Як вести бухгалтерський облік ФОП і ТОВ з максимальною вигодою і без ризиків?

02.04.2021

Ведення бухгалтерського обліку правильно – запорука відсутності проблем із Законодавством. І хоч більшість ІТ компаній, що працюють в Україні, Зареєстровані не тут, всі вони змушені працювати в рамках вимог українських Законів. У цьому матеріалі ми розберемо, як вести ФОП та ТОВ з максимальною вигодою та без ризиків.

Почнемо з початку. Щоб відкрити ІТ-компанію та правильно налаштувати бухгалтерський облік, тобі треба:

  • Визначити систему оподаткування (ТОВ або ФОП);
  • Здійснити підбір КВЕД;
  • Зареєструвати компанію;
  • Відкрити рахунок у банківській установі;
  • Виготовити електронний цифровий підпис.

Розглянемо детальніше кожен з цих пунктів.

Система оподаткування ІТ-компаній

Найпопулярніші форми провадження господарської діяльності – ФОП (фізична особа-підприємець) та ТОВ (товариство з обмеженою відповідальністю). Ми часто чуємо від клієнтів питання «Що обрати: ФОП чи ТОВ?», тому детально зупинимось на перевагах кожної з цих форм.

Переваги ФОП

  1. Легко реєструвати та вести бухгалтерію.
  2. Всі кошти надходять на рахунок ФОП у банку або у готівковій формі.
  3. За необхідності, ФОПа набагато легше закрити, ніж ТОВ.
  4. За наявності обороту до 1 320 000 грн. можна не використовувати РРО.

Про реєстрацію ФОП ми детально розповідали у одному з наших матеріалів!

Переваги ТОВ

  1. ТОВ відповідає лише статутним капіталом товариства (а ФОП – власними грошима, нерухомістю і т.д.)
  2. Можливість розширяти бізнес, відкривати філії, залучати кредиторів та інвесторів.
  3. Можливість працювати з великим бізнесом (часом великі компанії не довіряють ФОПам, а ось з ТОВ таких моментів не виникає).

Основні характеристики ТОВ та ФОП розглянемо у таблиці:

Характеристика

ФОП

ТОВ

1

Власник

Фізична особа

Декілька співзасновників

2

Адреса реєстрації

За місцем проживання/реєстрації

Адреса реєстрації засновника або орендований офіс

3

Статутний капітал

Немає

Є

4

Отримання прибутку «на руки»

Обмеження лише після обороту більше, ніж 1 320 000 грн (потрібен касовий апарат)

Лише на офіційні рахунки Товариства

5

Можливість мати партнерів

Немає

Існує

6

Можливість продати бізнес

Немає

Існує

7

Відповідальність

Майном фізичної особи

Активами товариства

 Отже, ФОП краще реєструвати, якщо ти плануєш бути єдиним власником бізнесу, працювати з малим та середнім бізнесом, не плануєш продавати свою компанію.

Для заснування ІТ-компанії пропонується 2 (дохід до 1 500 000 грн) та 3 групи ФОП  (дохід до

ТОВ стане чудовим рішенням, якщо ти:

  • «виріс» з ФОПа і плануєш розширятись;
  • У тебе є партнери, які будуть співвласниками компанії;
  • Хочеш працювати з великим бізнесом;
  • Допускаєш можливість продажу компанії.

Перед початком роботи ІТ-компанії також потрібно визначитися з планованими рівнями податкових платежів.

Наприклад:

  • ФОП 2 групи сплачує податок незалежно від обсягів діяльності за ставкою 20% мінімальної зарплати на місяць. Додатково сплачується ЄСВ «за себе».
  • ФОП 3 групи, неплатник ПДВ, сплачує податок за ставкою 5% від суми доходів та ЄСВ у розмірі 22% від мінімальної зарплати;
  • ФОП на загальній системі сплачує 18% податку з доходів, 1.5% військового збору і 22% ЄСВ від суми чистого доходу (прибутку).
  • ТОВ-платник єдиного податку, неплатник ПДВ, сплачує податок в залежності від обсягів діяльності за ставкою 5% від суми доходів;
  • ТОВ на загальній системі сплачує 18% податку на прибуток з суми прибутку, визначеного за даними бухобліку.

Від вибору форми провадження господарської діяльності залежить  як і хто буде вести бухгалтерію. Якщо ФОП в теорії може впоратись з веденням бухгалтерії самостійно, то для ТОВ 100% необхідно мати кваліфікованого бухгалтера ще до початку процесу реєстрації ТОВ.

Правильний вибір КВЕД

Пройдемось по класифікація видів діяльності. Найчастіше ІТ підприємці працюють в рамках таких КВЕД:

  • 62.01 “Комп’ютерне програмування”;
  • 62.03 “Діяльність з керування устаткованням”;
  • 62.09 “Діяльність у сфері інформаційних технологій та комп’ютерних систем”
  • 72,21 “Розробка стандартного програмного забезпечення”;
  • 72.10.0 “Консультування з питань інформатизації”
  • 72.22.0 “Інші види діяльності у сфері розробки програмного забезпечення”
  • 72.22 “Види діяльності у сфері розробки програмного забезпечення”;
  • 72.30.0 “Оброблення даних”
  • 72.40.0 ”Діяльність пов’язана з базами даних”
  • 58.21 “ Видання комп’ютерних ігор”
  • 58.29 “Видання іншого програмного забезпечення”

Не варто забувати також про КВЕД для UI/UX дизайнеів, Sales менеджерів, діджитал маркетологів, тестувальників та інших «навколо айтішних» спеціалістів. Про вибір КВЕД ми вже розповідали у матеріалі. Однак, рекомендуємо тобі все ж проконсультуватись у наших спеціалістів, щоб підібрати ті види діяльності, які підійдуть у твоїй конкретній ситуації.

Яке відношення КВЕДи мають до бухгалтерії? Пряме! У випадку, якщо ти бодай одноразово надав послугу поза межами твоїх КВЕД та забув оподаткувати дохід (або оподаткував неправильно) від цих послуг, це може стати вагомим аргументом контролюючих органів при перевірці.

Отже, щоб правильно обрати систему оподаткування (реєструвати ФОП чи ТОВ), необхідно добре зважити всі «за» та «проти»: об’єми доходу, сферу, кількість працівників, тощо. У цьому тобі можуть допомогти спеціалісти БІП. Пиши нам!