|
Канбан — метод оптимізації робочих процесів, який допомагає не порушувати терміни, оптимально використовувати ресурси та захищає від згубного впливу багатозадачності. Мабуть, головна зручність канбана — у візуалізації робочих процесів. Менеджери та виконавці бачать кожну задачу, на який вона стадії: планується, виконується або завершена.
Канбан популярний в ІТ, особливо в софтверній розробці, хоча методику охоче застосовують і в інших сферах — наприклад, в маркетингу, продажу, промисловому виробництві. З промисловості, до речі, все і почалося: першими канбан-практики впровадили в компанії «Тойота» ще в кінці 1950-х.
Коротка передісторія
Приводом стала недостатня продуктивність заводського конвеєра «Тойота» в порівнянні з американськими компаніями. Інженер Таїті Оно (Taiichi Ohno) придумав систему оптимізації виробництва, яка допомогла синхронізувати роботу постачальників деталей, складальної лінії та продажів. Канбан-підхід тут працював у зв’язці з методом «ощадливого виробництва».
Назва «канбан» походить від японського «камбан», що означає «вивіска, оголошення». У робочих цеху «Тойота» була дошка-стенд з картками. На картки записували адреси відправника та одержувача, а також інформацію про деталі. Коли команді була потрібна нова деталь, відповідна картка відправлялася на ту частину дошки, за яку відповідали зовнішні або внутрішні постачальники. Для більшої зручності картки розрізнялися за кольорами: наприклад, зовнішній постачальник — червона картка, внутрішній — синя.
Канбан-система компанії «Тойота» у 1950-1960-ті
|
У підсумку «Тойота» підвищила обсяг виробництва, стала укладатися в заплановані терміни та скоротила складські запаси до необхідного мінімуму. Завдяки канбану в 1972-му «Тойота» стала першою у світі автомобільною компанією, яка випустила понад 10 млн машин на рік. Приклад взяли на озброєння і в інших галузях.
Інструменти автоматизації канбан
Застосування канбана в промисловості й інших не ІТ-сферах — у силу початкової орієнтованості японської методики саме на фізичне, а не цифрове виробництво — проявилося, мабуть, у найбільш автентичній формі.
В основі канбана, який впроваджував у «Тойоті» Таїті Оно, лежить принцип just-in-time: «тільки те, що потрібно, коли це необхідно, і в необхідній кількості». Канбан у такій ситуації застосовується для настройки оптимального потоку продукції (товарів, запчастин) у процесі виробництва для усунення трудових і складських надлишків. Такий підхід у кінцевому підсумку підвищує продуктивність.
Для базової автоматизації головних принципів канбана потрібно, щоб система підтримувала реалізацію як мінімум наступної функціональності:
- візуалізація роботи на дошці завдань (task board);
- настройка обмежень кількості завдань в роботі окремо для кожного етапу;
- автоматичне вимірювання часу проходження циклу (для кожної з задач і середнього за період).
Як один з методів «ощадливого виробництва» (lean), канбан фокусується на своєчасному поповненні запасів і скорочує відходи у виробничій системі. Звідси — ефективність канбана в будь-яких галузях, де важлива прозора інвентаризація. Наведемо кілька прикладів.
Канбан в медицині
У Дитячій лікарні Сіетла (Seattle Children’s Hospital) постійно не вистачало перев’язувальних матеріалів, катетерів, затискачів і т. д. Медсестри почали складувати витратні матеріали в випадкових місцях по всій лікарні, щоб забезпечувати ними пацієнтів в міру потреби. Згодом проблема ускладнилася, лікарі стали все більше часу витрачати на поповнення запасів і все менше — на лікування.
Щоб виправити ситуацію, у 2009 році в лікарні впровадили систему BlueBin — рішення, яке являє собою симбіоз традиційного і цифрового канбан-підходів. На складі лікарні встановили спеціальні кошики для зберігання медичних матеріалів. Коли якийсь із кошиків порожніє, її штрихкод сканується, інформація відправляється в центральний офіс постачання, після чого розміщується нове замовлення. Контролюються запаси за допомогою програми інвентаризації BlueQ: персонал лікарні може в будь-який час зайти в панель інструментів системи, щоб побачити кожен елемент ланцюжка постачання.
Система BlueBin — симбіоз фізичного і цифрового канбана
|
В результаті переходу на канбан лікарні вдалося скоротити розмір складського приміщення, позбутися від необхідності викидати прострочені матеріали (і економити на цьому), а у лікарів і медперсоналу з’явилося більше часу, щоб займатися своїми безпосередніми обов’язками.
Промислове виробництво
Американська компанія Dynisco, виробник обладнання для хімічної промисловості, потребувала зниження витрат на перевезення надлишкових складських запасів і загального підвищення продуктивності цехів. Компанія впровадила «ручний» канбан по аналогії з системою «Тойоти». Це допомогло, але недостатньо: у Dynisco занадто об’ємний обіг для ручного обліку.
Щоб автоматизувати канбан, Dynisco впровадила систему інвентаризації SyncKanban. Після цього компанія стала отримувати точні дані про запаси та постачальників швидше, ніж це було потрібно раніше.
Інтерфейс системи SyncKanban
|
Плюс SyncKanban, як відзначили в Dynisco, в тому, що система без проблем інтегрується з наявними ERP, CRM і фінансовими інструментами. Перейшовши на автоматизовану систему інвентаризації, Dynisco скоротила складські запаси на 40% на всіх об’єктах.
Виробництво електроніки
Італійська компанія Aptiv (раніше підрозділ Delphi Automotive PLC), яка виробляє електроніку та програмне забезпечення для безпілотного транспорту, впровадила канбан-систему KanbanBOX у 2015 році. Крім скорочення складських запасів, це дозволило підвищити продуктивність співробітників, стандартизувати робочі процеси, збільшити швидкість відгуку на запити клієнтів і оптимізувати логістику компанії.
Використання платформи KanbanBOX для оптимізації роботи складу Aptiv
|
До впровадження KanbanBOX вартість утримання складських запасів Aptiv, включаючи витрати на зберігання, оцінювалася в 3 млн євро, після — знизилася до 700 тис.
Канбан в ІТ
Піонер канбана в ІТ — американець Девід Дж. Андерсон (David J. Anderson), який почав застосовувати метод у 2004 році, працюючи в Microsoft. Пізніше Андерсон описав свій досвід в книзі «Kanban: Successful Evolutionary Change for Your Technology Business» («Канбан: успішна еволюція вашого технологічного бізнесу»).
«Аналогова» канбан-система
|
На думку автора книги, канбан — це процес поступового поліпшення будь-якої діяльності, будь то розробка програмного забезпечення, надання ІТ-послуг, підбір персоналу, маркетинг, продажі, закупівлі. Канбан допомагає оптимізувати бізнес-процеси, скоротити час робочих циклів (ітерацій) і підвищити цінність продукту для клієнта.
|
|