Розробка договорів у сфері IT має враховувати особливості бізнес-процесів. Саме тому ми звернулися до IT-юристів Stalirov&Co, щоб дізнатися, які ключові пункти варто включити в документ для мінімізації фінансових ризиків.
Читайте про 3 причини укласти договір на розробку програмного забезпечення детальніше https://stalirov.lawyer/uk/posts/dogovir-na-rozrobku-programnogo-zabezpechennya-z-kliyentami-klyuchovi-punkti
Договір на розробку програмного забезпечення захищає інтереси IT-компанії та допомагає уникнути конфліктів з клієнтами. Ми розглянули основні пункти, які повинні бути в кожному договорі, щоб ви могли створити нові документи або оновити поточні.
Предмет договору
Важливо чітко визначити, які саме послуги надає IT-компанія. Це можуть бути послуги з розробки програмного забезпечення, технічного обслуговування, тестування, подальшої підтримки, або UX/UI-дизайну тощо.
Деталі кожного проєкту або його етапів описуються в технічному завданні (ТЗ). Важливо зазначити, як формується ТЗ, що воно включає, можливість внесення змін та строки повідомлення про ці зміни. У разі потреби внесення змін у ТЗ, замовник надсилає запит, де описує додаткові роботи та встановлює дедлайни. IT-компанія оцінює зміни, складає новий бюджет і строки виконання, а замовник має затвердити оновлене ТЗ. Лише детально прописані та підписані ТЗ слугуватимуть доказом у суді у випадку конфлікту, тому, важливо ретельно фіксувати всі деталі проєкту в ТЗ.
Порядок оплати
Оплата здійснюється на основі інвойсу або акта (для українських компаній). Важливо чітко визначити, як часто виставляються інвойси, протягом якого часу здійснюється оплата, і які санкції передбачені за затримку. Наприклад, замовник має затвердити та оплатити рахунок протягом 7 календарних днів з моменту його отримання.
Договір повинен передбачати можливість внесення правок замовником. Варто визначити гарантійний період, протягом якого замовник може висунути претензії, наприклад, 45 днів з моменту передачі результатів роботи. Важливо розрізняти правки для виправлення помилок команди розробників і додаткові завдання, які потребують окремої оплати.
Права інтелектуальної власності
Важливо чітко визначити, які права на результати робіт передаються замовнику. Наприклад, права на використання, монетизацію, продаж, ліцензування продукту тощо. Зазначте, що такі права переходять до замовника лише після повної оплати. Частина ж прав може залишатись в IT-компанії, наприклад, права на базу знань, внутрішні рішення, придбані ліцензії на зовнішні програмні продукти та Open Source рішення.
Неконкуренція та непереманювання
Для захисту комерційної таємниці та заборони клієнтам переманювати співробітників у договір включаються пункти про неконкуренцію та непереманювання. Такі положення забороняють клієнтам пропонувати трудові або комерційні відносини співробітникам IT-компанії. Визначте в договорі суму штрафу в якості відповідальності за порушення цих умов, наприклад, 10 000 доларів США за кожне порушення.
Конфіденційність
IT-компанії та їхні клієнти обмінюються конфіденційною інформацією, тому в договорі має бути положення про нерозголошення. Необхідно чітко визначити, яка інформація вважається конфіденційною і протягом якого часу її заборонено розголошувати. Зазвичай цей термін становить 3 роки після завершення дії договору.
Обробка персональних даних
У договорі слід вказати, до яких даних IT-компанія отримує доступ, як вони використовуються, де зберігаються, які заходи безпеки застосовуються для їх захисту та кому вони можуть передаватися. Такі пункти особливо важливі для клієнтів з Європейського Союзу, які вимагають дотримання вимог GDPR.
Вирішення конфліктів
Більшість конфліктів у IT-сфері вирішуються шляхом переговорів, тому в договорі важливо передбачити процедуру досудового врегулювання спору. Якщо переговори не допомогли вирішити конфлікт, слід залучати медіатора. У разі необхідності, спір може розглядатися в арбітражі або суді, що також має бути передбачено в договорі.
Припинення договору
Важливо передбачити можливість розірвання договору з повідомленням іншої сторони заздалегідь, наприклад, за місяць до припинення співпраці. Якщо договір розривається за ініціативою замовника, він має оплатити фактично надані послуги. Також можливе припинення договору шляхом укладення додаткової угоди, в якій визначаються роботи, які необхідно виконати до завершення співпраці, та строки їх виконання.
Електронний документообіг
Договір і додатки до нього можуть підписуватися в електронній формі. Це може бути обмін скан-копіями, підписання через сервіси цифрового підпису або підписання з використанням електронного цифрового підпису, виданого акредитованим центром сертифікації. У договорі слід передбачити можливість використання таких способів і вказати конкретні сервіси.
Розробка договорів у сфері IT потребує ретельного врахування специфіки бізнес-процесів і ризиків, що супроводжують кожну модель співпраці. Правильно складений договір не лише захищає інтереси IT-компанії, а й мінімізує фінансові ризики, забезпечуючи прозорість і допомагаючи уникнути конфліктів із клієнтами.
Автор: Валерій Сталіров, CEO компанії IT-юристів Stalirov&Co