Що таке low-code і в чому його перевага
Якщо говорити простою мовою, low-code — це інструмент для створення програмних продуктів без написання коду. З ним користувач може самостійно налаштовувати програмне забезпечення без залучення сторонніх програмістів.
Причому ця конфігурація має бути настільки простою, щоб звичайний співробітник компанії без спеціалізованої IT-освіти зміг би виконати всі необхідні налаштування.
Класичний шлях компанії, яка впроваджує CRM-систему, досить довгий і складний. Він складається з певних етапів:
- ідея користувача;
- перенесення ідеї в текст;
- передача ідеї бізнес-аналітику;
- розробка програмного забезпечення;
- тестування;
- виправлення помилок;
- використання готового продукту.
Від виникнення ідеї до використання готової системи проходить досить багато часу — від кількох місяців до року. Low-code дозволяє значно скоротити цей шлях, тому що компанія сама може зробити таке програмне забезпечення, яке їй потрібно. Цей інструмент дозволяє бізнесу бути більш гнучким і швидко впроваджувати потрібні зміни.
No-code і low-code
Варто зазначити, що є ще таке поняття, як no-code. Цей конструктор пропонує багато простих рішень, щоб створювати і поліпшувати програмні продукти, але написати код, якщо все-таки виникне нестандартне завдання, не вийде.
Low-code — це також розробка із застосуванням конструктора, але в ній є, за необхідності, можливість написання коду, який повністю закриє всі завдання проєкту.
Найімовірніше, у майбутньому no-code переможе, але це станеться, якщо функціонал продукту випереджатиме запити бізнесу.
Для кого ця технологія підходить. Low-code підійде компаніям, які хочуть повністю «заточити» IT-рішення під завдання свого бізнесу, і їм потрібен продукт, який дозволить це зробити швидко й без залучення сторонніх розробників.
Хто може використовувати інструмент. На мою думку, налаштування low-code ідеально підходить для системного аналітика. У компанії часто присутня така посада. Це та людина, яка розробляє, описує стандартизацію процесів компанії і працює над їхнім поліпшенням.
Системний аналітик знає про всі процеси компанії, при цьому він їх аналізує та оптимізує. Low-code інструменти дають йому можливість робити це не у вигляді якогось опису або вказівок, а відразу впроваджувати нові механізми в програмне забезпечення.
При цьому співробітник виконуватиме координацію всіх налаштувань системи, які зробили різні відділи компанії, щоб вони не суперечили один одному.
Вигоди low-code для власників бізнесу
У будь-якому бізнесі є один або декілька програмних продуктів, які допомагають йому функціонувати і отримувати прибуток: ці системи керують завданнями і проєктами, ведуть облік операцій, ставлять і моніторять KPI, керують фінансами тощо. CRM беруть на себе всю рутину компанії, завдяки чому менеджери працюють ефективніше, а керівнику стає легше управляти процесами.
Пощастило тій компанії, якій підходить готовий програмний продукт. Однак здебільшого бізнес спочатку вибирає платформу для автоматизації своїх процесів і потім на ній підлаштовує програмний продукт під себе.
Щоб зробити налаштування під потреби компанії, необхідно знайти кваліфікованих фахівців, узгодити з ними фінансові питання та технічне завдання, виконати проєкт, запустити його й розв’язати безліч супутніх проблем. У такому разі строк на впровадження CRM може вимірюватися роками, і бюджет для цього має бути відповідний. Однак такий підхід не завжди ефективний і часто грає проти компанії.
Найцінніший ресурс — це час. Бізнес прискорюється і частота появи нових компаній, продуктів або сервісів зростає в геометричній прогресії. Бізнес не згоден чекати розробки нового продукту 6—12 місяців, адже за цей час конкуренти вже можуть протестувати їхню гіпотезу, вивести на ринок більш досконалий продукт і випередити всіх.
Про переваги low-code
Low-code дозволяє запустити систему набагато швидше. Цей інструмент має такі переваги:
- якщо на класичне налаштування корпоративної програми потрібно від пів року до року й більше, то запуск системи на low-code йде від одного до трьох місяців навіть при наявності складних інтеграцій;
- при використанні цього інструменту компанія не пов’язана з командою розробки. Вам не потрібно шукати фахівців, які працюватимуть із продуктом і відповідно залежитимуть від них. У цій ситуації править балом бізнес, а не IT;
- ще одна ситуація, коли low-code грає вирішальне значення — отримання працюючого прототипу при запуску продукту. Користувач може за тиждень повністю зібрати систему й запустити її в роботу. При цьому бізнес використовує тільки свій ресурс, не залучуючи розробників. У такий спосіб low-code дає можливість компанії бути швидкою і незалежної від зовнішніх факторів;
- інструмент з low-code ідеально підходить для бізнесу, який працює з гіпотезами і тестує нові напрями або продукти. Компанія може сама зафіксувати в програмному забезпеченні свою гіпотезу, запустити її, проаналізувати результати і після цього самостійно її змінити і продовжувати тести. Low-code дозволяє значно скоротити час від запуску тестування ідеї до її втілення, тим самим він дає компанії переваги перед конкурентами.
Наведу чудовий приклад використання інструменту low-code. У будь-якій компанії фінансовий відділ формує фінансові звіти, практично завжди використовуючи таблиці Excel. При цьому співробітники можуть реалізувати за допомогою таблиць просто позамежні завдання за складністю автоматизації. Це універсальний інструмент, але, на жаль, він підходить не всім і не під всі завдання.
Із появою систем із low-code компанія може побудувати професійну програму з використанням усіх «фішок» корпоративного IT-рішення: база даних, розрахований на багато користувачів доступ, розмежування прав доступу, підключення необхідних зовнішніх додатків, налаштування візуалу продукту, формування всіх друкованих форм, побудова звітів будь-якої складності, налаштування бізнес-процесів. При цьому вся система мультиплатформна — працює на будь-якому пристрої, від комп’ютера до телефона.
Чи є в low-code проблеми та як їх обійти
Головний недолік low-code — обмеження за функціональністю.
Якщо функція розроблена творцями платформи і її можна використовувати для налаштувань інструментами low-code, то все відмінно. Але, якщо ж необхідної функції немає, її потрібно розробляти. Це може уповільнити процес впровадження. Тому при виборі програми подивіться, скільки з ваших завдань вже реалізовано в продукті.
Другий нюанс — необхідна людина, яка виконуватиме налаштування low-code. Наявність цього інструмента не унеможливлює факт, що систему потрібно налаштовувати. Людина має володіти функціоналом і знати можливості цієї технології. Зрозуміло, що для цього не потрібен програміст. Але в команді все одно має бути співробітник, якому можна довірити налаштування програмного забезпечення з low-code.
Оркестрації доробок — поки що немає можливості дати інструмент кожному користувачеві системи, бо є ймовірність, що одні налаштування можуть суперечити налаштуванням іншого користувача, або загальноприйнятим у компанії налаштувань процесів. Тому потрібен підрозділ або співробітник, який координуватиме налаштування системи згідно з тим, що потрібно компанії загалом.
Чому low-code — це можливість?
Інструменти з low-code користуються все більшим попитом. Вони набагато швидше і простіше створюють робочі програми для управління бізнесом, при цьому не залучаючи до розробки програмістів. Компанії бачать у них цінність, бо вони підвищують загальну гнучкість бізнесу та швидкість реалізації нових рішень.
Багато хто з експертів прогнозують, що 2023 року понад 50% середніх і великих компаній почнуть використовувати low-code-платформи. Тому, якщо ви шукайте нове програмне рішення для управління своїм бізнесом, раджу добре придивитися до такого інструменту, як low-code.
Ілюстрація: zdnet.com
Про автора:
Дмитро Гаврилов, керуючий партнер студії CRM-проєктів Be Tech, резидент Reactor.ua.
|