|
Як правило, співвласниками також є регіональні віце-президенти, президент та виконавчий комітет (четвертий-шостий рівні).
До основних функцій співвласників належать:
- проведення попередніх переговорів про проблеми і роботу, яку необхідно виконати;
- підготовка контракту;
- формування бригади консультантів;
- загальне спостереження за ходом роботи;
- вирішення конфліктних ситуацій, що виникають між консультантами і клієнтом;
- коригування звіту про виконану роботу і передача його керівництву компанії клієнта.
Відповідальні за операціїможуть очолювати відділ або спеціалізоване відділення компанії. Вони звітують перед вищим керівництвом про розвиток спеціалізованих відділів чи департаментів, які вони очолюють.
Нагорі піраміди знаходиться директор-розпорядник (голова виконавчого комітету). Також до вищого керівництва компанії належать президент та голова виконавчого комітету (рис. 5).
Рис.5. Функції вищого керівництва консалтингової фірми
Характерною рисою консультаційних фірм є обов'язок усіх співробітників, незалежно від ієрархії і посади в компанії, займатися консультаційною діяльністю.
Лінійно-функціональна структура управління застосовується у разі багатопрофільної діяльності фірми, яка спеціалізується як за галузевим, так і функціональним принципом, має регіональну мережу та зарубіжні філіали (рис. 6).
Рис.6. Типова лінійно-функціональна організаційна структура консалтингової компанії
Властивістю таких компаній є створення допоміжних підрозділів, які спрощують роботу основних департаментів організації.
Допоміжні служби покликані виконувати такі завдання:
- добір, підготовку та вдосконалення кадрів консультаційної фірми;
- надання допомоги в роботі консультантів;
- розширення клієнтури компанії й одержання побічних прибутків.
Відділ, або служба, інформації (інформаційно-дослідницький) і бібліотека дозволяють більш ефективно працювати з інформацією та спростити роботу консультантів. Ці відділи займаються роботою, пов'язаною з пошуком нового в галузі теорії і практики управління, систематизацією і переробкою отриманої інформації, здійснюють аналіз досвіду, що накопичений консультантами під час проведення досліджень і виконання інших робіт тощо. Центри з удосконалення персоналу консультаційної фірми (навчальні центри) призначені для проведення занять із керівниками підприємств з використанням інформації про новинки в галузі управління, а також прикладів та ситуацій. Консультаційна робота нерозривно пов'язана з дослідженням управлінських процесів та підготовкою управлінських кадрів (рис.7). Тому створення структури, у якій наявні всі ці види відділів, дозволяє поєднати досвід консультантів з творчим пошуком та передаванням цих знань у процесі навчання.
Рис.7. Основні елементи діяльності консалтингової фірми
Матрична структура управління, як правило, створюється на базі функціональної структури. Під час свого зростання консультаційна фірма йде шляхом «захоплення» нових районів, країн і континентів. Це потребує створення регіональних відділень, що обслуговують той чи інший регіон. Ними можуть бути тимчасові групи, зайняті пошуком нових клієнтів; великі контори, спроможні самостійно надавати консультації з широкого кола проблем.
Головна ідея структури управління регіональних відділень (рис. 8) полягає в тому, що члени цільової групи або бригади, включаючи як консультантів регіональних відділень, так і фахівців з функціональних відділів, перебувають у подвійному підпорядкуванні: тимчасовому — у керівника регіонального відділення; постійному — у керівника функціонального відділу.
Рис.8. Структура управління регіональних відділень консалтингової фірми
Створення тимчасових цільових груп одержало широкий розвиток у проектному управлінні. Об'єктивний процес ускладнення рівня проблем, що вирішуються, і спеціалізація консультантів на окремих галузях знань потребують створення тимчасових груп для більш успішної роботи. Саме вони є ядром матричної структури.
Перевагами матричної структури консалтингового бізнесу є можливість гнучко маневрувати за рахунок перерозподілу консультантів між проектами, а також залучати допоміжних спеціалістів (це підвищує якість роботи і забезпечує максимальну швидкість виконання завдань при мінімальних витратах ).
Створення матричної структури: за проектним принципом дозволяє менеджеру проекту об'єднати консультантів з різних функціональних підрозділів для виконання проектних робіт (рис. 9).
Рис.9. Матрична структура, що побудована за проектним принципом
Менеджер проекту відповідає на питання «що і коли повинно бути виконано?» (рис. 10).
Функціональний керівник — «хто і яким чином буде виконувати роботу?».
Рис.10. Компетенції менеджера проекту
Організаційна структура філіалів будується за функціональним принципом (рис. 11). Вона дозволяє знизити витрати, пов'язані з переїздами консультантів, полегшити пошук клієнтів, ознайомитися із специфікою багатьох країн. Перевагами такого структурування є зберігання традицій і політики головної компанії, можливість навчання консультантів у головному центрі, порозуміння кадрів усередині компанії, подолання мовного бар'єра у спілкуванні з клієнтами та проведення регулярних зустрічей, семінарів головним і регіональними відділеннями.
Рис.11. Організаційна структура філіалів консультаційної фірми
Площинна структура, як різновид матричної, будується за принципом зменшення рівнів ієрархії та скорочення ланок між робочим консультантом і головним управляючим. Це сприяє розвитку співробітництва і подоланню бар'єрів службового положення усередині фірми.
Організаційна структура фірм, що ведуть агресивний збут, передбачає створення спеціальних маркетингових підрозділів, що здійснюють пошук потенційних клієнтів та їх заохочення до використання консультаційної допомоги. Компанії, що дотримуються політики агресивного збуту, використовують у своїй практиці маркетинговий досвід окремих провідних консультантів-партнерів, які мають певний авторитет в бізнес-середовищі. Залучення досвідчених працівників до маркетингу продукту конкретної фірми сприяє персоніфікації консультаційних послуг та формуванню довіри клієнтів.
Сьогодні можна спостерігати такі тенденції розвитку консультаційних фірм: по-перше, швидке розширення крупних консультаційних компаній, діапазон послуг яких постійно збільшується; по-друге, дрібні, вузькоспеціалізовані фірми не виявляють помітної тенденції до диверсифікації.
Причина подібних тенденцій полягає в тому, що розширення діапазону послуг пов'язане з виділенням значних коштів для утримання допоміжного персоналу, що, у свою чергу, веде до подорожчання послуг консультантів і, отже, до зниження їхньої конкурентоздатності.
Управління роботою консультаційної фірми на основі проектного підходу
Досвід роботи консалтингових фірм, як зарубіжних, так і вітчизняних, переконує у перевагах організації виконання консультаційних робіт проектним методом. Розглядаючи консультаційне завдання як проект, управління фірмою бере на себе процес планування, організації, стимулювання і контролю окремих консультаційних проектів в умовах обмеженості наявних ресурсів і необхідності їх погодження у часі.
Внаслідок цього головною структурною одиницею управління стає не консультант, а консультаційний проект, що здійснюється проектною групою (командою).
Консультаційний проект являє собою комплексну діяльність, що має специфічні цілі, певні терміни початку і закінчення робіт, тимчасові обмеження у часі, витратах, а також визначені трудові, матеріальні і фінансові ресурси, що спрямовані на досягнення конкретних результатів.
Управління проектом спрямоване на вирішення таких завдань, як:
- визначення і обгрунтування цілі;
- побудова організаційної структури;
- визначення необхідного обсягу робіт;
- добір персоналу необхідної кваліфікації;
- підготовка всієї потрібної документації;
- визначення термінів виконання проекту і графіка його реалізації;
- оцінка необхідних ресурсів;
- калькулювання і аналіз витрат проекту;
- забезпечення контролю за ходом виконання проекту.
Ключову роль в управлінні проектом відіграють керівники консультаційних проектів і проектних груп (проект-менеджери). Вони виконують наступні функції:
- просунення консалтингового продукту на ринок;
- пошук і переговори з потенційними клієнтами;
- проведення попереднього дослідження клієнтської організації;
- розробку і надання клієнту консультаційної пропозиції, узгодження окремих пунктів договору на виконання робіт;
- управління консультаційним проектом;
- структурування робіт з проекту;
- здійснення календарного планування проекту;
- визначення необхідних ресурсів для виконання проекту, у тому числі чисельного і персонального складу команди консультантів;
- розподіл робіт і визначення матриці відповідальності;
- технічне керівництво консультантами, зайнятими виконанням проекту;
- ведення або контроль за наданням необхідної документації проекту;
- забезпечення зв'язку з клієнтом, організація робочих зустрічей замовника з керівництвом консультаційної фірми;
- огляд і підготовку поточних і заключного звітів при виконанні консультаційного проекту;
- мотивацію членів команди;
- контроль за ходом реалізації проекту, коригування планів виконання робіт і узгодження з клієнтом можливих змін у ході реалізації проекту.
Однією з найважливіших функцій менеджера проекту є структурування робіт з проекту. Структурування є невід'ємною частиною загального процесу управління проектом, яке включає визначення його цілей, а також підготовку плану проекту, матриці розподілу відповідальності і обов'язків. До головних завдань структурування проекту слід віднести:
- поділ проекту на блоки (етапи, стадії);
- розподіл відповідальності за окремі елементи проекту;
- погодження запланованих витрат часу з наявними ресурсами часу консультантів у випадку, якщо вони задіяні у виконанні декількох проектів;
- точну оцінку необхідних витрат — матеріалів, часу, інших ресурсів;
- погодження окремих робіт проекту у часі;
- перехід від загальних цілей до персональних завдань членам команди.
Ліцензування і сертифікація консалтингової діяльності
Проблеми професії консультанта перебувають у фокусі уваги як консалтингових організацій та їх об'єднань, так і споживачів консультаційних послуг.
Одним із способів захистити клієнтів від неякісних послуг є врегулювання процедури ліцензування консультаційної діяльності та видачі посвідчень консультанта.
Існує два протилежні погляди на легалізацію процесу професійного консультування.
Прагнення отримання гарантій високої якості консультаційних послуг спричиняє бажання введення стандартів консультування і надання документа, який підтверджував би компетентність консультанта та наявність його права здійснювати консультаційну допомогу.
Видача таких посвідчень має бути прерогативою професійних асоціацій та інститутів.
Проте питання про членство у аналогічних асоціаціях зарубіжних країн вирішується по-різному. Так, Інститут консультантів з питань управління у Великій Британії запровадив різні ступені членства (асоційований, повний, почесний), що дозволяє включати консультантів, які отримали ступінь повних та почесних членів, до професійного реєстру.
Американський інститут консультантів надає посвідчення консультанта за наявності у претендента відповідної освіти, досвіду та рекомендацій від клієнтів.
Отримання посвідчень є добровільною справою, нерегламентованою нормативною базою. На відміну від сертифікації ліцензування здійснюється державними установами або професійними асоціаціями, яким надано право ліцензування зі збереженням керівництва та контролю з боку держави
Законодавство України передбачає необхідність одержання ліцензії на здійснення деяких видів консалтингових послуг. Насамперед, це право роботи з приватизаційними документами (майновими сертифікатами), проведення всього комплексу робіт, пов'язаного з аудитом та оцінкою майна, надання освітніх послуг з видачею відповідного посвідчення.
Проте питання ліцензування консультаційної діяльності і визнання консалтингу як професії на сьогоднішній день залишається дискусійним.
До позитивних сторін ліцензування слід віднести визнання консалтингу як професії, відсів некомпетентних консультантів та соціальну відповідальність консультантів.
Противники ліцензування консалтингової діяльності вважають, що:
- видача посвідчень не вирішує проблеми гарантій високоякісної консультаційної послуги;
- ліцензування одного виду діяльності може блокувати консультаційний процес (в окремих випадках консультаційна допомога може включати крім ліцензованої послуги декілька супутніх неліцензованих видів діяльності);
- ліцензування з метою перешкоди проникненню на ринок некомпетентних консультантів є штучним заходом (за законами ринку неякісні послуги у будь-якому разі не будуть користуватися попитом).
В Україні сертифікації і ліцензуванню підлягають три види діяльності (взагалі їх 27 видів): аудиторська діяльність (Аудиторська палата України); роботи, пов'язані з приватизаційними документами (Фонд державного майна України); освіта (Міністерство освіти).
Видача суб'єктам підприємницької діяльності ліцензій здійснюється на основі «Положення про порядок видачі суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних дозволів (ліцензій) на здійснення окремих видів діяльності», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 1994 року за №316.
Ліцензування аудиторської діяльності (видача ліцензій) здійснює Аудиторська палата України. Право на одержання ліцензій мають юридичні особи (аудиторські фірми) і фізичні особи (приватні аудитори) України. Термін дії ліцензії — до п'яти років, але не більше терміна дії сертифіката аудиторів (фундаторів).
ІВАН, WOHNHEIM@BIGMIR.NET ЦІКАВА ІНФОРМАЦІЯ,ВИКОНАНА ФАХІВЦЯМИ РОБОТА ЗАСЛУГОВУЕ НАЙВИЩОЇ ОЦІНКИ БО САМЕ ПРАЦЯ ТАКОГО ВИДУ Є ЕОНЧЕ НЕОБХІДНОЮ В НАШ ЧАС, НАСАМПЕРЕД ДЛЯ УКАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ.
З ПОВАГОЮ,ВАШ СТУДЕНТ! Тетяна Дуже дякую за змістовний виклад матеріалу. Як виявилось, теоретика Консалтингових послуг досі не розроблена. Консультант Ну, власне, стаття хіба що для студентів. Відчувається, що автори - викладачі якогось академічного закладу, які хіба що підробляють дрібним консалтингом, а не спеціалісти-практики серйозної консалтингової контори. Тому що інакше написали би щось дійсно корисне ... В.Верба, автор материалов, VV@scg.com.ua Добрый день, уважаемый Консультант. Не могу не прокомментировать оставленный Вами отзыв на свой материал.
Вы абсолютно верно диагностировали формат материала. Это действительно раздел учебного пособия, который был написан в 1998 году для студентов, которые обучаются на магистерской программе "Менеджмент проектов и консалтинг" в КНЕУ. Безусловно, представленный материал - классическая теория вопроса. Поэтому многие реальные проблемы современного украинского консалтингового бизнеса не затронуты.
Однако, много ли Вы читали статей прикладного характера о внутреннем построении компаний, которые занимаются реальным управленческим консультированием на постсоветском пространстве (не беру во внимание компании четверки и представительства консалтинговых монстров типа Bain)?
На мой взгляд, такая ситуация связана с разнообразием форм организации консалтинговой деятельности, которая зависит от многих факторов, начиная от ее размеров, направлений деятельности, типа консалтинговых продуктов, организационной и управленческой культурой как компании, так и ее первого лица. Считаю, что организация любого бизнеса это не организационная структура, а механизм создания добавленной стоимости. Поэтому если говорить о практических рекомендаций при организации консалтингового бизнеса необходимо начинать с формирования его бизнес-модели, которая обеспечивает создание добавленной ценности для клиента и закрепляется в организационной структуре, полномочиях и зонах ответственности сотрудников компании. Поэтому не оргструктура, а бизнес-процессы компании представляют реальный интерес при изучении принципов организации консалтингового бизнеса, поскольку обеспечивают уникальность консалтингового сотрудничества.
Но это уже другая история….
С уважением и пожеланием успехов, Вероника Верба Максим Янушевский, yanushevskyi@gmail.com Здравствуйте. В данный момент в плотную подошел к вопросу об организации деятельности малой консалтинговой компании в направлениях аутсорсинга бух.услуг, консалтинга в сфере налогового законодательства на будущее управленческого консультирования, маркетинговых исследований...но при этом как человек проживший на Украине 22 года сталкиваюсь с некоторыми сложностями, одна из главных - малая консалтинговая компния, старт которой осущесвлен за счет инициаты и амбиций человека может быть успешным только за счет предваритильного наличия клиента или нескольких клиентов, которые готовы с тобой работать несмотря на то, что могут возникнуть трудности недостатка опыта работы в некоторых сферах. При этом первоначально есть возможность предоставлять услуги (за плату) которые заранее были прямо отработаны и являются действенными бизнес-процессами, и то при наличии специалистов которые готовы работать в сложных условиях старт-апа. Я к тому, что в жестких реалиях транзитивной (не рыночной)"экономики" Украины очень сложно начать предоставлять полноценный интеллектуальный продукт-услугу, маркетинговое исследование с дальнейшим стратегическим бизнес-планированием например, на базе малого консультанта будет очень сложно т.к. и качественный опыт здесь мало кто имеет, и практически выдержать конкуренцию со стороны более крупных компаний реально сложно (цена-качество-сроки-результат). Собственно пишу здесь об этом, так как новые для нашей страны, действительно интеллектуальные услуги, управленческое консультирование, стратегическое бизнес-планирование (даже для нового бизнеса) по-моему можно предоставлять в 2-х случаях:
1. Сотрудничая со специалистами, топ-менеджарами с огромных опытом работы в той или иной сфере украинской экономики (Вопрос - как самостоятельно при этом действительно эффективно и быстро использовать методики осуществления исследований?)
2. Сотрудничая со специалистами научной и образовательной сфер, которые реально могут помочь в более качественном предоставлении услуг данного вида, в свою очередь специалисты компании обеспечивают работоспособность компании, качественное и последовательное исполнение задач и этапов любого проэкта, постоянную работу в реалиях украинского рынка для объективной оценки и постоянной наработки практического опыта сотрудничества с компаниями нуждающимися в получении консалтинговых услуг. Тобеж, соеденить научно-интеллектуальный потенциал с наработанными методиками его использования и практическую деятельность в условиях Украины.
Хочу спросить, как Вы видите реализацию такого подхода?
Я его лично вижу через создание проф. ассоциаций или организаций на базе сотрудничества образовательных и научных учреждений с коммерческими структурами. Янушевский Максим Хотя мы все и так знаем, что такие организации уже существуют, так что вопрос наверное другой - насколько эффективно может быть сотруднчество)?
| Якщо Ви бажаєте подискутувати із конкретним читачем, то це можливо робити безпосередньо в нашому форумі. |
|
|