|
Web3 — це бачення інтернету, що ґрунтується на децентралізації та прозорості і побудоване на таких технологіях, як блокчейн і штучний інтелект, — це новий фронтир для інновацій і ринкових підривів. Проте більшість компаній не повною мірою оцінюють потенційні можливості використання Web3 і не мають чіткого уявлення про те, з чого почати.
В опитуванні 2022 року, проведеному Центром досліджень інформаційних систем Массачусетського технологічного інституту (MIT CISR), лише 13% керівників охарактеризували свої компанії як дуже ефективні у впровадженні фундаментальних технологій Web3, таких як блокчейн, тоді як ще 36% сказали, що вони лише незначно або зовсім не ефективні в цьому. Цей дисбаланс може мати довгострокові наслідки для фінансового стану компаній: дослідження також виявило кореляцію між зростанням і прибутковістю та успішним розгортанням блокчейн-подібних технологій.
Успішність Web3-ініціатив залежить від створення цінності за допомогою блокчейну та управління складнощами децентралізованого управління, згідно з новим аналітичним звітом дослідників MIT CISR Гаяна Бенедикта (Gayan Benedict), Іни Себастьян (Ina Sebastian) і Стефані Вурнер (Stephanie Woerner).
Переваги децентралізації
Web3 надає засоби для децентралізації інформації, обчислювальної інфраструктури та управління інтернет-системами в екосистемі розподілених учасників. «Вона повертає право власності користувачам і творцям у спосіб, який не дуже добре враховується в нинішніх моделях інтернету», — зазначає Гаян Бенедикт, колишній ІТ-директор Резервного банку Австралії, який зараз досліджує децентралізоване управління Web3 як стипендіат програми імені Фулбрайта.
Етос орієнтованого на спільноту Web3 дає змогу вирішувати інший клас проблем.
«Це проблеми, які не можуть бути вирішені однією організацією і, як правило, охоплюють кілька сторін або навіть галузей», — розповідає Бенедикт. «Проблеми, які за своєю суттю є децентралізованими або розподіленими, найкраще вирішуються за допомогою Web3, оскільки він використовує розподілені технології та стимули для координації учасників для вирішення питань, які централізовані рішення не змогли вирішити».
Наприклад, у фінансовій галузі блокчейн може бути використаний для зменшення комісій за транзакції та зниження бар’єрів для входу на ринок за рахунок широкого розподілу інфраструктури та операційних витрат. Ця технологія також може уможливити обмін даними таким чином, щоб зберегти конфіденційність, водночас дозволяючи вирішувати загальногалузеві проблеми, такі як страхове шахрайство, в межах однієї організації.
Чотири підходи до впровадження блокчейну
За останні 18 місяців деякі першопрохідці блокчейн-технологій зазнали гучних провалів, особливо у сфері криптовалют і раннього розгортання корпоративних блокчейнів. Ці перші учасники зазнали як фінансових втрат, так і репутаційних збитків серед інвесторів і стейкхолдерів.
У своєму дослідженні Гаян Бенедикт і його колеги з CISR описують чотири підходи до впровадження блокчейну, які компанії застосовують, зважуючи цінність і ризики ранньої участі. Компанії мають обрати один із цих підходів, виходячи з їхньої схильності до ризику, сприйняття регуляторних норм, конкурентного сценарію, а також цифрової підкованості ключових керівників.
1. Вичікувати і спостерігати
Цей підхід підходить для компаній у високорегульованих галузях, які не схильні до ризику. Такі компанії часто задовольняються тим, що залишають експерименти на ранніх стадіях іншим, доки не з’явиться більше ясності щодо прибутковості, регулювання та інших ринкових сил. Одним із прикладів є Commonwealth Bank of Australia, який оголосив, що починає управляти криптовалютою у своєму мобільному банківському додатку лише для того, щоб пригальмувати, коли волатильність ринку та відгуки клієнтів дали йому привід для паузи. Позитивною стороною ранньої вичікувальної позиції є вивчення досвіду інших і надання регуляторам можливості надолужити згаяне. Недоліком є потенційний ризик проґавити ключові таланти, організаційний досвід та інші фундаментальні можливості, коли компетенції Web3 стануть необхідними для успіху на ринку.
2. Експериментування
Експериментальний шлях дозволяє компаніям випробовувати продукти та послуги на основі блокчейну в невеликих масштабах без ризику для критично важливих операцій. Компанії використовують такі проєкти для навчання, розвитку стратегічного партнерства, вдосконалення навичок співробітників і вивчення сприйняття ринком нових пропозицій без внесення змін в існуючі продукти, сервіси або технологічні архітектури. У страховій галузі, наприклад, пілотні проєкти мали на меті відстежувати заявки на ремонт автомобілів у різних страховиків, щоб звести до мінімуму практику подачі декількох заявок на відшкодування за одну й ту саму аварію. Очікується, що підхід на основі блокчейну вирішить цю проблему в масштабах всієї галузі, не потребуючи дорогої централізованої технологічної платформи і не вимагаючи від страховиків відкривати свої реєстри для конкурентів.
3. Надавати цільові пропозиції
Цей підхід виходить за рамки експериментів і розширює сферу застосування блокчейну в цільових областях — як правило, тих, які не є критично важливими або де регуляторні вимоги вимагають ретельної підготовки. Mastercard пішла цим шляхом, щоб надавати платіжні послуги для ринку невзаємозамінних токенів, але замість того, щоб повністю перейти на криптовалюти, компанія уклала партнерство з NFT-маркетплейсами для підтримки платежів із використанням карток Mastercard. Це допомогло компанії керувати регуляторними вимогами, одночасно задовольняючи запити клієнтів і нарощуючи інституційні знання про Web3.
4. Йти ва-банк
Це шлях, якому віддають перевагу стартапи або підривники галузі, що прагнуть створити новий бізнес, заснований на децентралізованих продуктах і послугах із підтримкою блокчейну. Не обтяжені застарілими практиками та інфраструктурою, такі компанії, як данська ZTLment, прагнуть впровадити децентралізовані пропозиції Web3 на ринках, де домінують традиційні централізовані компанії на кшталт провайдерів платіжних послуг.
Найкращі практики для руху вперед
Більшість традиційних компаній починають з експериментів, коли вони набувають необхідних навичок роботи з Web3 і отримують чітке уявлення про ринкові сили. На цьому етапі вони переходять до цілеспрямованих рішень, де вони можуть отримати вигоду. Бенедикт радить їм пам’ятати про наступні речі, коли вони просуваються по цій траєкторії:
- Будьте обережні з визначенням правильних проблем, які ви сподіваєтеся вирішити. Web3 не є рішенням для кожної бізнес-проблеми і найкраще підходить для проблем, які стосуються кількох сторін і вмотивовані об’єднатися, щоб розробити колективне рішення.
- Не зосереджуйтесь лише на технологіях. Існує значно більше складних аспектів рішення Web3, особливо щодо нових моделей децентралізованого управління та спільного заохочення. Важливо розуміти прогалини в компетенціях, що виходять за рамки технологічних викликів, і скласти план їх заповнення.
- Прийміть екосистемне мислення. Компанії мають вийти за рамки мислення про традиційних конкурентів або давні організаційні конвенції. «Ви повинні мислити ширше, поза межами вашої організації та системи», — каже Бенедикт. «Слід мислити з точки зору екосистемних проблем, які не були вирішені належним чином за допомогою наших нинішніх централізованих підходів. Існує ціла низка викликів і можливостей, які досі було надто складно вирішити».
За матеріалами "4 business approaches to blockchain", MIT Sloan.
Ілюстрація: gettyimages.com
|
|