Що таке екосистема — і що нею не є

Розділ: Стратегія
Автор(и): Рон Аднер (Ron Adner), фрагмент книги «Winning the Right Game»
розміщено: 07.04.2023
звернень: 6325

Перемогти у правильній грі. Як наступати, захищатися й досягати результатів у мінливому світі (Рон Аднер)
ДЕТАЛЬНО ПРО КНИГУ
Межі галузі не можуть визначати стратегію, коли змінюються самі. Яка ж тоді альтернатива? Щоб орієнтуватися в рухливій обстановці, потрібно обов’язково почати з характеристики цінності, яку ви плануєте створювати, — ціннісної пропозиції.

Визначення: ціннісна пропозиція визначається користю, яку кінцевий споживач має отримати завдяки вашим зусиллям.

Формулювання ціннісної пропозиції — це перший і ключовий крок для розуміння будь-якої екосистеми. Ціннісна пропозиція — це формулювання блага, створюваного колективними зусиллями учасників екосистеми; відповідно, вона задає напрямок подальшої діяльності та співпраці. Ціннісною пропозицією Kodak, наприклад, був «момент Kodak», який можна описати як «те, що хочеться заново пережити і показати іншим».

Окрім формулювання користі, що приноситься, ціннісна пропозиція ще й визначає кінцевих споживачів. У контексті роботи з численними партнерами та посередниками вибір кінцевого споживача — вже саме по собі стратегічне рішення. Для Kodak на американському ринку кінцевим споживачем був фотограф, який спершу закарбовував момент, а потім наново проживав його, гортаючи альбоми або захоплюючись фотографією на камінній полиці. Інші дійові особи — наприклад, фотолабораторії та магазини роздрібної торгівлі — відігравали найважливішу роль у створенні цінності, але не були кінцевими споживачами «моменту Kodak».

Переконлива ціннісна пропозиція — перший крок до успіху. Якраз тут ми звертаємося до нашої інформації про клієнтів, ідентифікуємо природу роботи, яку потрібно виконати, і слідуємо мантрі «будь одержимим клієнтом».

Згадайте свою ціннісну пропозицію. Наскільки ви в ній упевнені? Наскільки чітко її доносите? Ваша команда користується тим самим формулюванням, що й ви? А ваші клієнти?

Утім, інформація про клієнтів і правильна ціннісна пропозиція — це лише початок. Інформація сама по собі не перетворюється на дію. Важливий кінцевий результат. Головний принцип нашого підходу — пов’язати ціннісну пропозицію з діями, що втілюють її в життя, як у вашій організації, так і в організаціях-партнерах; відповідно до цього ми й маємо думати про структуру цінності. І це змушує нас зосередитися на екосистемах.

То що ж таке екосистема? В останнє десятиліття цей термін міцно облаштувався в дискусіях про стратегію — і академічних, і практичних. Але часте і надмірне використання загрожує розмиттям значення. У більшості сучасних бізнес-діалогів замість слова «екосистема» можна спокійно сказати «мішанина», не змінивши при цьому сенсу фрази. Надмірне вживання терміна свідчить про те, що менеджери цілком розуміють необхідність включення у свої стратегії інших учасників. А його розпливчастість — про гостру потребу в проясненні.

Я вважаю наступне визначення найбільш корисним для осмислення екосистем.

Визначення: екосистема визначається структурою, за допомогою якої взаємодіють партнери, щоб реалізувати ціннісну пропозицію для кінцевого споживача.

У цьому визначенні є три ключові аспекти:

  • По-перше, його головний якір — ціннісна пропозиція. Орієнтуючи екосистему на мету «створити цінність», ми уникаємо пастки: не дивимося на ситуацію з погляду лише однієї фірми чи технології.

  • По-друге, існує ідентифікований набір конкретних партнерів, які вирішують взаємодіяти, щоб створити ціннісну пропозицію. Екосистема — багатостороння структура; її неможливо зрозуміти, просто розділивши на низку двосторонніх стосунків «покупець — постачальник» (якщо ж її в такий спосіб зрозуміти можна, то перед вами складний ланцюжок постачань, що не потребує нових інструментів для управління чи ведення переговорів).

  • По-третє, екосистема має структуру: дійові особи пов’язані партнерськими угодами з певними ролями, позиціями та потоками. Якщо ви просто переглядаєте список зацікавлених сторін, то не берете до уваги важливу роль структури; якщо ж хочете лише залучати до вашої платформи дедалі більшу кількість партнерів, то не берете до уваги найважливішу функцію узгодження. У серці екосистемної стратегії лежить пошук способу привести партнерів у структуру, в якій: 1) ви хочете, щоб вони перебували; 2) вони хочуть перебувати самі.

Цикл екосистеми

Створення цінності — це завжди питання співпраці та взаємозалежності. Необхідність узгодженості — створення стабільного, відпрацьованого патерну ролей і взаємодій серед партнерів, що створюють цінність, — відрізняє стратегію в екосистемі від галузевої стратегії. До досягнення узгодженості стратегічною метою фірм має бути формування структури партнерства і співробітництва, що забезпечить виконання ціннісної пропозиції; після досягнення узгодженості акцент зміщується у бік переговорів про умови обміну та переваги в уже сформованій структурі.

Це означає, що сформовані екосистеми «визрівають» у стабільні, структуровані системи обміну, які ми зазвичай називаємо «індустріями» або «галузями». Навпаки, коли ці структури руйнуються, критична потреба в пошуку нового патерну структурованої взаємодії переводить галузі назад у режим екосистеми. Так виглядає цикл екосистеми. Погляд крізь призму екосистеми допомагає нам зрозуміти мінливі галузі.

Так, наприклад, 1905 року для створення автопромислової екосистеми знадобилося спочатку створити набір взаємоприйнятних ролей, позицій і потоків між виробниками «залізного коня», постачальниками пального й ремонтних послуг, ризик-менеджерами тощо. Лише після того, як ця узгоджена структура сформувалася, кордони стали відчутними і дали змогу говорити про галузі: індустрія машинобудування, техобслуговування, автострахування, регулюючі органи тощо. Сьогодні, з появою безпілотних автомобілів і послуг перевезень на вимогу на кшталт Uber і Lyft, до усталеної структури починають виникати питання, і її учасникам доводиться заново переглядати нинішні галузеві кордони у спробах визначитися зі значенням і структурою «екосистеми перевезень».

Ідея екосистеми не нова. Узгодження взаємозалежної діяльності стало визначальним завданням ще на зорі цивілізації: нашим давнім предкам доводилося створювати дорожні мережі, акведуки, державні структури та багато іншого. В останнє десятиліття, втім, значно змінилися деякі важливі чинники: частота, з якою фірми намагаються вибудовувати нові екосистеми, і кількість екосистем, у яких вони намагаються (або змушені) брати участь одночасно. Цю інтенсифікацію підстьобнула цифрова революція, і найближчим часом вона точно нікуди не дінеться.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ НА ТЕМУ:
Поки пес пса лає, кіт перемагає. Менеджмент без догмПоки пес пса лає, кіт перемагає. Менеджмент без догм
Прориви. Історії та стратегії революційних новаційПрориви. Історії та стратегії революційних новацій
Від хорошого до величногоВід хорошого до величного

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)