Без тексту неможливо запустити та просунути майже будь-який бізнес: це й вивіски, й реклама, й наповнення сайту. Важливо розуміти, що копірайт — не просто текст, а інструмент, який допомагає привернути увагу споживача та привести його до покупки. Одним із методів, який використовується в копірайтингу, є модель AIDA (більше про формулу — /model-aida-v-marketingu). Разом з проєктом Школа бізнесу Нова пошта розбираємось, що це таке, як це працює та як застосовувати модель у бізнесі.
Модель AIDA: усе, що треба знати
AIDA — це модель взаємодії бізнесу зі споживачем, за якою кінцевою метою є залучення аудиторії та продаж товарів/послуг якомога більшій кількості клієнтів. Ця абревіатура розшифровується так:
- A — Attention (увага);
- I — Interest (цікавість);
- D — Desire (бажання);
- A — Action (дія).
Працює це наступним чином: бізнесу спершу потрібно привернути увагу аудиторії до бренду (Attention), далі зацікавити всю або частину аудиторії своєю пропозицією (Interest), потім викликати у людей бажання придбати продукт і стати його власником (Desire), і врешті-решт зробити так, щоб клієнт виконав потрібну дію, наприклад купив товар чи послугу (Action). Модель працює й у випадках, коли кінцевою метою є не продаж, а, наприклад, підписка на акаунт у соцмережі, заповнення форми, створення відгуку чи перехід за посиланням.
Переваги AIDA:
- Легкість використання. Модель швидко та легко засвоюється та застосовується персоналом.
- Контрольованість. Завдяки 4 етапам, ефективність продажів можна контролювати та послідовно впливати на покращення кожного з етапів.
- Універсальність. Модель успішно застосовується в багатьох нішах та підходить для різних сегментів, серед яких B2B і B2C.
- Креативність. AIDA дозволяє проявляти творчість та імплементувати креативні ідеї, що й колектив розвиває, і якість реклами підвищує.
Формула створена понад 120 років тому, має й свої недоліки, серед яких примітивність, адже реальний маркетинг куди складніший та багатогранніший, обмеженість, а тобто відсутність сценаріїв роботи із запереченнями та врахування повторних покупок (клієнтів, які вже щось купували у вас), а також надмірна простота та інколи неефективність, оскільки реальна людська поведінка складніша та менш прогнозована. Не застосовують модель й для просування дорогих і специфічних товарів, адже там сегмент аудиторії досить винятковий, що потребує детального аналізу ЦА.
Приклади використання моделі AIDA
AIDA найчастіше застосовується в таких випадках:
- реклама та просування;
- сценарії продажів і скрипти;
- дизайн пакування;
- викладення товарів у магазині;
- створення контенту в соцмережах і на сайті;
- воронки продажів;
- типографія.
А тепер перейдемо до прикладу, де прорекламувати та продати потрібно одяг:
1 + 1 = 3!
Онови гардероб з 5 січня по 5 лютого 2025 року: купи 2 речі та отримай третю в подарунок. Найпопулярніші фасони та моделі від 399 грн за одиницю.
Ще чекаєш? Купуй зараз, щоб не жалкувати потім!
Тут заголовок — це увага, опис — інтерес і бажання, а остання фраза — заклик до дії. Формати тексту можуть бути різними, від кількох слів до повноцінного email-повідомлення в кілька сторінок. Головне тут — дотримуватись порядку та чітко йти за формулою, не змінюючи компоненти тексту місцями.