НОВИНИ від 06.02.2025

Дослідження: Як цифри впливають на прийняття поведінкових рішень

Згідно з новим дослідженням Wharton School, цифри можуть впливати на наші рішення більше, ніж ми думаємо.

Пацієнти лікарні оцінюють свій біль за шкалою від одного до 10. Вчителі ставлять оцінки. А спортивні фанати годинами обговорюють статистику своїх улюблених команд. Навіть найпалкіший любитель мови не може заперечити силу чисел у передачі інформації, особливо коли потрібно зробити вибір. Нове дослідження, проведене Wharton School, показує, що люди віддають перевагу цифрам, а не словам чи графічним зображенням тієї ж інформації при прийнятті рішень — явище, яке дослідники називають «фіксацією на кількісній оцінці».

У 21 експерименті кількісні атрибути постійно витісняли якісні, такі як рейтинги зірочками, гістограми та словесні описи, коли учасників просили зробити порівняльні судження про будь-що — від планування відпустки до вибору кандидата на роботу. Результати свідчать про природну схильність до цифр, яка може мати вплив на прийняття рішень у менеджменті, політиці, споживчій поведінці, особистих фінансах та інших життєво важливих темах.

Дослідження: Як цифри впливають на прийняття поведінкових рішень

«Із цього дослідження ми дізналися, що кількісна оцінка не є нейтральною. Коли ми рахуємо, ми фактично змінюємо те, що має значення у свідомості людей», — зазначила Лінда Чанг (Linda Chang), колишня наукова співробітниця MindCORE департаменту операцій, інформації та рішень (OID) у Wharton.

Лінда Чанг була провідною авторкою наукового дослідження «Does counting change what counts? Quantification fixation biases decision-making» («Чи змінює підрахунок те, що має значення? Фіксація кількісних показників упереджено впливає на прийняття рішень»), яка була опублікована в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Чанг сказала, що вона не здивована впливом чисел на прийняття поведінкових рішень, але її вразила стійкість ефекту, який був відтворений у 21 експерименті за участю 23 000 випадково відібраних учасників. Незважаючи на значний розмір вибірки, пристрасть до чисел ніколи не зникала, за винятком випадків, коли числа були представлені у спосіб, який було важче обробити. Чанг та її співавтори описують механізм, що лежить в основі кількісної фіксації, як «вільне володіння порівнянням», або легкість оцінювання числових значень у порівнянні з нечисловими, такими як слова та малюнки.

«Числа є настільки фундаментальними для нас. Вони є скрізь у світі, — зауважила вона. «Оскільки вони всюдисущі в контексті прийняття рішень, ми часто їх порівнюємо. І наша вільна здатність до порівняння заколисує нас, змушуючи дивитися на них, а не на інші репрезентації».

Як цифри впливають на поведінку при прийнятті рішень?

В одному з експериментів учасників попросили вибрати між пожертвою в розмірі $1 до Фонду охорони природи або до Фонду захисту природних ресурсів. Учасникам надали оцінки неприбуткових організацій від незалежного аудитора Charity Navigator за двома вимірами: (1) підзвітність і фінанси, та (2) культура і спільнота.

Фонд захисту природних ресурсів отримав вищий бал за підзвітність і фінанси, але нижчий бал за культуру і спільноту; Природоохоронний фонд отримав нижчий бал за підзвітність і фінанси, але вищий бал за культуру і спільноту. Хоча учасники завжди бачили обидва показники для кожної благодійної організації, дослідники варіювали, який показник був представлений чисельно, а який — у вигляді гістограми. Учасники частіше жертвували кошти тій благодійній організації, яка переважала за кількісним виміром — наприклад, Фонд захисту природних ресурсів отримував більше пожертв, коли оцінка підзвітності та фінансів була представлена у вигляді числа. Цей експеримент (і багато інших, що включають різні порівняння) був повторений з різними групами учасників, і результати виявилися однаковими.

«Провівши близько двох десятків досліджень, які показали, що кількісні показники фіксуються в кожному з них, я визнав, що кількісна інформація дійсно домінує над іншими видами інформації, коли ми робимо компромісні рішення», — розповіла ще одна співавторка дослідження, професорка Wharton OID Кеті Мілкман (Katy Milkman). «Принаймні, це те, що ми спостерігаємо в нашій культурі, де цифри настільки всюдисущі, що люди звикли бачити все — від сусіднього ресторану до здоров’я новонародженої дитини — в числовому вираженні».

Раніше Мілкман вже проводила дослідження про «підштовхування», яке показує, як мова може спонукати людей до позитивної поведінки, наприклад, до фізичних вправ або вакцинації. За її словами, фіксація на кількісній оцінці не суперечить силі переконливої історії, але кількісне вираження певної характеристики може допомогти продати наратив.

«Якщо ви дійсно хочете змінити чиюсь думку, і ця людина йде на компроміси, вам краще розповісти переконливу історію, яка поєднується з вражаючими цифрами», — сказала вона. «Якби я хотіла переконати вас зробити пожертву на мою благодійність, я б все одно розповіла емоційну історію про конкретну сім’ю, якій допомогла наша робота, і про те, як ми допомогли цій сім’ї подолати скрутне становище, в якому вона опинилася. Але потім я б повідомила вам, що Charity Navigator оцінив нас на 99 балів зі 100 за шкалою впливу, що, до речі, вище, ніж 97 балів, які вони поставили іншій місцевій неприбутковій організації, яку ви розглядали».

Остерігайтеся упередженості у прийнятті рішень

Мілкман також застерігає, що зацикленість на кількісній оцінці може мати зворотні наслідки. Порівнюючи об’єкти з близькими показниками — наприклад, обираючи між двома п’ятизірковими ресторанами або двома кандидатами на посаду стажера з дуже схожим середнім балом — нечислові фактори часто мають впливати на наші рішення, але можуть бути недоречно недооціненими.

«Наступного разу, коли ви обиратимете рецепт бананового хліба на своєму улюбленому вебсайті, не віддавайте перевагу тому, який отримав 4,8 бала, а не тому, який отримав 4,7 бала, не замислюючись над іншими його характеристиками», — каже вона. «Якщо рецепт з 4,8 балами містить горіхи, а ви їх не любите, нагадайте собі, що, можливо, ви його переоцінили і недооцінили цінність інгредієнтів, які відповідають вашим смакам».

За словами Чанг, дослідження вказує на важливість того, як формується і представляється вибір, особливо коли люди приймають важливі рішення, що стосуються їхнього життя — наприклад, приймають одну пропозицію про роботу в порівнянні з іншою, одну іпотеку в порівнянні з іншою, або обирають одного політичного кандидата в порівнянні з іншим. На своїй новій посаді прикладної поведінкової науковиці в Toyota Research Institute вона працює над тим, щоб зрозуміти, як і коли люди вирішують прийняти вуглецево-нейтральну поведінку і технології, що може бути ще одним контекстом, де роль кількісної оцінки має вирішальне значення.

«Існує реальна відповідальність за те, як кількісна оцінка певної інформації, а не іншої, може систематично змінювати рішення людей», — каже вона. «Це впливає на розподіл людьми та організаціями свого часу, уваги та ресурсів».

За матеріалами Knowledge at Wharton

Ілюстрація: deseret.com

Original URL: www.management.com.ua/news/?id=1629


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua