагається скоординувати між собою свою діяльність. Коли вони усвідомлять, що не справляться з цим — виникає ситуація "покинутого корабля". Керівники швидко змінюють роботу, вчителі переводяться до добрих шкіл. Але про це не повідомляють учнів, які не мають вибору і залишаються у цій школі. На противагу до змін "землетрусу", багато дослідників та фахівців збільшення можливостей для проведення змін вважають найдієвішою формою.69 І хоча ці зміни не приносять таких результатів, як за успішного проведення "землетрусу", все ж вони є надійнішими, ефективнішими та кориснішими. Сміт та Кейт зазначають, що:
Викрути, землетрус та збільшення можливостей провести зміни ставлять перед нами запитання: як визначити, що насправді в організації відбуваються зміни? Про це ми поговоримо у наступному пункті. Базові уроки процесу проведення змінМайкл Фуллан вважає, що в системі освіти складні проблеми найліпше розв'язувати простими методами. Існує вісім кроків, які ми маємо собі запам'ятати:
Далі ми поговоримо про носіїв змін та їх типи. Носії змінЗа визначенням, "носії змін — це фахівці, які вміють вплинути на свого клієнта так, щоб він діяв у бажаному для нас руслі".72 Роль та обов'язки носіїв змін варіюються від складних до простих, від закріплених до вільних дій, що залежить від ситуації та способу мислення залучених осіб. Після аналізу внутрішнього та зовнішнього організаційного довкілля процесу запланованого проведення змін, можна визначити риси, притаманні тим, хто проводить зміни. На підставі попереднього аналізу назвемо перешкоди, з якими їм доводиться мати справу: наприклад, нестача інформації, політичне підтримання, зосередження влади в одному місці, нові ідеї, ініціативи, координування, комунікативні зв'язки або й усе разом. У визначенні типу проблеми чи проблем можемо зрозуміти, якого саме носія змін потребує організація. Він чи вона можуть виконувати функції каталізатора, радника у розв'язанні питань, помічника у виконанні якогось завдання чи компонувальника ресурсів.73 У дослідницькій літературі називають принаймні три з чотирьох типів носіїв змін: білі капелюхи, мак'явеллівці, партизани та "наймані вбивці". Про "найманих вбивць" не згадують, хоча на роботі багато з нас мали досвід роботи з такими людьми. "Білі капелюхи"Більшість носіїв змін потрапляють під цю категорію. Це означає, що вони вміють легко вникати у справу, викликають довіру в клієнта та застосовують лише демократичні методи. Морін пише, що з позиції "білих капелюхів" носій змін:
2) стимулює, надихає інших; 3) (а) відкритий до зміни своїх поглядів, (б) стриманий та обережний, (в) пам'ятає про соціальний контекст; 4) вміє працювати з іншими; 5) має провідницькі здібності та є впливовою особою.74 Гавлок називає послідовні кроки, якими має послуговуватись носій змін:
У школах білими капелюхами часто є експерти з укладання навчальних програм, експерти з питань налагодження відносин та визначення потреби у підвищенні кваліфікації учителів і консультанти з планування. Мак'явеллівціХоча обидві стратегії спрямовані на досягнення цілей, вихідні припущення та тактика мак'явеллівського носія змін відрізняються від "білого капелюха". Мак'явеллівський тип не схильний використовувати демократичних процедур, чи робити культ з хороших взаємин із системою клієнта. Він може обрати приховану стратегію, скеровуючи події "поза кулісами". Ось правила мак'явеллівського носія змін (за Болдріджем):76
Застосовуючи мак'явеллівський тип поведінки, носій змін не повинен сприймати свою роль як "брудну гру", хоча у крайньому варіанті потенціялу для цього аж задосить. Цей стиль осів у багатьох формах американського життя, наприклад, у футболі (цілитись ногою ліворуч, а кинути м'яч праворуч), політиці ("якщо ви мене оберете, я обіцяю...") та в адміністрації школи ("якщо для початку ми підвищимо їм зарплати на чотири відсотки"). Для нашої ж користи варто було б ознайомитись із стратегіями й тактиками керування. На жаль, це не входить до програми вдосконалення менеджерів. Такі програми досі зосереджуються на раціональних стратегіях проведення змін з використанням демократичних процесів та усміхненими носіями змін. Раціональні стратегії та демократичні процеси важливі і дуже потрібні, проте для нашого складного організаційного довкілля цього не досить. "Наймані вбивці"Представники цього типу не належать до "еліти" тих, хто проводитиме зміни. Їхня присутність свідчить про потребу "хірургічного втручання" у роботу організації. У системі освіти часом з'являються "вої", яких обрала шкільна рада для певности, що з шкільних бібліотек повикидають старі підручники, чи відбудеться докорінна зміна в управлінні школою. Інакше це можуть бути завучі, яким наказано розв'язати дисциплінарні проблеми у старшій школі. Часто для радикальних змін деяких аспектів навчальної програми, на адресу яких надходять скарги, залучають ззовні "найманих вбивць" (наприклад, причиною може бути низька успішність учнів). Якщо поява білих капелюхів чи мак'явеллівців є звичайним явищем, то зустріч з "найманим вбивцею" трапляється не настільки часто і забувається нешвидко. Моя перша зустріч із цією стратегією відбулась декілька років тому, коли мене взяли навчальним інструктором для однієї урядової місії. У Вашингтоні відбулась зміна директорів, і на підставі нового типу провідництва народилась нова філософія інструктажу. Невдовзі після цього на наші інструктажі зі своїми двома помічниками прибув ще один чоловік з певною репутацією (друзі називали його Джек Потрошитель). Ми знали, що сутички не уникнути, але не сподівались, що все відбудеться настільки погано. Перші непорозуміння і свисти почались після урізання основних частин традиційної програми. Згодом приходили ще нові люди і викладали за новою програмою, а одного дня більшість старого складу звільнилась з роботи (разом зі мною). Хоча у той час я мав іншу думку, тепер бачу, що такий досвід став важливою частиною мого вивчення процесів у системі освіти та проведення організаційних змін. Тепер я хочу розповісти, якими правилами, як я вважаю, керувався цей "найманий вбивця":
На щастя, у нашій системі освіти такі люди трапляються дуже рідко. Невміння деяких шкільних систем пристосовуватися до змін викликає згадку про "найманих вбивць", для яких немає нічого неможливого. Організаційна "партизанська війна"Ерік Гоффер називає організаційну "партизанську війну" "війною правовірних".79 Такий партизан, зазвичай, працює усередині організації, наче простий співробітник. Після створення системи підтримки, він поширює свій вплив, залучаючи до співпраці різні елементи. Греґґ і Маанен пишуть, що "організаційна партизанська війна є умисною. Нова людина входить в організаційну систему, щоб змінити її відповідно до власної системі цінностей. Відбувається радше спроба створити нову систему (через створення соціальної підтримки), а не зруйнувати стару".80 Партизан працює проти офіційного керівництва, намагаючись запровадити систему змін та виграти на поступках. Особливо на початку дії потрібно замасковувати. Коли рух стає досить сильним та визнаним різними частинами в організацією та поза нею, він може перестати бути таємним й апелювати до ширшого сегменту організації. На початку виникнення руху вчительських профспілок в організаціях часто використовували тип партизанської війни. У кожній організації існують різні рухи (неформальні об'єднання учителів чи персоналу) та власні версії ведення партизанської війни. З усіх типів носіїв змін партизанів, мабуть, найменше розуміють. Використання стратегії носія змін є лише одним із багатьох можливих підходів, доступних у відносно новому та динамічному полі організаційного розвитку.
Менеджмент.КнигиМенеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management |