Майбутнє освіти: сучасні тренди розвитку освітніх технологій

04.07.2023

Чи є система освіти, яка існує сьогодні, найкращою для учнів? Чи буде вона актуальною у найближчі 5-10 років? Це ті питання, які варто піднімати вже зараз, аби бути у всеозброєнні при прийнятті рішень у сфері розвитку і навчання дітей.

Щодня мільйони людей різного віку шукають в інтернеті навчальні поради на різні теми. Останнім часом пропускна здатність мережі зросла, і школи мають більше можливостей інтегрувати у свої процеси сучасні технології. Саме завдяки інтернету і технологіям учні дізнаються більше про предмет, який вони вивчають. Це означає, що в майбутньому вони матимуть більше повноважень у прийнятті рішень щодо своєї освіти. Освітні системи країн будуть продовжувати змінюватися, щоб йти в ногу з потребами XXI-го століття, оскільки наш світ адаптується до технологічного майбутнього. У нашій країні, наприклад, варто звернути увагу на Нову українську школу (НУШ) та їхні підручники 4 клас нуш, що пропонують цікаві і креативні навчальні підходи.

Протягом багатьох років ми спостерігали тренди, які вже давно стали основою освіти, але лише нещодавно деякі з цих концепцій набули поширення завдяки інноваціям та цифровому навчанню. У цій статті висвітлюються кілька таких трендів, що визначатимуть майбутнє навчання.

1. Збільшення «цифрових слідів»

Найважливіший урок, який люди винесли з пандемії та років, що передували їй, полягає в тому, що дітям потрібен кращий доступ до технологій та освітніх можливостей, щоб покращити своє життя. Отже, майбутнє освіти буде визначатися попитом на кращі цифрові інструменти, необхідні для соціальних заходів.

Експерти вважають, що до 2050 року 90% людей у світі матимуть доступ до широкосмугового інтернету. Це суттєво вплине на майбутнє навчання, оскільки майже 9 мільярдів людей потенційно зможуть брати участь у цьому футуристичному процесі. Безсумнівно, зміни відбудуться не лише в академічній сфері, але й у цифровому просторі, який пропонуватимуть школи — від початкової і середньої до вищої освіти.

У майбутньому все менше часу учні перебуватимуть у фізичних класах, а все більше — в онлайн-режимі. Це неминуче призведе до того, що надання таких послуг, як підручники, технічна підтримка, навчальні матеріали та кар’єрне консультування, перейде з фізичної форми в цифрову.

2. Ігрове навчання

Всупереч поширеній думці, що грати у відеоігри шкідливо і це марна трата часу, правда полягає в тому, що вони навчають життєво важливим навичкам. Серед таких навичок:

  • вирішення проблем;
  • соціальна обізнаність;
  • критичне мислення;
  • робота в команді;
  • міжособиста взаємодія та колаборація.

Насправді ігри є одним із найбільш інноваційних трендів, що формують майбутнє освітніх технологій. Згідно з прогнозами, до 2026 року світовий ринок ігрового навчання зросте до $29,7 млрд, а середньорічний темп приросту становитиме 21,9%.

Ідея ігрового навчання полягає в тому, що воно допомагає учням вчитися ефективніше, коли вони працюють над досягненням певних цілей, при цьому одночасно отримуючи задоволення. Під час навчання в класі чи онлайн використовуються ті ж самі методи і підходи, що й в іграх. Робочі зошити «Я досліджую світ» https://detmir.com.ua/category/87/ для початкової школи від НУШ, до речі, добре вписуються у цей ігровий контекст. Викладачі, у свою чергу, можуть гейміфікувати свої уроки, включивши ігрові функції в неігрові сценарії, щоб впливати на учнів і всіляко їх заохочувати.

3. Використання ШІ та автоматизація

Освіта — одна зі сфер, де штучний інтелект (ШІ) і автоматизація мають величезний вплив. У найближчому майбутньому, за прогнозами, більше половини систем управління навчанням будуть оснащені штучним інтелектом, а 86% вчителів сьогодні вважають, що ШІ повинен відігравати значну роль у класі.

Важливо також розуміти, що ШІ не є загрозою для вчителів і не замінить їх. Він покликаний забезпечити кращу освіту і зробити процес навчання кращим як для дітей, так і для самих вчителів. Використання ж штучного інтелекту та автоматизації в навчанні дає більш диференційований та індивідуалізований досвід навчання.

4. Когортне навчання

Когортне навчання — це ідея, яка існує вже кілька років і неухильно набирає обертів. Воно являє собою модель навчання, в якій група людей починає курс і закінчує його одночасно, а отже, може будувати спільноту разом, навчаючись чомусь. Сьогодні, завдяки зростанню можливостей масштабування та нестачі часу, люди набагато частіше прагнуть отримати більш захоплююче онлайн-навчання. Когортне навчання, схоже, є загальним трендом, і у найближчі роки кожен онлайн-курс, ймовірно, матиме певний компонент спільноти.

До речі, рівень завершення онлайн-курсів, орієнтованих на невеликі групи з акцентом на безпосередню взаємодію і співпрацю з викладачами та колегами, перевищує 85% — це, погодьтеся, дуже непоганий показник.

5. Колабораційне навчання

Майбутнє освітніх кадрів буде спільним. Колабораційне навчання — це орієнтований на учня тип навчання, де малі групи часто отримують більш відкриті та складні завдання, а викладач є лише фасилітатором. Таке навчання зараз є одним із найважливіших способів розвитку учнів. Хоча індивідуальна робота може бути чудовим способом засвоєння матеріалу, спільна робота розширює можливості та дає змогу учням розвивати певну стійкість.

Колабораційне навчання ґрунтується на активній участі учнів у невеликій групі, а не на пасивному лекційному підході. У цій моделі знання конструюються, відкриваються і трансформуються учнями. Крім того, навчання тут розглядається як те, що робить учасник, а не те, що робиться для того, щоб навчитися — це підштовхує учнів до власних висновків.