Як створити та розвинути ком’юніті — керівництво

14.05.2024

Збільшення впізнаваності бренду, зростання продажів та відданість клієнтів — все це можна досягти, поєднавши вашу цільову аудиторію в ком’юніті. Ніщо так не зміцнює зв’язок із нинішніми та потенційними клієнтами, як це. Я говорю про це з досвідом понад десять років у галузі маркетингу та створення спільноти у сфері технологій в Україні за останні шість років.

Сутність ком’юніті — це платформа для взаємодії людей: між собою, із брендами чи продуктами, об’єднаними спільними інтересами. Цей формат створює відчуття приналежності до групи із загальними цінностями та цілями.

Якщо раніше ком’юніті створювалися в основному для розваги — шахі клуби, аматорські футбольні команди, спільноти нумізматів — то сьогодні це стало потужним інструментом, який бренди використовують для досягнення своєї мети.

ком'юніті

Як ком’юніті допомагає взаємодіяти з аудиторією

Останні роки показують, що створення спільнот навколо брендів — це не просто мода, а новий підхід у сучасному маркетингу.

Бренди конкурують за увагу споживачів, і вже недостатньо просто виділятися ціною чи упаковкою товару.

Люди хочуть не просто купувати продукт, а відчувати зв’язок із брендом.

Саме тому стали популярними стратегії ком’юніті-маркетингу — залучення споживачів до спільноти та встановлення з ними глибоких емоційних зв’язків.

Наприклад, компанія Nike запустила Nike Run Club — спільнота для бігунів. Він має свою програму, в якій можна відстежувати забіги, завантажувати персоналізовані тренування та мотивувати одне одного.

Коли бренд створює співтовариство, це означає, що він прагне спілкуватися зі споживачами, відповідати на їхні запитання, знайомити їх із співробітниками. Тобто будувати справжні людські стосунки.

До речі, такий зв’язок працює в обидві сторони: компанія швидко отримує зворотний зв’язок від аудиторії та, спираючись на неї, покращує свою діяльність. Наприклад, LEGO має платформу LEGO Ideas, де фанати компанії можуть пропонувати ідеї для нових наборів, а співтовариство голосує за найкращі з них. Це допомагає знаходити нові ідеї та залучати аудиторію до процесу створення продуктів. На платформі LEGO Ideas зареєстровано понад мільйон користувачів, що представляє величезний потенціал для креативності та інновацій.

Ще один приклад комьюніті, UDC (Ukrainian Digital Community) https://ukrainiandigital.com — спільнота людей у ​​сфері digital-індустрії, які розвиваються та допомагають розвиватися іншим. Крім професійного розвитку, учасники спільноти отримують знижки на такі сервіси як HostPro, YouControl, Weblium, Netpeak та ін.

Внаслідок такої взаємодії з аудиторією формуються лояльні клієнти — амбасадори бренду. Вони швидко та ефективно розповсюджують інформацію про компанію. Все це сприяє збільшенню впізнаваності компанії і, як наслідок, зростання продажів.

Об’єднання співробітників та створення місця роботи мрії

Інший вид ком’юніті — це співтовариство всередині компанії. З одного боку, це допомагає утримати існуючих співробітників та знизити плинність кадрів, а з іншого боку — залучити нових спеціалістів.

Внутрішні спільноти сприяють зміцненню відносин між співробітниками. Згідно з дослідженням платформи BetterUp, люди, які не мають друзів серед колег, мають більш високі шанси звільнитися. Ком’юніті можуть об’єднувати співробітників із загальних інтересів: від хобі, таких як шахи чи кіберспорт, до активного відпочинку, наприклад, походів у гори. Або це можуть бути професійні активності, до яких залучаються внутрішні лектори та ментори.

Одним із прикладів може бути внутрішнє співтовариство української IT-компанії SoftServe, де проводиться безліч заходів. Наприклад, SoftServe TechTalks — це регулярні зустрічі та вебінари.

Як дізнатися, чи потрібно вам створювати спільноту

Це досить просто. Насамперед, проаналізуйте вашу цільову аудиторію. Якщо ви чітко визначили, хто ваша цільова аудиторія і знаєте, що її мотивує, чи у вас вже є активні клієнти, які бажають взаємодіяти з вашим брендом, це ідеальний час для створення спільноти. У цьому випадку ком’юніті стане платформою, яка об’єднує однодумців, які прагнуть бути пов’язаними з вашою компанією.

Створення спільноти також є актуальним для брендів, які бажають зміцнити свій імідж на ринку або в соціальних мережах. Адже ком’юніті, що розділяє цінності вашої компанії, значно підвищує її впізнаваність та авторитет.

Зрештою, спільнота працює на користь брендів, які шукають нові ідеї. Його учасники можуть стати справжнім джерелом інновацій та несподіваних пропозицій.

Проблеми, з якими можна зіткнутися

На початку компанія, яка тільки-но почала створювати ком’юніті, часто не до кінця розуміє, наскільки це складний процес.

Для успішного створення ком’юніті вам потрібні фахівці, які цим займатимуться. Хоча добрі ком’юніті-менеджери існують, їх досить мало. Це нова професія, особливості якої ще не до кінця усвідомлені в Україні. Крім того, вам потрібно добре продумати бізнес-модель ком’юніті, для цього також потрібна експертиза та інвестиції.

Багато брендів не завжди чітко розуміють цілі свого ком’юніті. Вони можуть думати: «Ми маємо чудових людей, давайте об’єднаємо їх і щось зробимо разом». Однак для розробки стратегії та створення моделі ком’юніті вам як мінімум потрібна якісна аналітика.

Швидка передача інформації також може стати проблемою. Негативні відгуки, скандали чи відповідні відповіді представників бренду поширюються так само швидко, як і позитивні речі. Важливо вміти керувати обговореннями, особливо в кризових ситуаціях, тому що в таких випадках співтовариство може завдати більше шкоди, ніж користі.

Ще одна складність – контроль контенту. Ведення ком’юніті вимагає багато ресурсів, у тому числі для контролю всієї інформації, що обговорюється всередині спільноти. Бренд відповідає за все, що відбувається в ком’юніті.

Ще один виклик — збереження вихідної ідеї ком’юніті. Кожна спільнота створюється на певних принципах, але зі збільшенням числа учасників збереження цього фокусу стає важчим.

Зрештою, безпека персональної інформації учасників також є важливою. Якщо в Європі цьому приділяється велика увага, то в Україні ця тенденція лише починає розвиватись. Коли ви реєструєте учасників у ком’юніті, ви збираєте їх дані і, отже, несете відповідальність за їхню безпеку та конфіденційність.

План для створення спільноти

При створенні спільноти важливо пам’ятати про кілька ключових аспектів, які допоможуть йому успішно розвиватися:

  • Чітке визначення місії. Визначте, для чого створюється спільнота, яку проблему вона має вирішувати чи яку потребу задовольняти.
  • Формування команди. Визначте, скільки людей займатиметься розвитком спільноти та які у них будуть обов’язки.
  • Мета спільноти. Сформулюйте конкретні, вимірні та досяжні цілі вашої спільноти.
  • Стратегія комунікації. Розробіть стратегію, що включає регулярні оновлення та заходи в рамках вашої спільноти.
  • Документація. Створіть документ, який описує місію, цілі, цінності та правила вашої спільноти.
  • Розробка брендингу. Розробіть унікальний візуальний стиль, який відображає цінності та цілі вашої спільноти
  • Канали комунікації. Виберіть найбільш підходящі платформи для спілкування та взаємодії з учасниками.

Також рекомендую почитати блог на тему діджитал маркетинг https://ukrainiandigital.com/tag/marketing/ де ви знайдете ще більше корисної інформації на цю тему.